Staff Benda Bilili bezorgt het publiek een buitengewoon hartverwarmend optreden

Energie van de bandleden werkt aanstekelijk

Tekst: Niek Wilhelm ,

Staff Benda Bilili bezorgt het publiek een buitengewoon hartverwarmend optreden. De Oosterpoort is anderhalf uur lang het decor van een park nabij Kinshasa Zoo waarin gehandicapte straatmuzikanten bijeenkomen om muziek te maken. Zingend en swingend vanuit hun rolstoelen weet Staff Benda Bilili het publiek met haar eigen Congolese sound op te zwepen tot grote hoogte.

Staff Benda Bilili is afkomstig uit de krottenwijken van Kinshasa, Congo. Deze achtkoppige band bestaat voornamelijk uit muzikanten met een handicap. Zo’n vijf jaar geleden werden zij ontdekt door enkele toeristen. Sindsdien is het snel gegaan met de band, die in 2009 hun debuutalbum tres tres fort uitbracht. Inmiddels is Staff Benda Bilili een goede bekende in het wereldmuziek genre.

Na een aantal nummers gaat het overgrote deel van het publiek de dansvloer op en wordt het publiek getrakteerd op traditionele Afrikaanse ritmes gemixt met funk, reggae en rumba invloeden waarbij de harmonieuze zanglijnen de muziek compleet maken.

De kracht van het optreden zit hem in de nederige, maar toch energieke houding van de band. Die energie van de bandleden werkt duidelijk aanstekelijk op de menigte. Op sommige momenten zie je de persoonlijk geleden pijn vol enthousiasme een uitweg vinden in de muziek. Dit maakt het optreden heel dichtbij en intiem, maar ook levendig en inspirerend.

Het moet voor de muzikanten een  bijzonder gevoel zijn om vanuit de rolstoel of krukken zoveel mensen met de voetjes van de vloer te zien gaan op hun muziek. Al zit het soms zo tegen, je kunt toch er toch nog een feest van maken.

Komend september komt hun nieuwe CD make the world shake uit. Het optreden doet reikhalzend uitkijken naar deze nieuwe plaat van Staff Benda Bilili.