Third Wing leeft vooral in het hier en nu

“Voor nu is het gewoon doorgaan en veel spelen”

Bert Platzer, ,

Het landelijke Midlaren bood een pittoresk decor voor een nadere kennismaking met de jongste band van de aanstaande 3VOOR12 Groningen showcase. “We weten niet wat we ervan moeten verwachten, maar we hebben er zin in.”

“Voor nu is het gewoon doorgaan en veel spelen”

Third Wing heeft een goed jaar achter de rug. Ze wonnen de Groninger Popprijs weliswaar net niet, maar speelden zich met hun degelijke post-grunge wel in de kijker, namen een demo op én staan komende donderdag op de eerste showcase van 3VOOR12 Groningen. Tijd om af te reizen naar Third Wing-uitvalsbasis Midlaren voor een interview. Het ouderlijk huis van drummer Tjalling van Wijck dient tevens als oefenruimte. Dat is eens wat anders dan die duister stinkende hokken in de stad. We trekken ons terug in een zijkamer van de oude boerderij – houten vloer, zithoek en her en der wat antieke kastjes. Zanger-gitarist Marlon Penninkhof – met sjaal en zacht pratend – ziet er in deze setting wel wat excentriek uit en met enige fantasie als een gearriveerde artiest die zich heeft teruggetrokken op zijn landgoed. Het zal nog wel even duren voordat het zover is – Marlon staat op het punt negentien te worden, dezelfde leeftijd als Tjalling en bassist Herman Scheele. Ondanks die jeugdige leeftijd speelt het drietal al drie jaar samen en grossieren ze in volwassen klinkende poprock. In een recensie van de door Third Wing gewonnen voorronde van de Groninger Popprijs op 3VOOR12 Groningen wordt de muziek van Third Wing “jaren negentig pathetische mainstream rock” genoemd, “waarvan iedereen wel één of twee platen in de kast heeft liggen. Alleen heeft Third Wing een ietwat meer up to date-geluid (denk aan Kane) en dus meer hitpotentie.” Herman knikt. “Die vergelijking met Kane wordt heel vaak getrokken.” Marlon vindt dat er ‘mindere dingen zijn om mee vergeleken te worden’. ”Toen ik klein was luisterde ik naar dingen als Queen en Genesis, en in de jaren negentig inderdaad naar pathetische mainstream rock”, zegt Marlon lachend. Overigens kan hij zich beter vinden in de term ‘emotionele poprock’. “Zo wordt onze muziek meestal aangeduid.” Bands als Kane worden in Groningen over het algemeen niet bijster serieus genomen en af en toe hebben ze daar inderdaad wel last van, beaamt Herman. “Mensen zeggen dan dat we te commercieel zijn, vooral toen we de voorronde van de Groninger popprijs wonnen was dat zo. ‘Waarom wint er zo’n commercieel bandje?’, werd er toen gezegd. Maar wat versta je onder commercieel? We hebben nog geen plaat verkocht. En aan de andere kant, als je veel platen verkoopt, bereik je veel mensen. Is dat zo erg?” Onlangs legde de band de laatste hand aan de eerste demo. Tjalling plaatst een vraag over de ambities van de band echter direct in perspectief. Alledrie doen ze dit jaar eindexamen en daarna moeten ze maar zien wie waar gaat studeren en hoe het verder gaat. “Voor nu is het gewoon met zijn drieën doorgaan en veel spelen. Dat klinkt heel cliché, maar zo is het.” Hoe de liedjes van Third Wing worden geschreven? “Ik schrijf de liedjes en die werken we in de oefenruimte uit”, zegt Marlon. "We arrangeren de nummers met zijn drieën." Daarbij vindt vooral Herman het erg belangrijk dat er in dienst van elkaar wordt gespeeld. “Vaak sta ik alleen maar heel saai noten te plukken, maar dan zijn de gitaarakkoorden zo mooi dat ik niets anders hoef te doen. Ik kan me er heel erg aan storen als in een band een van de leden steeds de show probeert te stelen. Dat kan wel eens, maar dat moet je niet bij elk nummer doen.” De vier nummers tellende demo zal in januari of februari verschijnen – een exacte datum is nog niet geprikt. 3VOOR12 Groningen kan alvast melden dat het resultaat er mag zijn. “Dankjewel”, zeggen de bandleden in koor. Ook de oplage waarin de demo zal verschijnen is nog onderwerp van beraad. “Het is voor ons erg spannend”, zegt Marlon. “Dit is toch wat serieuzer, het heeft wat meer voeten in de aarde. In ieder geval wordt één nummer veel verspreid omdat het op De Slag van Groverpop komt. Dat was ook de aanleiding om de knoop door te hakken en de studio in te gaan. We werden door Groverpop gebeld met de vraag of we op die sampler wilden staan. Enig probleem was dat we helemaal geen opnames hadden.”