Experimenteren met Aki Onda en Lionel Marchetti Experimenteren met Aki Onda en Lionel Marchetti

Wegdromen bij The Use Of Ashes bij Audiotoop in Extrapool

, Tekst: Erik Nijsten / Foto's: Eric Veltink

Experimenteren met Aki Onda en Lionel Marchetti

Wegdromen bij The Use Of Ashes bij Audiotoop in Extrapool

Tekst: Erik Nijsten / Foto's: Eric Veltink ,

Een avond vol met cassettebandjes, transistorradio's en een boskonijn. De experimentele muzikale samenwerking tussen Aki Onda en Lionel Marchetti en de dromerige psychedelische folk-pop van The Use Of Ashes zorgden voor een mooie, geslaagde avond.

Wegdromen bij The Use Of Ashes bij Audiotoop in Extrapool

Een avond vol met cassettebandjes, transistorradio's en een boskonijn. De experimentele muzikale samenwerking tussen Aki Onda en Lionel Marchetti en de dromerige psychedelische folk-pop van The Use Of Ashes zorgden voor een mooie, geslaagde avond.

De volgorde van de optredende artiesten is deze avond helemaal omgedraaid. Een logische keuze gezien de hoeveelheid kabels, effect-apparaten, radio's en cassetterecorders die klaar liggen voor de oorspronkelijke slotact Aki Onda en Lionel Marchetti. De Japanner Aki Onda verzamelt sinds het einde van de jaren tachtig geluidsfragmenten op cassettebandjes. Met deze opnames creëert hij vervolgens geluidscollages.

Fransman Lionel Marchetti maakt met behulp van verschillende elektronische apparaten al jarenlang experimentele soundscapes. Beide artiesten zijn door Extrapool uitgenodigd om, in het kader van het project BromBron, voor het eerst samen op te treden. Lionel Marchette zit het hele optreden achter zijn apparaten en vult de ruimte met piepen, brommen, statisch gezoem en andere geluiden. Aki Onda speelt hierbij zijn cassettebandjes al dan niet versneld af. Tijdens het optreden sluipt de Japanner af en toe het publiek in. De ene keer neemt hij een transistorradio mee, de andere keer een draagbare versterker. Het geluid komt hierdoor uit alle hoeken en gaten. 

Beide heren brengen live een lange soundscape waar melodie en ritme veelal ver te zoeken zijn. Pas op het einde klinkt er iets van een ritme door. Toch ontspoort het geheel nergens naar een grote bak herrie. Het kabbelt rustig door en de spanning wordt goed vastgehouden. Het publiek in de goed gevulde Extrapool kan de experimentele geluidscollage van beide heren dan ook waarderen.

De rest van de avond is gevuld met een editie van Audiotoop. Dit is een serie hoorspelen waar verschillende kunstenaars en muzikanten voor worden uitgenodigd. Als eerste presenteert Bas Schevers het werk Hoorspel, Denkspel. Hij laat een aantal foto's zien voordat het scherm op zwart gaat en hij een aantal geluiden laat horen. Een dame uit het publiek becommentarieert ondertussen in een microfoon wat zij Bas Schevers ziet doen of wat er wellicht in hem omgaat. De performance duurt echter al snel te lang en spannend om naar te kijken is het ook niet.

De Nijmeegse band The Use Of Ashes sluit de avond af met het hoorspel Das Licht In Die Ferne. Het hoorspel gaat over boskonijn Tuttle die op reis gaat, op zoek naar het onbestemde geluk. Tussen de gesproken stukken tekst speelt The Use Of Ashes met gitaar, xylofoon, bas, de nodige effectenpendalen en electronica mooie toegankelijke psychedelische muziek. Deze doet denken aan een combinatie van de Duitse experimentele band Popol Vuh en de postrock van Mogwai. Het is fijn wegdromen bij The Use Of Ashes, al hadden sommige nummers wel langer mogen duren. Of Tuttle het boskonijn uiteindelijk het geluk of de dood vindt, laat ik in het midden. Muzikaal is het in ieder geval een mooie dromerige reis geweest.

nu op 3voor12