Fresku laat publiek Lelystad uit zijn hand eten

Een sterk optreden van een populaire rapper

Clemens Riepma ,

Vrijdagavond staat Fresku in Poppodium Underground. Met de komst van zijn nieuwe plaat, die net twee maanden in de winkels ligt, is het tijd om de vertaling te maken van cd naar het podium. Met de clubtour voor ‘Nooit Meer Terug’ is de Eindovense rapper neergestreken in Lelystad. Het is al vroeg druk en het gemengde publiek is klaar om geëntertaind te worden.

Braz warmt de zaal goed op

Het publiek, dat zich in grote getale naar de Underground heeft begeven, aanspreken en opwarmen is deze nieuwe host van Top Notch’s Pickup sessies wel toevertrouwd. De liedjes zijn luchtig, soms zelfs bijna zomers. De toespraken tussendoor zijn minstens zo belangrijk voor de act als de muziek zelf. Braz wint op charme flink terrein waardoor het publiek gemakkelijk meezingt met met lines als ‘Zakelijk vies/vaginavlieg’.

Nadat Braz’s taak erop zit is het tijd voor wat plaatjes tussendoor. De DJ die Fresku heeft meegenomen is goed voorbereid en mixt de nieuwste tracks van The Game moeiteloos met nummers van Sean Price zonder ooit geforceerd te klinken. Het publiek bestaande uit hiphopliefhebbers en Fresku-fans vind het best, maar is inmiddels wel klaar voor de hoofdact.

Zelfverzekerde Fresku gaat van gevoelig naar grappig

In een jersey gekleed met zijn geboortejaar erop stapt Fresku even later zelfverzekerd het podium op. Al gauw brengt de Eindhovense rapper de ode aan zijn dochter in de vorm van Alisha en eet het publiek uit zijn hand. Meer gevoelige tracks passeren de revue totdat Kutkop (Sukkols) voorbij komt en Fresku weer grappig kan doen. Met publieksfavorieten Lintworm en Kreeft laat hij zien dat zijn tweede album nog steeds populair is en dat de liedjes van zijn nieuwste plaat daar veilloos bij aansluiten.

Een doordachte, maar geen gemaakte show

Fresku brengt een goede mix tussen grappenmaker en rapper en acteert graag dat hij dronken is door de drank die Braz hem backstage heeft gevoerd. De show is doordacht, maar komt nergens te gemaakt over. Als vervolgens de eerste klanken van Twijfel door de speakers galmen haasten de mensen die net munten hebben gehaald zich vanuit de foyer naar de goedgevulde zaal. Met Ik Wil heeft Fresku een passende afsluiter gevonden en iedereen die nog niet overtuigd was is dat nu wel. Een sterk hiphop-optreden van een populaire en steengoede rapper.