Gretig dEUS in topvorm

Ervaren Belgen in een volle Oosterpoort

Wymer Praamstra (tekst) & Donald van Tol (foto's) ,

Sinds hun debuutplaat in 1994 is dEUS een grote naam in de toch niet te zuinige alternatieve muziekscene in België. Met een nieuwe plaat, Keep You Close, hoort natuurlijk een tour en Groningen werd weer eens aangedaan

Ervaren Belgen in een volle Oosterpoort

Sinds hun debuutplaat in 1994 is dEUS een grote naam in de toch niet te zuinige alternatieve muziekscene in België. Met een nieuwe plaat, Keep You Close, hoort natuurlijk een tour en Groningen werd weer eens aangedaan.

Een stuk minder rock, maar des te lekkerder als opwarmer, is het eveneens Belgische Intergalactic Lovers. Eén van de vele nieuwe Belgische bands die nog niet helemaal tot onplooiing zijn gekomen, maar een enorme potentie laten zien. Op Into The Great Wide Open werden ze zeer lovend ontvangen, de Feist-mét-ballen nummers zijn stuk voor stuk catchy en hebben met name door de geweldige stem van Lara Chedraoui een heel eigen geluid.

Ondanks de goede nummers en het enthousiaste spel valt Intergalactic Lovers zo af en toe een beetje weg in de grote zaal. Het kan komen doordat ze een beetje krap voor de instrumenten van dEUS spelen, of omdat hun sound gewoon niet ‘groots’ genoeg is voor het formaat Oosterpoort. Later op de avond laten ze in De Spieghel zien en horen waar ze toe in staat zijn. In deze intiemere setting zijn de kleine liedjes stukken mooier en de hardere stukken veel indrukwekkender. Het uitgekomen debuutalbum is in ieder geval een dikke aanrader.

dEUS behoeft natuurlijk weinig introductie. Sinds debuutplaat Worst Case Scenario en ‘90’s staan ze aan de top van de Belgische scene, met ook in het buitenland, en voornamelijk Nederland, veel succes. Elk album van de experimentele Belgen, met Tom Barman als onbetwiste leider, staat voor verassende wendingen en wisseling van stijlen, tussen en zelfs in nummers. Hoewel redelijk toegankelijk lijkt er een bevrijdende vrijheid in de muziek te zitten, waardoor alles mogelijk blijkt en er na zes studioalbums nog steeds geen klad in zit.

Vanavond in de Oosterpoort lijkt dEUS er veel zin in te hebben, iets waar een optreden van het af en toe grillige dEUS mee valt of staat. Ze knallen er met de wat hardere nummers als The Final Blast en The Architect en met name Barman beweegt veel en is enthousiast alsof hij voor het eerst in zo’n grote zaal staat. Scherp als altijd vraagt hij of een zijdeur waar veel licht uit komt dicht mag. Het is exemplarisch voor Barman, wiens perfectionisme dEUS succes heeft gebracht, maar waar gezien de vele bandwisselingen niet altijd gemakkelijk mee te werken valt.

Gelukkig is hij vanavond erg op schik en de perfecte setlist doet de rest. Logischerwijs veel werk van het nieuwe album, maar met rustmomentjes en oudere nummers als afwisseling. Halverwege de set komt met nummers als Little Arithmetics en Instant Street de sfeer er echt goed in en de nummers worden met gejuich onthaalt. Als er met klassiekers als Theme From Turnpike en Hotellounge wordt afgesloten is een perfecte dEUS avond compleet. Barman en zijn mannen zijn en blijven een topband die toch ook een heel klein beetje bij ons Nederlanders horen.