Five Years Later
Mocht er al sprake zijn van een poppunk-revival, dan blijkt dat niet uit de opkomst bij aanvang van Five Years Later. De mannen uit Amersfoort kwamen deze maand na tien jaar van afwezigheid weer bij elkaar, maar fans van het eerste uur ontbreken helaas in Dynamo. Sterker nog, een groot deel van het publiek dat langzaam binnendruppelt zat nog in de luiers toen deze band in 2001 begon. Onlangs kwam de nieuwe EP ‘Beaufort’ uit, waarvan de nummers door het matige geluid niet echt goed tot hun recht komen. Maar dat wil de pret niet drukken – deze groep vrienden staat hier duidelijk voor de lol en het spelplezier spat ervan af. Al moet Five Years Later flink aan de bak om deze nieuwe generatie poppunk-liefhebbers voor zich te winnen. De band werkt zich dan ook in het zweet en laat, ondanks de geluidsproblemen, een prima indruk achter.
Band en publiek schreeuwen hun hart uit bij Call It Off in Dynamo
Poppunkers lossen verwachtingen in tijdens albumpresentatie ‘Abandoned’
Poppunk: het genre beleefde zijn commerciële hoogtepunt in de jaren 90, maar leek na de eeuwwisseling langzaam in te dutten. Toch lijkt er eens in de zoveel jaar weer een kleine revival de kop op te steken. Wie weet is 2017 ook weer zo’n jaar dat poppunk aan populariteit wint. Aan Call It Off zal het in ieder geval niet liggen. De band werd benoemd tot 3FM Serious Talent, tekende bij Sony en bracht vrijdag zijn nieuwe album ‘Abandoned’ uit – een bijzonder hitgevoelige plaat waarop de band zich van zijn meest pakkende en melodieuze kant laat zien. Er valt vanavond dus genoeg te vieren, tijdens de albumpresentatie in Dynamo.
Camp High Gain
Wanneer Camp High Gain aftikt schrikken de jonge meiden, die alvast vooraan staan voor de hoofdact, zich een hoedje. In tegenstelling tot Call It Off is de ‘pop’ in de punk van Camp High Gain ver te zoeken. De band, die voor tweederde bestaat uit leden van het pas herenigde Undeclinable, maakt melodieuze hardcore/punk in de stijl van Good Riddance en Smoke or Fire. Dit is het allereerste optreden ooit van Camp High Gain, dus lang niet alles loopt gesmeerd. Toch maakt het trio indruk met een aantal ijzersterke nummers, zoals de nieuwe single ‘The Alternative’. Al snel ontstaat er een moshpit en ook de bandleden van Five Years Later doen mee. Het tempo ligt ontzettend hoog en drummer Jorg Smeets slaat zich al zuchtend en steunend door de set heen. Ze zijn dan ook al “stokoud” grapt hij. Oud of niet, dit livedebuut smaakt absoluut naar meer. Gauw opnieuw boeken deze band en dan een verdieping lager in Dynamo’s basement zetten.
Call It Off
Al de hele avond prijkt achter het podium een reusachtige Call It Off-banner die duidelijk op de groei gekocht is. Geen twijfel mogelijk: deze Eindhovenaren willen de grote festivals en podia gaan veroveren. Maar zover is het nog niet – eerst de grote zaal van Dynamo zien te overtuigen. Dat lijkt bij de onweerstaanbare openingsriff van het eerste nummer ‘Abandoned’ meteen te lukken. Band en publiek hebben duidelijk zin om er een feest van te maken. Het nieuwe album mag dan uitgekomen zijn op de dag van Donald Trumps inauguratie, verwacht vanavond geen politieke statements of overpeinzingen over de wereldproblematiek. Pretentieloos plezier maken, dat lijkt het devies.
In het kleine uur dat de band op het podium staat komt in hoog tempo de ene na de andere potentiële hit voorbij. Het verdient niet altijd de originaliteitsprijs, maar wát een pakkende muziek maakt Call It Off – ieder lied bevat wel een gitaarmelodie, refrein of koortje dat meteen in je hoofd blijft hangen. Het eerste hoogtepunt in de set is wat dat betreft het oudje ‘Dyanne’, dat luidkeels door de fans wordt meegezongen. Al ligt de nadruk vanavond vanzelfsprekend op het nieuwe album. Nog maar één dag uit, maar nieuw werk als ‘Emily’ krijgt een response alsof het nummer al jarenlang op de setlist staat. Voortdurend wordt er gecrowdsurft en gesprongen, mobieltjes gaan op verzoek van de band massaal de lucht in en veel bezoekers lijken ieder woord uit hun hoofd te kennen. De bandleden zien het met een grote glimlach gebeuren.
Het is knap hoe Call It Off de zaal naar zijn hand weet te zetten, al lijdt de band spijtig genoeg aan kwaaltjes waar tegenwoordig veel poppunk-bands last van hebben: geforceerd smeken om aandacht, te bedachte bewegingen en voorspelbare publieksparticipatie. Om nog maar te zwijgen over de opzichtige sponsoring van een niet nader te noemen energiedrankje. Het gaat op een gegeven moment irriteren en het is bovendien onnodig. Call It Off heeft genoeg kwaliteit in huis om zonder deze gekkigheden te overtuigen. Het zal er wel bij horen als een band op het punt staat door te breken naar het grote publiek, dat deze ergernissen vanavond overigens absoluut niet deelt met ondergetekende.
Gedurende het hele optreden wordt de vaart er goed in gehouden en na drie kwartier lijkt de band al toe aan zijn laatste nummer. Iedereen weet natuurlijk dat dit schijn is, want het beste moet nog komen. Nadat de bandleden het podium hebben verlaten keren ze al na een paar seconden terug om nieuwe single ‘Scream Your Heart Out’ in te zetten. De titel wordt door het publiek letterlijk genomen en de zaal gaat uit zijn dak. Dit zou weleens een nieuw festivalanthem kunnen worden. Hierna volgt het snelle ‘Forward or Crazy’ en er ontstaat zelfs een bescheiden circlepit. Het feest is compleet wanneer de fans bij het laatste nummer massaal het podium beklimmen. Een mooiere afsluiting van deze albumpresentatie had Call It Off zich niet kunnen wensen. Nu op naar de festivalweides.
Gezien: Five Year Later, Camp High Gain en Call It Off, op 20 januari 2017 in Dynamo.