Nu rijden er nog auto's, maar donderdag 5 mei wordt de Paterswoldseweg vanaf het spoor tot de ingang aan de Concourslaan ingenomen door fietsers en voetgangers, op weg naar het Bevrijdingsfestival in het Stadspark. Het gratis toegankelijke festival is niet meer weg te denken uit de uitgaansagenda van Groningen. De programmering bestrijkt alle windstreken. 3voor12 groningen gaat je voor over het festivalterrein in een wandeling langs de lokale bands en artiesten. Ook stellen we je een aantal bekende en minder bekende toppers aan je voor.

Dansen Bij De Bus

Vanaf de Concourslaan lopen we richting het eerste veld aan de rechterkant. Dansen Bij De Bus, al een paar jaar ingrediënt van Bevrijdingsfestival, kent een sterke programmering. Eye-D & Hidden, die in de jaren negentig aan de wieg stonden van drum-‘n-bass, bijvoorbeeld, maar ook nieuwkomers T & Sugah, eveneens een exponent uit die scene. Er is daarnaast veel techno met Juliana Yamasaki en Reinier Zonneveld. Niet de meest eenvoudig te doorgronden muziek die je hier hoort, maar sfeerbepalend is zij zeker.

Local Heroes

Even verderop, ook aan de rechterzijde van de Concourslaan, staat het Local Heroes-podium (waarom niet 'Helden van Hier'?): louter buurtgenoten vanaf 13.00 uur! Half uurtje spelen, half uurtje ombouwen, dat houdt de vaart er lekker in. Het spits wordt afgebeten door Joost Dijkema. Zijn album Sacred Revelations kent lovende kritieken. Met een beetje mazzel is het deze dag zonnig en droog en, met de bar binnen handbereik (helden van bier!), is het gitaarwerk van Dijkema een prima start van de middag.  

Na We Love You Sally Lightfoot, die op de kalmte van Dijkema voortborduurt, speelt hiphopper Haas. Hij heeft zich bewust wat afzijdig gehouden de laatste tijd; hij is een nieuwe weg ingeslagen. De deinende hiphop is gebleven, maar hij speelt tegenwoordig met een band. Zijn plaat Dromen Zijn Er Om Je Wakker Te Maken komt later dit jaar uit, zijn set bestaat dus uit veel nieuw materiaal.

Daarna volgen Kinoo, Hollow Men, A Fugitive, Model Depose en LGHTNNG elkaar op. De helden van hier sluiten af met Electropoëzie: het wonderbaarlijke vehikel van Hans Hoeverloo en De Ridderbaas. Prekend, pratend, zingend en dwingend zal het materiaal van debuutplaat Voor De Moord, dat onlangs werd gedoopt, de open lucht in worden gekatapulteerd. Ongetwijfeld een passende afsluiting van het programma.

Podium Noord

We steken de Concourslaan schuin over en komen aan bij Podium Noord. Uiteenlopende genres, waar Hans Hanneman er wat verdwaald bij staat tussen Pé & Rinus en Burdy. Met de carrière van Hanneman gaat het niet onaardig, hij treedt op in het hele land, voor radio en televisie. Zijn rootsmuziek op Makin’ Up for Livin’ Easy wordt landelijk opgepikt. Het Local Heroes-podium is hij ontstegen, het hoofdpodium is vandaag nog een stap te ver. Op Podium Noord staat ook CT Heida, die veel soul en gospel van haar onlangs verschenen album Little Woman zal spelen.

Mainstage

De draf- en renbaan is nu in zicht. Bij het hoofdpodium wordt de grootste mensenmassa verwacht, met onder andere internationale toppers als Tom Odell en Glass Animals. De kans is groot dat het bij de start van het festival om 12.00 uur al zwart ziet van de mensen. De Jeugd Van Tegenwoordig, de helikopteract dit jaar, opent het Bevrijdingsfestival in Groningen. In 2011 veroorzaakte het publiek bijkans een aardbeving bij het afsluitende optreden van de Amsterdammers. Dit jaar is het de eer aan Kraantje Pappie om het festival af te sluiten. Voor een thuiswedstrijd draait hij zijn hand niet om, voor grote publieksmassa's  ook niet meer. Krijgt hij het voor elkaar: het dak er af bij een openluchtoptreden?

Sena Performersstage

De Sena Perfomersstage is ook te vinden op de draf- en renbaan. Veel rap en hiphop, en met Boyz In The Woods en Manzi is Groningen vertegenwoordigd. Beide stonden een week geleden nog in de finale van de POPgroningen Talent Awards. Manzi vertaalt zijn bijzondere levensverhaal, dat begint in het straatarme Burundi, in jaren-negentig-hiphop. Hiphopcollectief Boyz In The Woods (winnaar POPgroningen Talent Award 2017) schopt z'n vette raps rond het etensuur de Sena-tent door; met een beetje pech vliegt de patat met mayonaise om je oren.

Weide Wereld

We kuieren door naar podium Weide Wereld: nieuw in het programma en de laatste halte van onze wandeling. Om die te bereiken, gaan we voorbij de draf- en renbaan en bij het Scholtenmonument rechtsaf. Pushin Wood Soudsystem host het podium met dansbare beats en soul en introduceert de vier acts van de dag. De bescheiden omvang van de programmering staat in scherp contrast met de kwaliteit die het biedt. Baloji, de Belgische Congolees, put uit oude soul, deephouse en al het dansbare daartussenin. Hij stond eerder al op Down the Rabbit Hole, Into the Great Wide Open en Eurosonic Noorderslag. Later dit jaar voegt hij North Sea Jazz en Lowlands aan zijn cv toe. Topper van de dag op dit podium -en wellicht op het festival- is Orlando Julius, die samen met The Heliocentrics optreedt. Als muziekliefhebber mag je deze kans niet aan je voorbij laten gaan. De saxofonist, bijna 75 jaar oud, staat aan de basis van de afro-beat. Super Afro Soul uit 1966 is een klassieker en de bakermat voor de mix van Afrikaanse ritmes en de Europese en Amerikaanse soul, zoals die tot dan toe werd gespeeld. Dampend en opzwepend, een inspiratiebron voor Fela Kuti en James Brown. Dat je even weet dat je met je stramme Hollandse heupen hier niet kunt stilzitten.