Kurt Vile is aan vakantie toe

Langdurig touren te merken aan optreden

Tekst: Wymer Praamstra & Foto's: Harold Zijp ,

Vorig jaar stond Kurt Vile al samen met zijn Violators in Vera. Ook het TakeRoot Festival in de Oosterpoort werd toen aangedaan, net als veel andere festivals in Europa. Smoke Ring For My Halo was toen net uit. Nu touren ze nog steeds met hetzelfde album.

Dat op tour zijn niet altijd fantastisch is zingt Kurt Vile zelf al in On Tour van zijn laatste album. Na het langdurig touren na het uitkomen van deze cd lijkt vanavond in Vera de rek er een beetje uit. Als de vierkoppige band begint is het geluid matig, maar verderop in het optreden blijkt dat het daar niet alleen aan ligt. Vooral de nummers van Smoke Ring For My Halo kennen vaak een matige uitvoering. Hitje Jesus Fever is allesbehalve strak en Ghost Town loopt door het slechte samenspel en ongelijke tempowisselingen aardig in de soep.

Hoe anders was het vorig jaar, toen Kurt en zijn mannen messcherp speelden. Het lange touren lijkt zijn tol te kosten. Veel nummers worden in andere uitvoeringen dan op het album gespeeld, maar klinken daardoor zelden beter. Ze lijken er zelf een beetje klaar mee te zijn, en dan de boodschap en enthousiastme op publiek overbrengen is lastig.

Niet dat het hele optreden slecht is, maar deze man kan zoveel beter. Nummers van de EP van eind vorig jaar klinken bijvoorbeeld echt fantastisch live en als Kurt Vile alleen met zang en gitaar een nummer als Baby’s Arms of Blackberry Song speelt is iedereen in de zaal opeens doodstil. Vile is en blijft een fenomenale singer-songwriter, maar lijkt al het optreden een beetje zat. Ontspannen en werken aan nieuwe nummers lijkt het devies, om dan vervolgens nog een keer te laten zien aan Groningen hoe het wél moet.