Gitta de Ridder maakt veel van weinig

Eerste singer-songwriter avond in BG 22 24 was een succes

Daphne Borst ,

Op donderdag 26 november trekt een handjevol mensen naar BG 22 24 in Almere Haven. De reden is de eerste singer-songwriter avond die daar wordt gehouden, met Veery Bird, About Miss Pineapple en in de hoofdrol Gitta de Ridder. Langzaam druppelt het publiek binnen. Vol wordt het misschien niet, knus wordt het in ieder geval wel.

Veery Bird brengt fragiel maar mooi geluid

De opener van de avond is Veery Bird, een zeventienjarige singer-songwriter die deze keer voor het eerst in tijden zonder band zal optreden. Haar eerste nummer Memories is een ingetogen begin van haar optreden. Zoals dit eerste nummer gaan er veel over liefde, en het eventuele einde daarvan. Veery Bird heeft een melodieus geluid met af en toe een fragiele stem. Met een paar kleine foutjes laat de singer-songwriter zich soms overmannen door onzekerheid en dat is zonde, want op het eerste gehoor werden deze door het publiek vaak niet opgemerkt. Veery Bird heeft ondanks deze kleine foutjes een boel potentie, iets wat haar compleet passend maakt in het programma van de avond. Het applaus van het publiek na afloop is dan ook niet mals.

About Miss Pineapple is klaar voor meer

De tweede support act is About Miss Pineapple. Deze band heeft al meer dan een beetje ervaring, de leden hebben geoefend in de pop-punk hoek voordat ze overstapten op het singer-songwriter genre en kennen elkaar al van de Nederlandse Pop Academie. Deze aankondiging belooft veel, en dat wordt tijdens het optreden meer dan waargemaakt. Het eerste wat opvalt is de relaxte sfeer die About Miss Pineapple meebrengt. Van zenuwen hebben deze muzikanten geen zichtbare last, hun nummers komen in deze sfeer dan ook goed tot hun recht. De cover die About Miss Pineapple ‘stiekem’ doet, Scream (Funk My Life Up) van Paolo Nutini, lijkt hun vibe echter nog het meest te omarmen. De afsluiter doet zangeres Lilian solo, de overige twee bandleden blijven braaf op het podium om mee te kijken hoe ze het doet. Ze deed het prima en daar was het publiek het mee eens.
 
 

Gitta de Ridder maakt veel van weinig

Als Gitta de Ridder het podium betreedt zijn sommigen uit het publiek al naar huis – het werd schijnbaar al laat. Dat was zonde, maar deed niet af aan haar optreden. De knusse huiskamersfeer bleef en dat paste goed bij de nummers die Gitta de Ridder speelde. Hoewel deze singer-songwriter op het eerste gehoor een beetje klinkt als Eefje de Visser, met een klein geluid en een aaibare stem, blijkt al heel snel dat Gitta de Ridder een heel eigen geluid heeft. Al in haar eerste nummer blijkt Gitta de Ridder een meester in het overbrengen van precies de goede boodschap. Hierbij heeft ze vaak niet eens veel woorden nodig, haar gitaarspel doet al een goed deel van het werk. 

Alle nummers die ze speelt komen van haar EP of van de plaat die volgend jaar uitkomt, behalve één nummer dan. Dat nummer is zo nieuw dat Gitta de Ridder het alvast heeft gereserveerd voor haar tweede plaat. "Bij het nummer Alternate Reality is afgelopen week nog een clip uitgekomen," vertelt Gitta, waarop ze meteen een extra applausje krijgt. Met onderwerpen die variëren van ‘het platteland van Engeland,’ tot aan ‘kindjes maken,’ en ‘dromen, of het najagen ervan’ weet Gitta de Ridder een breed palet aan gevoelens en indrukken te verwoorden in haar muziek. Naast dat Gitta de Ridder grootse nummers kan maken van schijnbaar kleine onderwerpen, weet ze daarnaast ook nog het publiek mee te nemen in haar optreden. Het publiek krijgt een meezingmomentje (‘Hello!’) aangeboden in het nummer Come Find Me, en neemt een paar nummers later zelf een meezingmomentje. “Een van de beste meezingmomentjes die ik in tijden heb gehoord!” aldus Gitta.

Afsluiter

Voor het enthousiaste publiek had Gitta De Ridder nog een nummer als toegift achtergehouden. Als ook dat nummer met luid gejuich is ontvangen, is het tijd om naar huis te gaan. Na nog een laatste drankje dan, want de prettige huiskamersfeer maakt de koude buitenwereld wel weer erg onaantrekkelijk. Tijdens de afsluiter wordt ter plekke besloten dat deze singer-songwriter avond voor herhaling vatbaar is. Geen gek besluit, aangezien het publiek en de artiesten allemaal even tevreden zijn over de avond en het verloop.