Met nog een week te gaan tot de aftrap van het Noorderslag Weekeinde in Groningen is er geen kaart meer te koop voor het jaarlijkse, meerdaagse festival. En daarmee breekt festivaldirecteur Frans Vreeke een record: nog nooit waren alle tickets zo snel uitverkocht. Vreeke: “Noorderslag is altijd voor de kerst al uitverkocht en Eurosonic verkocht op de dag zelf meestal uit. Dit jaar is er werkelijk geen ticket meer te koop. Alleen de seminars zijn nog niet uitverkocht.”
Nadat het Noorderslag Weekeinde de afgelopen jaren meer en grotere zalen bij het festival had betrokken, houdt de koek in 2007 echt op. “In de toekomst zal de capaciteit gelijk blijven. Er is geen zaal meer in Groningen te vinden die we erbij kunnen betrekken.” En lonkte Vreeke afgelopen editie nog met de woensdagavond, dit jaar beperkt hij de activiteiten weer tot de ouderwetse drie dagen: “Het blijft een hele klus om de buitenlandse gasten hier drie dagen te houden. En daar doe je het toch voor, de buitenlanders. Eurosonic en Noorderslag zijn nog altijd showcases. Je wilt bands onder de aandacht brengen van buitenlandse media, festivaldirecteuren en agenten.”
Over het waarom van het snelle uitverkopen van het festival, kan Vreeke alleen maar gissen: “Er zijn 12 procent meer buitenlandse gasten dan vorig jaar. Aan de andere kant is het programma dit jaar niet heel veel interessanter dan afgelopen jaar. Toen hadden we Editors en Infadels. Misschien dat dit jaar veel mensen op The Magic Numbers afkomen.” Of is het gewoon zo dat tevreden bezoekers terugkeren naar Groningen. Vreeke: “We doen na afloop van het weekeinde altijd publieksonderzoek. Afgelopen jaar heb ik geleerd dat bezoekers weinig te klagen hebben. 92 Procent van de bezoekers vertelden dit jaar terug te zullen komen. Dat is natuurlijk een mooi compliment.”
De buitenlandse professionals hadden wel iets te klagen. Vreeke: “Ze vonden het nogal eens te druk in de verschillende zalen.” En daarom heeft de festivaldirecteur een tip voor alle bezoekers: “Wees op tijd! En als ergens een rij staat, loop gewoon naar de volgende zaal. Dit jaar hebben we voor de tweede keer vijf teams van Stuurlui rondlopen. Je herkent ze aan hun jasjes met daarop ‘We know where to go’. Zij hebben tips en kunnen vertellen welke soort muziek, waar te vinden is. Ze hebben zelfs iPods bij zich om alles te kunnen laten horen.”
Gelukkig voor de pechvogels die naast een kaartje grepen, heeft 3VOOR12 wel tickets. Wij zullen het festival live verslaan in beeld, tekst en geluid. Daarnaast zullen we daags na het festival forse samenvattingen op ons 3VOOR12 kanaal hebben.
Nadat het Noorderslag Weekeinde de afgelopen jaren meer en grotere zalen bij het festival had betrokken, houdt de koek in 2007 echt op. “In de toekomst zal de capaciteit gelijk blijven. Er is geen zaal meer in Groningen te vinden die we erbij kunnen betrekken.” En lonkte Vreeke afgelopen editie nog met de woensdagavond, dit jaar beperkt hij de activiteiten weer tot de ouderwetse drie dagen: “Het blijft een hele klus om de buitenlandse gasten hier drie dagen te houden. En daar doe je het toch voor, de buitenlanders. Eurosonic en Noorderslag zijn nog altijd showcases. Je wilt bands onder de aandacht brengen van buitenlandse media, festivaldirecteuren en agenten.”
Over het waarom van het snelle uitverkopen van het festival, kan Vreeke alleen maar gissen: “Er zijn 12 procent meer buitenlandse gasten dan vorig jaar. Aan de andere kant is het programma dit jaar niet heel veel interessanter dan afgelopen jaar. Toen hadden we Editors en Infadels. Misschien dat dit jaar veel mensen op The Magic Numbers afkomen.” Of is het gewoon zo dat tevreden bezoekers terugkeren naar Groningen. Vreeke: “We doen na afloop van het weekeinde altijd publieksonderzoek. Afgelopen jaar heb ik geleerd dat bezoekers weinig te klagen hebben. 92 Procent van de bezoekers vertelden dit jaar terug te zullen komen. Dat is natuurlijk een mooi compliment.”
De buitenlandse professionals hadden wel iets te klagen. Vreeke: “Ze vonden het nogal eens te druk in de verschillende zalen.” En daarom heeft de festivaldirecteur een tip voor alle bezoekers: “Wees op tijd! En als ergens een rij staat, loop gewoon naar de volgende zaal. Dit jaar hebben we voor de tweede keer vijf teams van Stuurlui rondlopen. Je herkent ze aan hun jasjes met daarop ‘We know where to go’. Zij hebben tips en kunnen vertellen welke soort muziek, waar te vinden is. Ze hebben zelfs iPods bij zich om alles te kunnen laten horen.”
Gelukkig voor de pechvogels die naast een kaartje grepen, heeft 3VOOR12 wel tickets. Wij zullen het festival live verslaan in beeld, tekst en geluid. Daarnaast zullen we daags na het festival forse samenvattingen op ons 3VOOR12 kanaal hebben.