Zeven jaar geleden vond Tom Jenkinson - beter bekend als Squarepusher - het tijd om een album aan zijn vriendin te wijden. Onder de naam Shobaleader One bedacht hij een 'band' die veel weg had van Daft Punk. Elektronische rock werd gemixt met funky r&b en gerobotiseerde zang, persfoto's toonden alleen vier gemaskerde mannen. Met namen als Strobe Nazard en Arg Nution was de vraag of het überhaupt om bandleden ging, of dat Jenkinson alles zelf had ingespeeld en vrolijk vier keer een ander masker had opgezet. Zeven jaar later is er een tweede plaat, Elektrac, en belangrijker: een tour. Met een echte band.

Althans, we zien vier muzikanten het podium betreden, de hoofden aan het zicht onttrokken door helmen met ledlampjes. Het oogt wat als een spelcomputer, met die rode vierkantjes en groene driehoekjes. De nieuwste plaat is bovendien tekstloos: interactie met het publiek blijft bij een stel diepe buigingen na afloop, de hand op het hart, de helm op het hoofd. Maar voor het zover is geeft Shobaleader One eerst zeventig minuten muziekles van het hoogste niveau.

Elektrac bevat geen volledig nieuw materiaal: veel nummers zijn bewerkingen van oude Squarepusher-nummers, die Jenkinson in een uptempo jazzy jasje heeft gestoken. De plaat lijkt bovendien live opgenomen. Lijkt, want los van wat sporadisch applaus en het aftikken van de drums klinkt Elektrac mega-strak. Zo strak dat je denkt dat Jenkinson ons weer eens in de maling neemt en alles zelf heeft ingespeeld. Maar vanavond geloven we het opeens.

Want goedenavond, wat is dit een strak optreden. Leuk hoor, die twaalfkoppige Artez-act net op het Boog-podium, maar Shobaleader One is even een andere divisie. Bij aftrap 'Coopers World' dansen de vingers van Jenkinson al over zijn zes-snarige basgitaar. Even verderop zit drummer Company Laser boven de 300 bpm tijdens het opgevoerde 'Squarepusher Theme'. Bonuspunten ook voor het kraakheldere geluid hier op het Arc-podium, wat in de open lucht en met de rumoerige stadsgeluiden beslist geen zekerheid is.

HET CONCERT:
Shobaleader One, Valkhof Arc, zondag 16 juli

HET PUBLIEK:
Toch een redelijke opkomst voor één van de 'moeilijkste' headliners van deze week. Valkhof-programmeur Robert Meijerink vindt het ook mooi en schuift steeds verder naar voren.

WAS HET GOED:
Zo onvoorstelbaar strak als bij Shobaleader One ga je het deze week niet meer horen. 

HET NUMMER:
Afsluiter 'A Journey to Reedham' van Warp-klassieker Big Loada (1997). Fantastisch hoe die 8-bit-melodie minutenlang blijft gonzen over de volledig nieuwe band-invulling die Squarepusher het nummer heeft gegeven. 

(Tekst gaat door onder de foto)

Eerlijk gezegd: zo leuk is het niet om thuis die hele plaat te luisteren. En je ziet dat live ook vaak bij dit soort virtuositeit - vorig jaar nog hier bij Animals As Leaders, dat je na een kwartier denkt: knap hoor, maar nu weten we het wel. Die combinatie leidde van tevoren tot enige scepcis over Shobaleader One, maar het valt reuze mee.

Sterker: het is eigenlijk hartstikke leuk hoe een nummer als 'E8 Boogie' opeens transformeert tot James Brown-achtige funk, of hoe er opeens tekstflarden verschijnen op de led-helmen. Dan mag de aandacht best eens afdwalen tijdens al te veel drumbreaks en gepiel op 'Don't Go Plastic', Shobaleader One zorgt hier voor een verrassend fris headline-slot op de zondagavond. 

Shobaleader One bestaat uit:
Squarepusher (basgitaar)
Company Laser (drums)
Strobe Nazard (toetsen)
Arg Nution (gitaar)

Het moment:

De aanvang is bijzonder. Het is inmiddels donker op het Valkhof, Simon heeft net de band aangekondigd en dan verschijnen er rechts op het podium opeens wat lampjes. Hoe vaak zie je nu vier PlayStation-symbolen naar een instrument lopen en een weergaloos jazz-fusion-nummer inzetten?