Vorige maand kwam singer-songwriter Gitta de Ridder met haar tweede plaat, For Everything A Season. De van oorsprong Almeerse muzikant releasde afgelopen donderdag het album in Nederland met een optreden in De Meester.

Bij binnenkomst valt het meteen op dat het poppodium er anders uitziet dan normaal: er staan stoelen in de zaal, zoals bij het Schemerlampfestival. Waar je normaal gesproken vooral staanplaatsen hebt, staan nu oncomfortabele klapstoeltjes, een kwartslag van het hoofdpodium afgekeerd, kijkend naar een bijgebouwd podium. Het ziet er gezellig uit: overal op het podium liggen vloerkleden, er staan kamerlampen en hangen gezellige sfeerlampjes.

Familieverjaardag

Hoewel vooraf overal te vinden is dat het concert om 20:00u begint, komt Gitta pas rond kwart voor negen het podium op met de andere muzikanten. Niet dat iemand dat erg lijkt te vinden, want de zaal is gevuld met familie en vrienden. De sfeer is dan ook meer alsof je op een verjaardag van iemand in de familie bent, en dat er toevallig iemand in de familie goed kan spelen en zingen en even de gitaar erbij pakt.

Loepzuiver

Want goede muziek maken, dat kan Gitta wel. De hele avond is ze loepzuiver, zelfs wanneer de emoties hoog zitten. Dat gebeurt bij het zingen van de track die ze als slaapliedje voor haar nichtje schreef. Gewapend met niets meer dan haar stem en een klein zelfgemaakt muziekdoosje trotseert ze het aandachtig luisterende publiek.

Prachtige muziek van een goede bekende

Het desbetreffende nichtje is er vanavond ook bij en krijgt regelmatig de lachers op haar hand door tijdens het concert ongefilterde dingen te roepen (‘Ik ga nu even plassen!’). Dat versterkt het familiaire gevoel van de avond alleen maar, wat enorm bijdraagt aan de sfeer. Zelfs als je verder niemand kent in de zaal voel je je welkom en gewenst. Vanavond is er geen artiest die op een podium staat en afstandelijk liedjes komt spelen. Vanavond zijn we er allemaal om te luisteren naar de prachtige muziek van een goede bekende.

Geen drempel

De setlist is goed opgebouwd: er zit veel afwisseling in de sfeer van de liedjes. Tussen het spelen door neemt Gitta de tijd om wat te vertellen over het liedje, waarom of wanneer ze het schreef, en wat het met deze of de vorige plaat te maken had. Omdat alles zo bekend aanvoelt, is er voor het publiek ook geen drempel om hardop te reageren op wat ze zegt, of zelfs om verzoekliedjes aan te vragen. Een enkele toegift is ook niet genoeg en Gitta plakt op aandringen van het publiek nog een liedje er achteraan. Dat toont ook meteen de kwaliteit van de band: hoewel het absoluut niet ingestudeerd is, slaan ze zich er zonder opvallende fouten doorheen.

Gitta bewijst zichzelf

De zaal had best wat voller mogen zijn: de muziek van Gitta verdient meer aandacht. Tegelijkertijd hadden de lege stoeltjes hier en daar geen effect op de sfeer, misschien werd het er zelfs alleen maar intiemer van. Gitta de Ridder heeft vanavond in ieder geval de kwaliteit van haar muziek en van zichzelf bewezen.