Mozes and the Firstborn rockt intieme show in de Effenaar

Koprollend over het publiek en grote moshpits; de Effenaar heeft Mozes and the Firstborn gemist

Tekst: Nicole den Ouden / Fotografie: Willem Wouterse ,

In maart dit jaar stond Mozes and the Firstborn in het Stroomhuis, wat toen een groot feest was. Maar sinds dat ze met het nieuwe album aan het toeren zijn, hebben ze nog geen show in de Effenaar gehad. Dit belooft dus iets voor vanavond, waar duidelijk veel vaste fans en vrienden van de Eindehovense band zijn. De setting van de grote zaal in de Effenaar is anders dan normaal: het bovenste gedeelte is afgesloten, het grote podium is afgeschermd en ze hebben er een klein podium voor gezet. Het geeft een intieme sfeer. Maar ook in een intieme setting kan hard gerockt worden.

Robbing Millions

Nee nee, niet Robbie Williams, totaal niet zelfs! Deze indierockers uit Brussel brengen vrolijke upbeat gitaarrifs met soms wat psychedelische, elektronische geluiden erdoorheen.

De sound van Robbing Millions heeft vaak wat weg van het oude werk van Foster The People of van Foals. Ze staan erg energiek op het podium en proberen het publiek mee te krijgen. Het publiek heeft hier echter nog niet veel zin in. Er is een klein groepje vooraan het podium wat iets mee beweegt maar verder wordt er door het publiek bij gekletst over de week en veel in en uit de zaal gewandeld. Het is duidelijk wachten op Mozes and the Firstborn.

Mozes and the Firstborn

De zaal was bij Robbing Millions nog niet echt gevuld, maar in de changeover begint de menigte dan eindelijk binnen te druppelen en is de verkleinde grote zaal ramvol. Een luid applaus klinkt als de jongens van Mozes and the Firstborn het podium op komen en beginnen te spelen. Bij de eerste paar nummers blijft het wel kalm in het publiek. Je ziet mensen wat meezingen en wat meebewegen, maar dat is het ook wel voor nu.
Bij de grote hit van een paar jaar terug 'I Got Skills' begint het publiek warm te worden, de spieren worden los gemaakt en als de klanken van 'Peter Jr.' klinken begint het feest dan toch. Vooraan bij het podium ontstaat een moshpit, de meisjes in croptops verplaatsen zich nu snel naar de zijkant. De set wordt strak gespeeld met hier en daar een schoonheidsfoutje in het begin, maar hoe verder de set vordert hoe meer precisie in het spel.

Er is een duidelijke mix tussen de nieuwe nummers van het album 'Great Pile Of Nothing' en de oude nummers van het ongetitelde debuutalbum. Het is aan de band te merken dat ze in beide nummers plezier hebben. Na de breakdown van zangergitarist Melle Dielesen heeft hij zich sterk herpakt. Hij is een overtuigende frontman die zijn publiek weet te vermaken met gekke bekken en door rollend over het podium heen te bewegen. Vanavond zeer waarschijnlijk gesterkt in zijn fratsen door de grote steun van het thuispubliek.

En misschien is dat ook wel wat hem het vertrouwen geeft voor een erg bijzondere toegift. Hier gebeurt iets wat de band nog nooit eerder in Eindhoven heeft gedaan. Frontman Melle Dielesen komt alleen terug op het podium, pakt zijn akoestische gitaar en begint solo 'Cruel Wide World' te spelen. Als een heuse singer-songwriter. Iets wat we van hem de hele show nog niet hebben gezien, maar na een avond dollen is hij nu bloedserieus. En zichtbaar gespannen. "Iedereen moet stil zijn, anders ben ik weg," vermaant hij streng. Het nummer moet helaas onderbroken worden omdat niet iedereen stil kan blijven. Hij gebruikt het moment om zijn gitaar even te stemmen, maar gaat daarna moedig verder.

Na dit prachtige, kwetsbare begin van de toegift komt de rest van de band op het podium om het optreden af te sluiten. En dan verandert de stille Effenaar snel weer in een dolle menigte, die blij is zijn idolen na een clubtour door het land terug te zien in Einhoven. 

Gezien: Mozes and the Firstborn en Robbing Millions, op 21 oktober 2016, in de Effenaar.