#ETN13: Public Service Broadcasting maakt verwachtingen waar #ETN13: Public Service Broadcasting maakt verwachtingen waar

Een must see, op meerdere fronten

, Tekst: Wybren Nauta | Foto's: Alejandra Ramos

#ETN13: Public Service Broadcasting maakt verwachtingen waar

Een must see, op meerdere fronten

Tekst: Wybren Nauta | Foto's: Alejandra Ramos ,

Het Britse duo Public Service Broadcasting wordt vaak getipt. Dat is ook niet verwonderlijk na het optreden op Eurosonic begin dit jaar, waar de band iedereen omver blies met hun eigenzinnige combinatie van film en muziek. Op verzoek van Explore the North maakten ze nieuwe muziek, met oude archiefbeelden van de Elfstedentocht in 1963. Een geweldig resultaat, waardoor de verwachtingen voor het optreden hoog liggen. Public Service Broadcasting voldoet hier zeker aan.

HET CONCERT:

Public Service Broadcasting, Explore the North, Post Plaza, zaterdag 23 november

DE ACT:

Het idee achter Public Service Broadcasting is terug te vinden in de titel van de meest recente plaat, Inform-Educate-Entertain. Het combineren van oude archiefbeelden en samples met moderne muziek, variërend van downbeat elektro tot stuwende gitaarrock. Vooral door de integratie van samples uit de beelden in de daadwerkelijke muziek, is er geen sprake van een gimmick, maar van een geheel dat perfect de sfeer van een bepaald thema weet te grijpen.

HET NUMMER:

Het is lastig om een nummer te kiezen, wanneer vrijwel elk nummer een hoogtepunt is. Opener London Can Take It geeft met zijn dreigende percussie een schitterende indruk van London gedurende de Blitz. Bij Everest is de tocht te zien van de eerste pioniers die Mount Everest beklommen, begeleid door een crescendo van synth loops en drums. De elfstedentocht mag natuurlijk niet ontbreken. Met beelden van de tocht van ’63, waarbij de schaatsers zich op het ritme van de scheurende gitaren lijken voort te bewegen.

HET MOMENT:

Zodra de show begint, wordt meteen duidelijk hoe innovatief de band precies is. Het vlekkeloze spel van de bandleden in combinatie met de archiefbeelden is uitstekend. Waar visuals doorgaans als achtergrondbekleding gelden, vormen ze hier de kern van de show. De enorme jaren ’50 televisie op het podium vormt, naar eigen zeggen, als het ware de frontman van de band.

OOK OPMERKELIJK:

De interactie met het publiek vindt plaats met een voice sampler, die effectief gebruikt wordt door frontman J. Willgoose, Esq. De band sluit ieder nummer stelselmatig af met een pauze, gevolgd door een mechanische "thank you".

HET PUBLIEK:

Blijkbaar was de band zijn reputatie zich al vooruitgesneld.  Nog voor het optreden begint, staat de zaal al tot de nok toe vol. Vrijwel alle nummers worden enthousiast ontvangen en bij een aantal, waaronder The Now Generation, durft men zelfs een dansje te wagen. Vooral de voice sampler werkt uitstekend bij het publiek en kan elke keer op een warm applaus rekenen.

HET OORDEEL:

Public Service Broadcasting zet een fantastische show neer in Post Plaza. Of de combinatie van archiefbeelden, begeleidende muziek en samples voor eeuwig interessant blijft, is niet te zeggen. Voorlopig is het in ieder geval een van de meest originele bands die er rondloopt en zijn ze inderdaad een must-see.

DE FOTO:

Nu op 3voor12