In de volle zaal is de variatie in het publiek een van de eerste dingen die opvalt. Naast leeftijdsgenoten, swingen enkele 60+-ers net zo hard mee als de band zijn eerste noten begint te spelen. De Konrad Koselleck Big Band past bestaand repertoire aan voor big band en werkt daarbij samen met (bekende) artiesten. Ellen ten Damme is de eerste die met de KK Big Band in zo’n project zit. Zij heeft er, als grote Nina Hagen-fan, zelf voor gekozen terug te grijpen op Nina Hagen en andere Duitse rock: “Ik doe hier vooral wat ik zelf leuk vind.”
De band introduceert zichzelf door het spelen van een aantal stukken stijlvolle jazz, gespeeld met stralend enthousiasme. Als er dan eventueel nog een paar mensen in de zaal zijn die het tot dan toe allemaal maar suf vinden, worden die snel op andere gedachten gebracht. Ten Damme komt namelijk op en is gekleed als indrukwekkende diva à la Marilyn Monroe. Er is een hoge hoed, er zijn blonde krullen en een elegante lange jas. Met de band vertolkt ze repertoire van Monroe en Marlène Dietrich. De fel klinkende blazers, de ouderwetse lantarenpaal op het podium en de aanblik van Ten Damme als diva geven op het moment dat Ich Bin Von Kopf Bis Fuß Auf Liebe Eingestellt gespeeld wordt echt even het gevoel in de jaren dertig te zijn.
Even later blijkt het optreden net zo gevarieerd als het publiek. De diva is namelijk vervangen door een punkwijf met een rafelig zwart groen jurkje. Voor even staat Nina Hagen in de Puddingfabriek. Ook komt er een nummer van Rammstein voorbij. Na al deze ruigheid komt de diva aan het einde van de show terug. Ze neemt afscheid met het overbekende Gute Nacht, Freunde.
Daarmee is dan een eind gekomen aan een avond met prachtmuziek. De Konrad Koselleck Big Band heeft samen met Ellen ten Damme gezorgd voor een gevarieerd programma. Het mooie aan alles is dat, tegelijk met deze variatie, elk nummer steeds is gearrangeerd tot een big bandstuk en dus een jazzy ondertoon houdt. Dat geeft een verrassend effect. Ten Damme was na afloop ook meer dan tevreden. “Ik heb alleen de voorste rijen kunnen zien, maar daar zag ik alleen maar blije gezichten.”
De dansende/acterende/zingende Ten Damme heeft opnieuw bevestigd een veelzijdig artiest te zijn. Ze is al een gevestigde naam als pop/rockzangeres, maar laat nu ook als coverende diva een blijvende indruk achter.
Ellen ten Damme maakt indruk als diva
Unbeschreiblich gem?tlich
Ellen ten Damme en de Konrad Koselleck Big Band wilden met hun show Unbeschreiblich Weiblich het publiek in de Puddingfabriek meeslepen door het brengen van 80 jaar oude jazz, Duitse rock en zelfs Rammstein. De opzet slaagde. Blije gezichten in de zaal, en Ellen ten Damme bleek eens te meer een alleskunner.