Wat gaan we doen met Simplon?

Poppodium voor de zoveelste keer in de problemen

Tekst: Petra Huijgen, Sjoerd Huismans, Matthijs Sorgdrager Foto's: Harold Zijp en André Eggens ,

Juichend haalden ze hem in 2007 binnen: Hubert Nauta zou alle problemen van Simplon oplossen. Zes jaar later staat ook Hubert Nauta op straat. “Opgestapt vanwege een verschil van mening met de raad van bestuur” was de officiële lezing. Later bleek dat Simplon voor twee ton in de rode cijfers stond, net als in 2007 toen de club 230.000 euro kreeg om haar financiële problemen op te lossen.

De toekomst van het podium is ongewis en afhankelijk van de gemeente. Willen zij het podium blijven steunen en zo ja, onder welke voorwaarden? OOG meldde onlangs dat er sprake was van een “verregaande samenwerking” tussen Simplon en Vera. 3voor12/Groningen sprak drie deskundigen over de toekomst van Simplon.

De politicus: Marloes Dekker, PvdA-raadslid en woordvoerder Cultuur

Marloes Dekker is een groot popliefhebber en trots op de vele evenementen die Groningen rijk is. “Toevallig ga ik zelf vanavond naar Simplon voor een cd-release van het project Onderschat”, vertelt Dekker. Het PvdA-raadslid was jarenlang vrijwilliger bij Vera en bezoekt graag concerten in zowel Vera als Simplon. “Nu is het wel wat minder, maar ik ging vooral vroeger heel vaak.” Op het moment gebeurt er veel rondom Simplon. Duidelijk is dat de situatie zorgelijk is, maar er is vooral nog heel veel onduidelijk, benadrukt Dekker. "Mijn informatie haal ik voor een deel ook uit de kranten en uit wat de wethouder vertelt. Ik heb bij de wethouder benadrukt dat we snel duidelijkheid willen. De situatie is erg zorgelijk, dus er zal op korte termijn iets moeten gebeuren.”

Groningen is op dit moment de tweede popstad van Nederland (na Amsterdam), en dat is volgens Dekker een mooie prestatie. “Dat moeten we zien te behouden. De PvdA heeft dit altijd benadrukt, en het is belangrijk dat we daar de infrastructuur voor hebben. Groningen is een jonge en bruisende stad, en dat willen we graag zo houden.” Vera en Simplon spelen hier een belangrijke rol in, net als de vele evenementen in Groningen. “We hebben hier pareltjes van evenementen zoals Eurosonic, en daar is Simplon ook een podium voor.”

De outsider: Robert Meijerink, programmeur van Doornroosje/Merleyn, het Valkhof Festival en Eurosonic Noorderslag.

In Nijmegen kampte het kleine poppodium Merleyn rond 2007 met nog heviger financiële problemen dan Simplon. Uiteindelijk werd Merleyn volledig overgenomen door Doornroosje. Onder meer Simplon-bestuurslid Jeroen Vos bepleit een vergelijkbaar scenario tussen Vera en Simplon in Groningen. Maar: “Het verhaal ligt wel anders dan in Groningen”, nuanceert Meijerink. Merleyn kreeg geen subsidie en viel onder een andere stichting met een vergelijkbare doelstelling als Simplon. “Het was een belangrijke schakel in de Nijmeegse popmuziek, vooral voor beginnende groepen. In de nadagen van die stichting kregen we signalen dat het slecht ging. Doornroosje heeft toen voorgesteld om samen te gaan werken. Dat was al voordat duidelijk werd dat ze op een faillissement afstevenden.”

Nadat het faillissement van Merleyn in 2008 definitief was, verzocht het bestuur Doornroosje om het podium definitief over te nemen. Merleyn is nu een dependance en wordt bestuurd vanuit een andere stichting (Doornroosje Twee). Aanvankelijk was de bedoeling om op termijn weer zelfstandig te worden, maar volgens Meijerink is inmiddels duidelijk dat dat onmogelijk is. Van een verlies aan identiteit is bij Merleyn geen sprake door de overname. “Wij boeken Merleyn door een Merleyn-bril. Het is een heel ander podium, met een andere capaciteit en dus een ander marktsegment. Geen heel grote bands dus, maar hopelijk een veelzijdig programma met pop en dance.”
 
Over een oplossing voor Simplon wil Meijerink niet oordelen. “Er is een wezenlijk verschil tussen Merleyn in 2007 en Simplon nu. Ik vind het vooral belangrijk dat de doelstelling en de identiteit van Vera, Simplon en de Oosterpoort verschillen. Simplon is net als Merleyn een investeringsplek: nieuwe artiesten moeten ergens beginnen. Het is te makkelijk om te zeggen dat er te weinig publiek komt: misschien komen er voor een bandje in die fase juist veel mensen.” Mede door de verschillende doelstellingen ligt samenwerking tussen de poppodia voor de hand. Meijerink: “Misschien wordt het tijd dat de boekers de handen ineenslaan? De belangrijkste spelers zijn de drie podia. Hopelijk slagen zij er gezamenlijk in om een gedegen toekomstplan te presenteren aan de gemeente.”
  

De organisator: Martin ter Braake, organisator van Hartslag en dj

Martin ter Braake (Harde Baas) werkt voor zijn feest “Hartslag” nauw samen met Simplon. Hij hoorde dan ook eerder dan het publiek van het aftreden van Hubert Nauta. Ook wist hij wel dat er geldproblemen waren. “Maar", zegt hij, “dat het om twee ton gaat hoor ik nu voor het eerst.”

“Ik heb Erik (Visser, programmeur bij Simplon - red.) direct gevraagd of het aftreden van Hubert invloed heeft op wat wij doen. Dat was niet het geval. Wel gaan we vanwege de financiële moeilijkheden van Simplon de koers van Hartslag bijstellen. We kiezen voor de komende edities toch bekendere artiesten uit. Twee edities geleden viel de opkomst wat tegen. Dat kan nu natuurlijk niet meer.”

Een samenwerking tussen Vera en Simplon ziet hij desgevraagd wel zitten. “Vera heeft altijd goed gedraaid en is nooit in noemenswaardige financiële problemen gekomen. Zolang de samenwerking geen invloed heeft op de creatieve kant zie ik geen directe problemen.”

En als de gemeente de steun aan het poppodium intrekt? “Daar ben ik persoonlijk niet echt bang voor, maar het zou ontzettend jammer zijn. Het is zo’n leuke plek met zulke leuke mensen. Ik heb daar echt te gekke avonden beleefd.” Een einde van Simplon zou wat de DJ betreft ook het einde betekenen van “Hartslag”. Dat concept is echt een samenwerking tussen mij en Simplon. Dat kan en wil ik niet verplaatsen naar een andere zaal.”