Wie het Engelse woordje ‘riptide’ googelt, zal al snel uitkomen op de vertaling ‘stortvloed’. Als je echter dieper graaft en in de omgeving van Eindhoven zoekt, kom je bij een muziekformatie uit die zich er niet voor schaamt om op licht bombastische wijze zijn emoties te laten gelden. Kortom, de band Riptide kent een stortvloed aan sentiment en is nu officieel ook gewapend met de eerste EP ‘Memories’.

Vooropgesteld: ‘Memories’ is een dynamisch plaatje, waarbij het viertal er goed in slaagt om een hoop emoties in een klein halfuur te proppen. Als grote invloeden worden bands aangehaald als Thrice, Muse, Biffy Clyro en Kings Of Leon, wat doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een explosieve rockformatie. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten; de grootste overeenkomst die Riptide met deze wereldberoemde formaties deelt is bombast, maar dan op een meer ingetogen manier. Noem het poprock met een randje.

Een act die zodoende meer doet denken aan de stijl van Riptide is Kensington, het typische stemgeluid van deze band niet meegeteld. Want dat is de frontman Max van der Meijden ook wel een beetje aan te rekenen; over het algemeen klinkt zijn zang vrij neutraal en daarmee ook net iets te veilig voor een band die juist die ingetogen en opbouwende bombast opzoekt. Zijn stem komt echter beter tot zijn recht als hij de hoogte wat meer opzoekt, zoals op de titeltrack en ‘Turn Back Time’.

Memories

Over ‘Turn Back Time’ gesproken; dit is toch wel het meest verrassende lied van de vijf nummers (intro en outro niet meegeteld) die de EP rijk is. Het nummer bouwt ruim vier minuten op naar een tempowisseling die overgaat in een flitsende gitaarsolo. Verder zijn de meeste nummers ietwat dromerig, en eigenlijk bijzonder geschikt om op de zetten tijdens een melancholische herfstdag. Kijk wel uit dat je bij ‘Alexis’ niet te veel wegdroomt, want grote kans dat de band je nog een laatste maal even flink wakker schudt.

Zo zit de EP vol met hier en daar kleine verrassingen. Stuk voor stuk zorgen ze ervoor dat de aandacht van de luisteraar niet te veel verslapt door de fragiele gitaarlijntjes en melodieuze samenzang. Riptide is vaardig genoeg om iets eigens neer te zetten, waarin de essentie van hun muzikale helden voorzichtig doorklinkt. Memorabel is ‘Memories’ niet helemaal te noemen, maar Riptide slaagt erin om een fijne stortvloed aan emoties op de wereld los te laten.

‘Memories’ van Riptide  is nu verkrijgbaar via iTunes en onder meer te beluisteren via Spotify en Google Play.