‘You are Feeling New Freedom Now' drukt de lichtkrant vooraan het podium ons cryptisch op het hart als Litronix, Alter ego van Kevin Litrow uit Los Angeles, in een nog grotendeels lege, kleine zaal de planken betreedt. Hij is omringd door symmetrisch opgestelde lichtinstallaties en oogt als een wat seniore man in passend wit-grijs (‘is dat Netanyahu’ vraagt iemand in het publiek naast ons zich af, en we kunnen het niet meer ont-zien). Zijn futuristische eenmans-synthpop begint met elektronische ambientklanken, aangevuld met stemeffecten, geluidssamples en fingerpicking gitaarspel. Als de beats erbij komen wordt het catchy. Litrows robotische motoriek completeert het licht bizarre geheel. Het is misschien niet aan iedereen besteed en hoewel de zaal maar half gevuld blijft, weet Litrow de aandacht van die helft wel aardig vast te houden. Velen zullen zich echter al opgesteld hebben voor de afsluiter in de grote zaal.
Want ook Lambrini Girls hebben we in Nijmegen groot zien groeien. Vanaf het legendarische optreden in de modder op een verregend Valkhofpark in 2023, tot de energieke afsluiting in de kleine zaal op de Zeitgeist-editie van datzelfde jaar; het werd steevast een feest. Vele internationale festivaloptredens en een eerder dit jaar verschenen debuutalbum later mag het trio uit het Engelse Brighton deze keer headlinen in de grote zaal. Hun boodschap van feminisme, inclusiviteit en socio-politieke gelijkheid zit verpakt in snelle, agressieve punk die zich het beste laat omschrijven als Bikini Kill on speed.
Vanaf de eerste noten is het duidelijk dat een optreden van Lambrini Girls een collectieve aangelegenheid is. Zangeres/gitarist Phoebe Lunny is met regelmaat schreeuwend en speechend tussen het publiek te vinden en al blijkt stagediven vanaf het balkon op het laatste moment iets te pretentieus, ze crowdsurft nog wel even makkelijk vanaf de bar terug naar het podium. Even is er een licht awkward moment wanneer Lunny in de veronderstelling lijkt dat Wilders onze prime minister is (en wie kan haar dat na de afgelopen anderhalf jaar kwalijk nemen), maar dat weerhoudt het publiek niet van een zaalbrede wall of death. Bij ‘Cuntology 101’ wordt men op het podium nog even vergezeld door Valentine Caulfield, zangeres van Mandy, Indiana, die hun eigen optreden eerder vandaag moesten cancelen. Ondanks de kleine bandbezetting en de minimalistische punk voelde de grote Rode Zaal van Doornroosje in tijden niet meer zo klein als vanavond.
Wie na afloop nog energie kwijt moet, kan dat onder andere nog even prima in de kleine zaal bij de beats van Another; Country $$$$. Het duo uit Manchester mixt live-drums met elektronica en abstracte videoprojecties. Een perfecte afsluiter voor iedereen die nog geen trein hoeft te halen na wederom een fijne Zeitgeist-editie. Een Zeitgeist waarbij de tijdsgeest niet exclusief de ‘waves’ en postpunk van de vroege jaren tachtig representeert, maar waar evengoed ruimte is voor uitgesproken hedendaagse geluiden.