Dag des Oordeels: No1408 – Vuilwater

Arina Banga ,

De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van glimmende schijfjes. Deze keer Vuilwater, de debuutplaat van No1408.

Nederlandstalige rockmetal maken. Dat is wat de mannen van No1408 zich ten doel stelden bij de oprichting van de band in 2012. In twee jaar die daar op volgden, schreven ze inderdaad een full-length vol met liedjes die ongeveer aan die beschrijving voldeden en gooiden het erbarmelijke resultaat bij de redactie door de brievenbus.

Zeker, het digipack ziet er keurig verzorgd uit en de kwaliteit van de opnames is prima (zó kennen we Marlon Wolterink van White Noise Studio). Technisch valt er bovendien weinig op het spel van de Winterswijkse muzikanten aan te merken. Als Vuilwater een gebrand cd'tje afkomstig van een clubje verveelde plattelandspubers was (gezien de titel overigens best plausibel), zou de poging zelfs prijzenswaardig zijn.

Wat deze debuutplaat echter problematisch maakt, is dat de heren er ondanks hun jarenlange ervaring in diverse bands (onder andere Grolschbusters, dat in oktober 25 jaar bestaat) en de toegang tot een goede studio niet in geslaagd zijn om met iets beters te komen. Alle nummers klinken hetzelfde en het lukt niet om ook maar een sprankje emotie op te roepen: geen enthousiasme, geen energie, geen blijdschap, geen woede, geen verdriet en geen afkeer. Ideaal voor wie muziek er slechts is om de stilte te verdrijven. Écht geluisterd zal er dan ook niet worden, naar dit zielloze Vuilwater.

Op tekstueel vlak mis je dan trouwens niets. In de biografie valt te lezen dat de band zichzelf door de keuze voor Nederlandstalig voor een extra uitdaging stelde, maar helaas wordt met teksten als “Niks aan te doen / het zit in het bloed / we blijven dit doen / in voor- en tegenspoed” (Niks Te Verliezen), “Mocht je dit niet overleven / sneuvel dan terwijl je strijdt” (Kapot) en “Hoog / hang ze hoger / hoger dan de vogels in weer en wind” (Hang Ze Hoger) al snel duidelijk dat er geen talig talent schuilt in deze Achterhoekse rouwdouwers. Sterker nog, de combinatie van de Nederlandse taal en het ritme van de vierkwartsmaat drijft zanger Coen Evers zo nu en dan tot verkeerde klemtonen, bijvoorbeeld “antwóórden” in plaats van “ántwoorden” (Hang Ze Hoog).

Wat Grolschbusters is voor de Nederlandse punk, dat is No1408 voor de Nederlandse metalrock. Niet bijster goed of slecht, maar gewoon ontzettend oninteressant.