The Black Atlantic kondigt nieuwe EP aan met interactieve site The Black Atlantic kondigt nieuwe EP aan met interactieve site

Website moet een "stream of consciousness" creëren

, Timo Pisart

The Black Atlantic kondigt nieuwe EP aan met interactieve site

Website moet een "stream of consciousness" creëren

Timo Pisart ,

The Black Atlantic begint deze maand aan de opnames van een opvolger van debuutalbum Reverence for Fallen Trees, tegelijkertijd zal de Groningse indiefolkformatie een interactieve website lanceren waar de EP kan worden besteld en met hulp van bezoekers een tijdsdocument van impressies ontstaat.

Website moet een "stream of consciousness" creëren

The Black Atlantic begint deze maand aan de opnames van een compacte opvolger van debuutalbum Reverence for Fallen Trees, dat vorig jaar werd genomineerd voor de 3VOOR12AWARD. Tegelijkertijd lanceert de Groningse indiefolkformatie een interactieve website waar de EP, die 11 november uitkomt, al kan worden besteld. "Wanneer je de EP bestelt, krijg je een accountje op de site", vertelt frontman Geert van der Velde. "Iedere maand zullen we de tekst van een nummer online zetten. We vragen de bezoekers om aan de hand van die lyrics filmfragmentjes op Youtube te zetten. De fragmenten worden in een tijdlijn achter elkaar gezet en in november hopen we een soort stream of consciousness-film te hebben gecreëerd, een tijdsdocument van impressies." Ook zal de documentaire die The Black Atlantic maakte over een tour door China op de site worden vertoond.

De EP Darkling, I Listen, waarop vier à vijf nummers zullen verschijnen, is vernoemd naar een gedicht van de laat-Romantische dichter John Keats. "Hij schreef hoogdravende Romantische poëzie, in een gedicht schrijft hij Darkling, I listen, waarna hij vertelt hoe hij in het donker zit te luisteren. Dat zou naar jezelf kunnen zijn, naar anderen, of naar geluiden van buitenaf." Bij het teruglezen van zijn teksten, ontdekte Van der Velde dat elk nummer op een bepaalde manier "over het thema dromen gaat en een soort innerlijke dialoog is met mijzelf. Zo heb ik een aantal scènes uit een droom van onze drummer Simon geprobeerd te vertalen naar een tekst en in een andere context geplaatst."

Waar het eerdere materiaal van The Black Atlantic voornamelijk door Van der Velde is geschreven, zijn de nieuwe nummers ontstaan uit dagenlange jamsessies. "Ik heb nooit gewild dat The Black Atlantic een soort soloproject was. Eerder was de verhouding 90-10, nu heb ik nog maar een beetje een sturende rol. In het oefenhok kwamen we niet aanzetten met eerder bedachte muziek, maar zijn we gaan jammen en hebben we gekeken wat daar uit kwam. Daardoor zijn we minder minimalistisch en iets steviger geworden, met duidelijk aanwezige drums en een broeierig, wat donkerder geluid."

Ook klinkt de band naar eigen zeggen wat "nostalgischer", zoeken ze voor het eerst invloeden in psychedelische jaren zeventig-progrock en klinkt een nummer "echt heel Motown". "Ik speelde een Tallest Man On Earth-achtige slaggitaarpartij met heel simpele akkoorden. Mathijs begon daaroverheen een toetsenpartij te spelen waardoor het heel anders ging klinken, waar ik een Sitting on the Dock of the Bay-gevoel bij kreeg. Toen we de timing en akkoorden daarop aanpasten klopte het helemaal."

Eind deze  maand zal The Black Atlantic de drumpartijen opnemen in de Keusgen Studio in het Duitse Haldern, dat is geaffilieerd aan het label Haldern Pop waar de band dit jaar een samenwerking mee aanging voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De overige opnames zullen op verschillende locaties worden opgenomen door The Black Atlantic-bandlid Matthijs Herder. Enkele van de nieuwe nummers zullen dit weekend al ten gehore worden gebracht tijdens optredens in de kleine zaal van Paradiso (15 juli) en op het Nijmeegse festival de-Affaire (17 juli).

Nu op 3voor12