Met Love Is Such a Big Word laat Jenny Jeanine meteen horen dat ze geen doorsnee debuutartiest is. De Drents-Groningse zangeres, die na omzwervingen door Latijns-Amerika haar muzikale kompas vond, brengt een track die voor een debuut best goed doorleefd klinkt. Het nummer leunt op een soepel reggae-ritme en is een oké compositie. Maar het is vooral haar stem die alles naar een hoger plan tilt: warm, rauw, karaktervol. Diezelfde doorleefdheid waarmee ooit een Amy Winehouse iedere ruimte wist stil te krijgen. Love Is Such a Big Word is daarom niet alleen een stevig debuut, maar ook een machtige belofte. Niet voor niets was ze geselecteerd voor GRONDSLAG ’25/’26: talent dat klaar is om door te groeien. Als dit het begin is, wordt het spannend om te zien waar het de komende tijd naartoe gaat.
November is de maand waarin het in Stad en Ommeland vroeg donker is. Maar de Groningse muziekscene begint dan juist fel te gloeien. Muzikaal gezien is november totaal niet somber te noemen, laat staan druilerig. Een rij acts dropte releases die wél voor een zonnig gemoed zorgden, en ook de verkiezing voor het Beste Nummer van Groningse Bodem ging natuurlijk weer van start. TAXITAXI stond midden in de samenleving, Jenny Jeanine was de verrassing van de maand, Vixsin verwonderde en Weird Youth bewees opnieuw dat rafelranden het spannendst zijn. Kortom: november was bepaald geen sluimermaand. Check het zelf maar uit!
Jenny Jeanine | Love Is Such a Big Word
TAXITAXI | Samenleving
TAXITAXI scheurt weer. Samenleving is punkrock, briljant door de kinderlijke eenvoud. “Samen in de samenleving. Jij en ik, ik en jij, jij en ik, allebei.” Halverwege begint dezelfde tekst van het nummer gewoon opnieuw. “Oooh… Nog een keer”, zeiden de Teletubbies al. Het nummer was vorig jaar in december al een ultieme uitsmijter in een uitverkocht Vera, waar TAXITAXI de zaal liet koken alsof 050 even het centrum van de punkkosmos-samenleving was. Samenleving vangt de TAXITAXI-energie perfect. De moshpit in een liedje. Riffs die stuiteren. Een refrein dat je bij de eerste keer al meebrult. Noem het punk meets boyband. Noem het kinderlijk eenvoudig. Maar het “punky K3 van het Noorden”? Nee hoor, noem het gewoon TAXITAXI in optima forma!
Vixsin | Fawning
Fawning betekent zoiets als overdreven bewondering, jezelf kleiner maken om iemand anders te behagen. Een soort verlegen buiging. Best een mooie titel dus voor een track die juist wegzweeft in een mist van gitaarruis. Vixsin, ontstaan als slaapkamerproject van Lotta Thomése, levert met Fawning precies wat je van shoegaze mag verwachten: dromerig en heerlijk “stofzuigerig”. Als een vertraagde duik. Het is geen uitzonderlijke compositie, het heeft geen verrassende wendingen, maar dat hoeft hier ook niet. De track draait om geluid waar je in weg kunt zakken. De spanningsboog is daardoor wat diffuus, maar na een paar luisterbeurten begint de song juist onder je huid te kruipen. Het werkt. Langzaam. Hardnekkig.
Praatstoel | Waarom App je nou zo snel terug? (ft. Merlijn)
Praatstoel duikt dit keer in het digitale ongemak: Waarom app je nou zo snel terug? Een vraag die je alleen stelt als je zélf nooit meteen reageert. Ziekelijk verwachtingsmanagement verpakt als disco-electropop. De single klinkt uptempo, bijna hysterisch: Get Lucky maar dan met roffelende tongen en licht flikkerende paniek. De charme zit ’m in het typische Praatstoel-gevoel: tussen vet lekker en overspoelende warboel. Het is catchy, het is chaotisch, het is vol Groningse glans. De track is één groot gekriebel van energie, twijfels, kicks en meldingsgeluidjes in je hoofd.
Weird Youth | Four Oh & Hello Darkness
Weird Youth, alias songschrijver, producer en muzikant Harmen Ridderbos, komt deze maand met twee nieuwe alternative indiefolk-nummers die voelen als intieme dagboekfragmenten. Hello Darkness is een begroeting van je eigen schaduwkant. Het nummer bouwt geduldig op: van klein en breekbaar naar een voller, zwaarder, geluid. Four Oh is ook al zo prachtig, met de - nu al - bekende rafelranden en akkoorden gedrenkt in melancholie. Geschreven toen Harmen 37 was, omdat hij blijkbaar al voelde dat de veertig in aantocht was, inclusief de kleine aardverschuivingen die daarbij horen. Het nummer stelt vragen. Waar ga je vanaf hier nu heen? Het thema is herkenbaar. Maar ach, Harmen… Het is niet het einde, het leven begint pas echt na je veertigste, hoor!
TikTok Tammo | Enige Troost
TikTok Tammo komt met Enige Troost. Het begint als een pure fiddle country-track en eindigt als een swingende gospel, maar dan op z’n Gronings en met een liefdes-kater die niet voor de poes is. Tammo zingt over ziek, zwak en misselijk liefdesverdriet, het soort malaise waarbij alleen koffie, kruimels in je bed, een bonkend hoofd en pure ellende je gezelschap houden. Maar hoe beroerd het verhaal ook is, de track zelf klinkt verrassend fris en opzwepend. De influencer-naar-bijna-bn’er heeft zijn baard wat korter gemaakt. Maar muzikaal klinkt alles lekker vol. Wat nou in bed blijven liggen?! Wij gaan gewoon met onze voetjes van de vloer.
Dit kwam er nog meer uit Groningen:
Liza Dries, Mathilde Nobel - AKYRA EP
Real Farmer - Missing Link
Graaflandgraaf - Je Moet Nog Iets Doen
Tamar - Zoenen Zonder Spijt
Orange Skyline - I Guess I’m Sure
Marit Nygard, De Medemensen - Winterslaap
Katie Koss - I’m My One And Only EP
Vayndog - Caged Stray Cat
Jooz - Wilding Out
Timo de Jong, Leadbearters - The Ballad Of Too Much Glitter (album)
The Last Mandrill - Therapy