Tamino geeft intense show in stille Altstadt Tamino geeft intense show in stille Altstadt

Audri weet te boeien met haar stem en sterk begin

, Tekst: Cas Zeegers / Fotografie: Patrick Spruytenburg

Het gaat hard met Tamino: met slechts een debuut-EP op zak mocht de jonge Belg met Egyptische roots dit jaar al op Rock Werchter en Pukkelpop spelen. De hype waaide al snel over naar Nederland, waardoor het concert in de Altstadt al begin september was uitverkocht. Ook het voorprogramma, Audri, gooide hoge ogen bij de zuiderburen. Het Belgische Elektropedia riep de zangeres vorig jaar uit tot 'Most Promising Artist'.

Audri

Bij het voorprogramma stapt een timide dame het podium op. De Altstadt is al vanaf het begin helemaal vol waardoor er een beetje spanning hangt in de zaal. Het openingsnummer waarin de zangeres zichzelf begeleid met piano weet de zaal meteen stil te krijgen. De klik met het publiek is gelukkig snel gemaakt. Audri heeft een eigen en interessant timbre in haar stem, die haar verhalen mooi overbrengen. De eerste drie nummers zijn dynamisch en sterk. De combinatie en het samenspel tussen de zang en synth laten af en toe aan Bon Iver denken. Helaas bouwt de set hier niet op verder. De synthesizer wordt vervangen door een gitaar en ook de pakkende dynamiek verdwijnt langzaam gedurende de set. Hierdoor komt steeds meer nadruk op de teksten, die onder anderen over Audri’s passies en haar liefde voor Amsterdam gaan.

In een van de laatste nummers gebruikt Audri een backingtrack. Ze vertelt dat ze graag met band zou willen spelen, maar dat tot nu toe nog niet is gelukt. Ook in dit nummer is te merken dat er meer diepgang in de muziek zit, maar die komt er nog niet helemaal uit. Helaas loopt het samenspel met de backingtrack niet helemaal in sync. Hierdoor is er een lichte onzekerheid zichtbaar, die tot het einde een beetje blijft hangen. Desondanks weet Audri’s stem te boeien en krijgt ze de Altstadt stil.

Audri

Tamino

Bij het voorprogramma was de zaal al helemaal vol, maar nu dringen ook de mensen die achterin stonden naar voren. Tamino is duidelijk zeer geliefd. Zijn, in eerste instantie, verlegen indruk versterkt de betrokkenheid van het publiek en net als bij Audri is het muisstil in de zaal. Tamino wisselt af tussen solonummers en liedjes met band, wat de show interessant houdt en ervoor zorgt dat de zanger ontspannen op het podium staat. Opvallend is dat ‘Cigar’, een van de bekendste nummers, zonder band wordt gespeeld. Deze keuze maakt het lied eigenlijk veel intenser. Iets wat vaker het geval is wanneer Tamino alleen op het podium staat. Ondanks de goede wisselwerking tussen de muzikanten is het af en toe ongemakkelijk om de band te zien. Er lijkt niet echt een klik tussen de bandleden. Gelukkig is dit niet terug te horen in de muziek en zijn de meeste ogen gericht op Tamino zelf.

De singer-songwriter wordt vaak met Jeff Buckley vergeleken, wat niet valt te ontkennen. Vooral als Tamino de hoogte ingaat is de muziek intens en emotioneel. Wanneer de dramatiek in de nummers nog eens extra wordt aangezet heeft het ook ook iets weg van Anthony and the Johnsons, zoals in de sterke single ‘Habibi’. Jammer dat niet alle nummers van zulk hoog niveau zijn, maar bij vlagen slaagt Tamino erin om een mooi en intens optreden te geven.

Gezien: Tamino en Audri, in de Altstadt, op 16 december 2017

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Eindhoven