Tijdens Girls to the Front barst Vera uit haar voegen van feministische energie, creatieve expressie en keiharde punk. Vier acts – Chattermag, Ioana Iorgu, Femme Fugazi en Consensual Peggy – nemen het publiek mee op een avond vol vurige performances, scherpe teksten en oprechte emotie. Van Eccentrieke punk-rock tot introspectieve postpunk en rauwe garagevibes: ieder optreden is doordrenkt met een sterke boodschap en een nog sterkere podiumaanwezigheid. De zaal is gevuld met alternatieve jongeren, feministen en inspiratie. Deze avond bewijst opnieuw hoe belangrijk het is om ruimte te maken voor vrouwen in de punk muziekscene met een missie. Girls to the Front is meer dan een concertreeks – het is een statement.

Chattermag

“Wij komen uit Den Haag”, roept zangeres Kate Oram van Chattermag, ongeveer twee mensen juichen. De zeskoppige band brengt speelse punkrock met een theatraal element. Ze kennen Groningen van afgelopen ESNS. Groningen vinden ze ook een leuke stad vertelt Kate, wat wordt bevestigd door de Taxitaxi-sticker op de gitaar van gitarist Johan.

Met een indrukwekkende haarbos, veel accessoires en een jurk van eigen ontwerp met veel lagen en verschillende patronen geeft Kateeen spetterend optreden. De bandleden hebben outfits gecoördineerd met de sterke frontvrouw en veranderen de zaal in een tijdmachine die het publiek terugbrengt naar de jaren tachtig.

Plotseling gaat er hard een telefoon over. Kate pakt een ouderwetse telefoon met krulsnoer van de grond en neemt op. De rest van het nummer zingt ze aan de telefoon. Het publiek is helemaal begaan bij het concert en duidelijk betovert door Kate’s aanstekelijke energie. Het publiek heeft eerder moeite om niet te bewegen tijdens het optreden, het is makkelijk om je aan Chattermag’s muziek over te geven.“Deze is voor alle girls to the front”, zegt Kate, over het nummer wat ze in de trein speciaal voor het compilatiealbum Girls to the Front hebben geschreven.

In het publiek is er een grote meerderheid vrouwen en vooral veel alternatieve jonge mensen. Het is een avond gevuld met inspiratie voor outfits, kapsels en make-up, niet alleen op het podium maar ook in het publiek.

Chattermag

Ioana Iorgu

Dit poëtische postpunk duo uit Groningen weet de energieke, drukke en speelse sfeer van Chattermag terug te brengen naar een serieuze en boeiende stemming. Ioana Iorgu, gitarist en zangeres, is ook onafhankelijk muziekproducer. Live wordt ze bijgestaan door Sam van Riessen op drums. Met alleen drums, gitaar en zang weet het duo de zaal te vullen met hun veelzijdige dissonantepunk.

Ioana Iorgu begint met het spelen van een langzame gitaarpartij. Een paar noten die een spanningsboog inzetten die zichzelf oplost op het moment dat Van Riessen een sterke drumpartij inzet. Het is Ioana's lieve maar sterke stem die het zware instrumentale gedeelte doorbreekt en samenbind.

Het is bijzonder hoe het duo de zaal zo weet te vullen met emotionele alternatieve punkmuziek. Het optreden en elk individueel nummer heeft een mooi evenwicht tussen kalme en beladen instrumentale lijnen en liefaardige zang tot veel distortion, screamo en gelaagde muziek.

“Thank you Bibi for bringing girls to the front”, zegt de zangeres wel minstens vijf keer, voordat ze haar laatste nummer speelt. Ze doelt hiermee op Bibi Bannink, die zich inzet voor feministische punk en de initiatiefnemer is van Girls to the Front. De Vera was was duidelijk een safe space voor vrouwen deze avond. 

Ioana Iorgu

Ioana Iorgu

FEMMEFUGAZI

Tijdens de soundcheck van de vijfkoppige band Femme Fugazi uit Brabant, zegt de geluidstechnicus over de microfoon: “volgens mij is de distortion te hoog”. Nog voordat hij zijn zin volledig kan afmaken zegt zangeres Chris de Meza droog: “nee”.

Het eerste akkoord klinkt en het is de vraag of iedereen die avond de zaal heeft verlaten met hun organen op de juiste plek. Zo hard dreunt de muziek door de zaal. De band zoekt de grens op tussen post-punk en garage punk en stelt daarin niet teleur.

Het eerste nummer gaat over het beginnen van een revolutie. “Let the revolution begin” zingt ze hard, meteen aan het eind van het nummer zegt ze op een zachte en lieve stem: “dankjewel”. Het publiek lacht om het grote contrast.

Tussen de nummers door is zangeres Chris ingehouden en bubbelig, maar zodra ze begint met zingen domineert ze de zaal met haar commanderende en krachtige stem. Soms is het instrumentaal een beetje genre-dubieus, maar zodra de zang ingezet wordt is het meteen duidelijk punk.

Met nummers over revolutie, oorlog en cancel cultuur vervult Femme Fugazi ook de kritische politieke rol die punk historisch gezien speelt in de maatschappij. Indrukwekkende funky slapbas-lijnen geven voldoening en laten de hele zaal bewegen. 

Niet alle nummers gaan direct over zware politieke nummers. “Het volgende nummer heb ik voor mam geschreven”, zegt Chris. “I’m in a punk band now!!!” luidt de tekst. De moshpit begint in de eerste tien secondes van het nummer en houdt de volledige twee laatste nummer stand. Met een ‘we want more’ chant loopt de band dankbaar van het podium af.

Femme Fugazi

Consensual Peggy

De grrrl riot punksensatie Consensual Peggy zet de avond voort in de Kelderbad van de Vera. Het duo bestaat uit Elise de Leede en Noortje Knol die elkaar deze avond afwisselen op drums en gitaar en samen de vocals doen.

Het gaat van hysterisch naar sarcastisch naar speels, al in al geweldige feministische punk. "Dit telefoongesprek is echt gebeurd" zegt één van de twee muzikanten. Er wordt een opgenomen gesprek met een boeker afgespeeld.

"Ja", hoort het publiek een mannenstem zeggen, "We zijn op zoeken naar bands met alleen mannen en dan zul je zien dat er toch  één vrouw in de band zit." Het duo begint hard cynisch "bla bla bla" door het opgenomen telefoongesprek te zingen.

Het duo ziet er eclectisch uit met coole outfits en speelse makeup. Het optreden doet een klein beetje denken aan een huisconcert voor een familie, maar dan niet door twee kleinkinderen. Eerder de twee coole zussen die niet alleen je inspiratie, maar ook idolen zijn.

Met lol en talent en zichtbaar veel plezier sluiten ze het evenement girls to the front af met een goede message: "Don't peg me without my consent, I don't want to do emotional labour I just want to do CONSENSUAL PEGGING!".