Belphegor overtuigt in helse rite

Theatrale kanten van de metal laten in Neushoorn ruim van zich spreken

Tekst: Jurgen de Raad | Foto's: Femme von Steel ,

De grote zaal van Leeuwardens Neushoorn heeft vanavond een vol programma met internationale metalbands. Maar liefst drie acts verkeren in het gezelschap van headliner Belphegor. Die neemt hen mee op hun Europese Conjuring The Dead tournee. Gezien het aantal aan bands, zou je bijna kunnen spreken van een minifestival. Het programma start daarom ook op tijd. Een donkergekleurde avond met veel diabolische versmeltingen van black- en deathmetal.

De mannen van Ethereal uit Liverpool verschijnen redelijk onopgemerkt op het podium van Neushoorn. Ze trakteren het nog mondjesmaat aanwezige publiek direct met uptempo spel vol ratelend double bass drumwerk. Naast een gevestigde naam als Cradle Of Filth wordt Ethereal tegenwoordig gezien als één van de vaandeldragers binnen de Britse blackmetal. De invloed van Cradle Of Filth te horen in de nummers. Af en toe sijpelt er wat van die band door in het geluid van Ethereal. Het vroege werk The Principle Of Evil Made Flesh hoor je er soms in terug. De band zal niet meteen de originaliteitsprijs winnen, getuige het net wat te gulzig najagen van de blasfemische sfeertjes. Maar hun bombastische blackmetal wordt met veel passie gebracht. Zanger en frontman Naut neemt hierbij een hoofdrol in, zijn opzwepende presentatie is aanstekelijk. Zodoende weet hij het publiek voldoende te betrekken bij hetgeen Ethereal laat zien en horen.

Het Poolse Hate toert in april 2013 met onder andere deathmetal grootheid Hypocrisy door Europa en bezocht destijds ook Poppodium Romein in Leeuwarden. Bassist Slawomir ‘Mortifer’ Arkhangelsky zou enige dagen erna aan hartfalen overlijden. Na deze trieste gebeurtenis is de band weer opgekrabbeld en wordt er een nieuw album gelanceerd. In februari van dit jaar verschijnt Crusade: Zero. Hate heeft zich inmiddels goed genesteld in de Poolse deathmetalscene en zit hiermee in het kielzog van hun befaamde land- en stijlgenoten Behemoth en Vader. De band brengt een interessante, gevarieerde pot deathmetal te gehoor, met een scherpe en duistere ambiance. De wendingen in de nummers zijn vaak spannend en er is veel opsmuk van geregeld lekker eigengereid klinkende gitaarlijnen. De loeistrakke drummer wisselt zijn blastbeats af met groovende midtempo’s. Midtempo’s die in een kort samenspel van de drummer en de gitaristen op een catchy wijze de zaal worden ingeslingerd. Het publiek reageert geamuseerd op alles, de nodige horns up vingers gaan omhoog.

De Amerikanen van Vital Remains spelen onder andere werk van Dechristianize, een album dat stamt uit 2003. Het is een voorbeeld van de verbeten anti-christelijke thematiek waarmee Vital Remains op zijn albums stevig stoeit. Vanavond zullen hun stellingnames hierin eveneens niet onder stoelen of banken worden geschoven.
De old school klinkende deathmetal van Vital Remains deelt vanavond een behoorlijk pak slaag uit. De mitraillerende blasts zijn onverbiddelijk en neigen nogal eens naar grindcore. Binnen de nummers vinden veel muzikale gekkigheden plaats die aardig wat hectiek kennen. De muzikanten lijken er geen moeite mee te hebben, ze spelen heel gecontroleerd. Vital Remains is een intense beleving. Volgens frontman en brulboei Brian Werner kan het na enige tijd allemaal nog wel wat intenser. Hij scandeert naar het publiek dat het meer los moet gaan op zijn band. Zo niet, dan belooft de fel ogende frontman ‘to kick some ass’ in het publiek. De grap wordt er wel van ingezien. De intensiteit komt met het nummer In A World Without God tot een hoogtepunt, een goede moshpit ontketent zich voor het podium. Bij aanvang van het laatste nummer verscheurt en verbrandt Werner een bijbel. Het moet wederom de vermeende boodschap van de band onderstrepen. Gimmick of niet, opzienbarend is deze makkelijke vorm van shockeren al lang niet meer.

Headliner Belphegor heeft goed aan het show- en sfeerelement gedacht. Voorop het podium prijken een aantal bokkenschedels en de belichting vermengt zich fraai met de continu aanwezige rookontwikkeling. Conjuring The Dead is de meest recente plaat in het alweer 22 jaar durende bestaan van de Oostenrijkers. Ze keren er in zekere zin mee terug naar hun meer pure blackened deathmetal uit eerdere jaren, zoals hoorbaar op het weinig verhullende album Lucifer Incestus. Belphegor zet zijn set neer met een prettig massief totaalgeluid dat vrij dicterend is. De lage grunts van boegbeeld Helmuth, met opvallend zwarte en rode corpse paint, zijn ook alom aanwezig. De moshpits zetten bij Belphegor goed door. Er zijn eveneens veel headbangers te bespeuren. Het publiek sluit de band gretig in zijn armen. Er is hier een band aan het werk die op veel fronten overtuigt. De blackmetal getinte riffs, gierende tremolo-solo’s en bovenmatig rappe drums gaan erin als koek. Conjuring The Dead, het nummer van de gelijknamige plaat, kent een sterke Morbid Angel feel, en kan op veel bijval rekenen bij de aanwezigen. Belphegor is een prima afsluiter van een goed beukende avond metal. Fans van snelle drums en gitaren in het genre zijn ermee meer dan genoeg op hun wenken bediend.

Gezien: Belphegor + Vital Remains + Hate + Ethereal
Waar: Grote zaal Neushoorn, Leeuwarden
Wanneer: Vrijdag 11 december
Opkomst: Goed