Jazz in Staad Pt. 3

De invloed van kroegen op de Groningse jazzcultuur

Matthijs Sorgdrager, ,

Een beetje laat, maar toch: deel 3 van Jazz in Staad. Hoewel hier eerst een stukje over het project New York Comes to Groningen was gepland, eerst een stukje over de jazzkroegen in de stad. Coördinator van New York Comes to Groningen, Joris Teepe, zit namelijk in New York…

De invloed van kroegen op de Groningse jazzcultuur

De Spieghel, De Smederij, Café Buckshot, Coffee Break. Zomaar wat namen van jazzkroegen die ook bij een groot deel van het uitgaanspubliek bekend zijn en waar beginnende jazzartiesten de kans krijgen hun gezicht te laten zien. Op welke manier beïnvloeden deze plekken de jazzscene? Wie een beetje bekend is met het Groningse uitgaansleven, en niet elke zaterdagavond in Molly Malone's en de draaibar gaat bubblingen, heeft waarschijnlijk wel eens van één van deze tenten gehoord. Wat niet iedereen weet is dat er ook veel optredens en jamsessies gehouden worden. Daar kan jong talent zich profileren en met de grotere namen spelen. Veelbelovend jazzartiest met een vaste avond in Huis de Beurs, Jorn Swart: "Er zijn veel leuke jazzkroegen in de stad waar je kunt spelen. Het is alleen jammer dat deze kroegen weinig promotie maken. Op die manier krijg je steeds weer dezelfde mensen die langskomen." Als je echt nieuwe acts wil spotten, moet je trouwens naar Peter Pan gaan. Dit is een kleine bar waar studenten van het conservatorium optreden. Hier kun je horen wat er allemaal rondloopt in de stad en dat het aanbod toch eigenlijk wel heel erg goed is. Swart: "Eigenlijk zouden meer jongeren naar de jamsessies moeten komen. Blue Note Trip wordt goed bezocht, maar de muziek die daaraan ten grondslag ligt, lijkt nog steeds weggelegd te zijn voor volwassenen. Als je bijvoorbeeld een avond naar de Smederij gaat, zie je alleen maar oude lui. Dat is trouwens niet erg hoor, haha. Maar de jazzkroegen zouden meer reclame moeten maken. Door de avonden in de Smederij en Peter Pan blijft de scene wel dynamisch. Maar als er steeds hetzelfde publiek op af komt, werkt het natuurlijk ook niet." Het lijkt erop dat de beginnende artiesten het vooral moeten hebben van jamsessies. Connecties zijn echter minstens zo belangrijk. Op de vraag in hoeverre de Groningse jazzscene wordt gedomineerd door het conservatorium, zegt Swart: "Ja dat klopt wel, maar dit zijn vooral de connecties. Je hoort gewoon sneller dat er jamsessies zijn, of je wordt gewoon door andere mensen van het conservatorium gevraagd om met ze te spelen. Connecties met het conservatorium zorgen er natuurlijk ook gewoon voor dat je je een stuk zekerder voelt. Je durft eerder het podium op te stappen." En dan de standaardvraag: Wat is the next big thing op jazzgebied in Groningen? "Nou. Er is een heel leuk duo, dat elke zaterdag in Huis de Beurs speelt. Het duo Jorn Swart-Daan Kleijn, haha. Wat verder leuk is: drummer Owen Hearth probeert een vaste jamsessie te regelen, elke zaterdag in de Coffee Break. Dat wordt waarschijnlijk goed!" Voor wie nieuwsgierig is geworden en/of zelf mee wil jammen, schroom niet en doe mee! (En vergeet niet je demo op te sturen naar 3Voor12Groningen)