Vers vlees in Simplon met FLCTS en Alcuna Wilds Vers vlees in Simplon met FLCTS en Alcuna Wilds

Electropop en ambient triphop om mee weg te dromen

, Tekst: Wessel van Dommelen Foto's: André Eggens

Simplon zet de Kleine Zaal open voor jonge artiesten met grote aspiraties. Met respectievelijk electropop en ambient triphop laten FLCTS en Alcuna Wilds zien dat ze terecht ambitieus zijn. Een klein publiek mag genieten van sterke optredens, al zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen.

FLCTS

FLCTS

Zware synthesizer geluiden vullen de zaal met een eveneens zwaar vervormde mannenstem, maar van FLCTS's bandleden Rebecca en Tobi nog geen spoor. Wanneer ze opkomen, staan ze met de synthesizers  tegenover elkaar. Het is duidelijk, alhoewel het een kersvers duo is, wil FLCTS een echte performance neerzetten. FLCTS is ambitieus en vandaag oogt het tweetal vastberaden om aan te tonen dat dat terecht is.

De theatrale intro gaat over in één van de vele nieuwe nummers die vanavond gespeeld worden. Het leeuwendeel van het ouvre is namelijk nog niet uitgebracht. Dit nummer wordt gekenmerkt door zware beats en heftige synthesizer geluiden met hier en daar een uithaal van Rebecca. Vervolgens verschuift de nadruk van het onderdeel ‘electro’ van electropop naar de vocals van Rebecca. Zo zet het tweetal het reeds uitgebrachte nummer Weakless in. Zwoele bewegingen bij een zwoele stem maken duidelijk dat Rebecca op het podium niet verlegen is.

FLCTS kenmerkt zich door een flinke dosis effecten over vocals tezamen met een indrukwekkend scala aan synthesizergeluiden. Tobi laat zien dat een experimenteler geluid goed kan klinken. Hoewel Rebecca het leeuwendeel van de vocals voor haar rekening neemt, voegt Tobi regelmatig een mannenstem toe aan het geheel.

Na een paar nummers met duidelijke invloeden uit de popmuziek en r&b, volgt een experimenteler nummer met interessante geluiden. Zo lijkt een geluid afkomstig van een orgelsynthesizer en klinkt Rebecca door flinke effecten over de vocals als een robot. Het nummer is wellicht wat te experimenteel, want het publiek ontvangt het nummer skeptisch. De uithalen van Rebecca begeleid door 8bit en orgelsynthesizergeluiden maken dat het nummer schel klinkt, soms zelfs bozig. Gedurfd, maar geen groot succes; dit nummer kan nog wel wat verfijning gebruiken.

Toch is het maar een smetje op een anderzins vet optreden. FLCTS maakt veel goed met de laatste twee nummers die het duo speelt. Eerst het bekende Let Us Go wat je heerlijk meesleept in een melancholische droom en dan tot slot het nog uit te brengen nummer Karma Is A Boomerang waar FLCTS stiekem wel een beetje trots op is. Het tweetal speelt het vol overgave en dat is terecht, want het klinkt ijzersterk. FLCTS laat zien over veel ideeën en potentie te beschikken. Het muzikale werk is hier en daar wat ruw, maar met goed polijsten zou FLCTS zo maar eens zijn ambities waar kunnen gaan maken.

Alcuna Wilds

Alcuna Wilds

De Brits/Nederlandse Alcuna Wilds, inmiddels te vinden op vele binnen- en buitenlandse festivals, speelt ambient triphopmuziek, een heel andere slag van electropop. De band begint met het nummer Follow. Een sterk nummer wat de zuivere stem van Nadja goed benadrukt. Haar zang komt prominent naar voren in de meeste nummers die Alcuna Wilds speelt. Met veel uithalen en een goede stem probeert ze het publiek te overtuigen. De band gaat voor de ontspannendere en intiemere sfeer en nodigt de schuchterige Groningers uit om wat dichterbij te komen staan.

De synthesizers spelen bij deze band een ondersteunende rol, samen met de drums en de elektrische gitaar. Met unieke effecten op het gitaargeluid komt een mystiek geluid naar voren wat dit inderdaad meer een ambient optreden maakt dan het voorgaande concert.

Toch zit er een spanningsveld tussen de aspiratie om ambientmuziek te maken en de nadruk op de mooie stem van Nadja. Alhoewel het muzikaal goed in elkaar steekt en ook echt wel goed klinkt, is de performance van Alcuna Wilds best verwarrend. Het wegdromen zit er niet echt in vanwege de krachtige stem van Nadja die je telkens wakker schudt, maar de muziek is ook niet echt goed dansbaar. De energieke uitspattingen blijven hangen in het bekende geluid van britpop waar synthesizers en effecten op de gitaar maar mondjesmaat bijdragen aan de compositie. Ook wordt de opgebouwde energie telkens snel afgekapt om de rust weer op te zoeken.

Fans van Alcuna Wilds kunnen echter tevreden naar huis gaan. De band heeft aangetoond live goed en zuiver te spelen. Live klinkt het zelfs nog een stukje sterker dan thuis. Of het nu gaat om het schallen van de gitaar of de vocals van Nadja, Alcuna Wilds beschikt over capabele artiesten.

nu op 3voor12