ESNS12: Ralph de Jongh & The Crazy Hearts zetten foyer in vuur en vlam

Weergaloos optreden laat onuitwisbare indruk achter

Tekst: Richard Hoekstra Foto's: Niels Cornelis Meijer en Henk Veenstra ,

Ralph de Jongh, de man uit Brabant met een extra entertain-gen in zijn lijf. Hij heeft in het voorprogramma gestaan bij Bennie Jolink, Waylon en Harry Muskee. Alle drie zagen het grote talent in Ralph. Nu heeft Ralph een eigen band Crazy Hearts, waarmee hij onlangs een album uitbracht genaamd More Than Words. Tijdens Noorderslag staan ze in de foyer van de grote zaal, bijna in een hoekje weggedrukt, maar dat zal de pret niet drukken.

CONCERT
Ralph de Jongh & The Crazy Hearts, Noorderslag, De Oosterpoort, 14 januari 2012

MUZIEK
Doorleefde roots, soul, blues, southern rock en ouderwetse rock ‘n roll  dat onmiskenbaar doet denken aan  Jagger en zijn mannen.
Maar liefst zes man waarvan Arend Bouwmeester zelfs de sax en de ritmesectie voor zijn rekening neemt, zorgen ervoor dat je gaat twijfelen wie je nu precies hoort. Het levert vuige rock op als uit de hoogtij dagen van de Rolling Stones . In mei kwam hun CD More Than Words uit.

PLUS
Deze heren kunnen een feestje bouwen. Allemaal rasartiesten waarbij de Groningse gitarist Christof Bauwens en de sax van Arend Bouwmeester alle ruimte krijgen om te excelleren. Tijdens een nummer wordt de gitaarsolo zo intens weggezet dat het dat het doet denken aan de mythische gitaarsolo uit Comfortably Numb. Het is een onmiskenbaar kippenvel moment. Ralph zelf zingt de nummers niet, hij beleeft ze. Intens en meeslepend. Zijn stem en bewegingen lijken soms zelfs op Mick Jagger zonder ze overigens bewust  te imiteren. Geen moment laat hij de aandacht los. Dan weer zingend in omhelzing met zijn gitarist of een couplet in de microfoon van de sax. Hij praat en speelt met het publiek.  Aan het slot van het optreden volgt een battle tussen gitaar en sax, tot groot genoegen van het publiek. Waarbij uiteindelijk  de saxofonist liggend op zijn rug de strijd moet staken.  Een meeslepend optreden wordt beloond met een ovationeel applaus.

MIN
Op muzikaal gebied valt er niets aan te merken, behalve dan dat Ralph de Jongh's muziek misschien niet vernieuwend is: maar met zo'n dijk van een optreden maakt dat niets uit. Op technisch gebied was de percussie set slecht te horen. Maar dat is slecht een klein minpuntje.

CONCLUSIE
Deze band is live een fenomeen.  Tenminste één  deel van je lichaam moet wel meebewegen in het ritme. De intensiteit waarmee het gebracht wordt kan je niet onberoerd laten. Dit optreden bevestigt dat je  niet meer om Ralph de Jongh & The Crazy Hearts heen kunt en dat Bennie, Waylon en Harrie het goed hebben gezien.

CIJFER
8