Eindhovense artiesten gaan zelf programmeren en vullen gaten op Eindhovense artiesten gaan zelf programmeren en vullen gaten op

Interview met Elvin Usidame (Hunting The Robot) en Estelle Stijkel (Bells Of Youth) over hun conceptavonden en de Eindhovense muziekscene

, Patric Muris

Eindhovense artiesten gaan zelf programmeren en vullen gaten op

Interview met Elvin Usidame (Hunting The Robot) en Estelle Stijkel (Bells Of Youth) over hun conceptavonden en de Eindhovense muziekscene

Patric Muris ,

De muziekscene van Eindhoven is levendig. En diverser dan ooit. Er staan haast wekelijks nieuwe bands op, er is veel ruimte voor livemuziek en bijna ieder soort muziekliefhebber kan zijn hart in de stad ophalen. Toch? De vraag wordt voorgelegd aan twee muzikanten uit Eindhoven die sinds kort ook nog een andere rol vervullen; die van boeker en organisator van twee nieuwe concepten in Eindhoven: Elvin Usidame, organisator van dance-avond Het Wild en Estelle Stijkel, boeker bij het Tuchthuis, eerder nog onder de noemer ‘Estelle’s choice’. Hij is vooral bekend als frontman van Hunting The Robot en zij als gitariste van Bells Of Youth. Een dubbelinterview over hun concepten, de aanleiding en muziekstad Eindhoven aan de hand van wat klassieke wie, wat, waar, wanneer en hoe bedoel je?

WIE
Een korte introductie vooraf: zij, Estelle, speelt in Bells Of Youth. Gaat in juni waarschijnlijk met de band als project afstuderen aan de Rockacademie. Speelde ook in The Jacks en wil graag weer zoiets ernaast gaan doen. Hij, Elvin, speelt in de band Hunting The Robot en is assistent-programmeur bij de Effenaar. Wil met Het Wild afstuderen, liefst voor de zomer. Heeft steeds meer ambities om te programmeren en wil daar echt verder in.

WAT
Elvin: “Het Wild is een dance-avond waar vooral nieuw talent aan bod komt; elektronische artiesten, dj’s met een focus op nieuw talent in binnen- en buitenland. Het is eigenlijk gewoon een dansavond in Arcade. De avond heet ‘Het Wild’ omdat de artiesten echt nog in het wild leven. Ze zijn nog niet gefokt. Het hele idee is ontstaan toen mijn broertje (Lloyd Usidame, drummer Hunting The Robot) en ik vorig jaar begonnen te dj’en en we steeds meer op feestjes kwamen en dingen zagen die we in Eindhoven niet vaak tegenkomen. Live elektronische dingen. Ik snapte niet waarom en dacht dat er misschien gewoon niet genoeg aandacht voor was. Toen speelde ik met het idee om die artiesten naar Eindhoven te halen. En toen ik hoorde dat Arcade openging dacht ik dat het daar wel zou kunnen werken en dus ben ik naar Eric (Valentine, eigenaar Club Arcade) gegaan.”

Estelle: “Ik ben begonnen bij het Tuchthuis als boeker om een avondvullend programma neer te zetten met nieuwe bands en dj’s die nog niet echt veel hebben gespeeld, een beetje een Popronde-idee. De opbouw is singer-songwriter, band en dj, en dat iedere week. En dat meer omdat in het Tuchthuis altijd heel veel house- en electro-feestjes waren en de mogelijkheid zich er biedt, mede door een heel goede installatie, om bands te laten spelen. Ik wil daar wel energie in stoppen. Er zijn zo veel bands van de Herman Brood Academie of de Rockacademie die ik zie, die gewoon willen spelen tegen een redelijke gage en wat eten en bier. Een avond opzetten waar dat kan, dat is wat ik ben gaan doen. We zijn er alleen achter gekomen dat het wat te hoog gegrepen was om dat iedere week vol te houden. En daarom gaan we het nu in een iets andere vorm gieten; een soort festival met bands en dj’s in verschillende ruimten, van ’s middags tot ‘s avonds. Een soort Popronde, maar dan op één locatie. Over de frequentie is nog niet nagedacht. Ik kan me ook voorstellen dat ik naast dit festival, dat ik met meerdere partijen organiseer, ook bijvoorbeeld een keer per maand zo’n avondprogramma op de zaterdag programmeer.”

Beiden pitchen hun idee en daarin zijn duidelijk overeenkomsten te zien. Een van de belangrijkste: een podium willen bieden aan het onontdekte. Wie ook regelmatig podia bezoekt buiten de Effenaar en het Muziekgebouw kan momenteel toch al genoeg ontdekken in Eindhoven op plekken als PopEi, Altstadt, TAC en Café Wilhelmina, maar volgens Estelle is er nog steeds een behoefte die zij kan vervullen. “Het lijkt soms ook wel of mensen het niet weten. Dat ze bijvoorbeeld in de Altstadt kunnen spelen. Promo is ook gewoon lastig, ook bij ons. Daar is nauwelijks budget voor en je kan het ook gewoon niet allemaal alleen doen. Je moet echt een team om je heen hebben en dan kan je iets vets neerzetten. Dan maar iets minder vaak, maar wel gewoon goed.” Elvin: “Voor mij is het meer dat die artiesten die wij willen boeken niet bekend zijn in Eindhoven, die spelen dan ook alleen maar in de Randstad. En daarvan vind ik dat het anders moet kunnen.” Datzelfde hoorden we Flynn, een andere programmeur van Club Arcade, eerder ook al eens zeggen in een interview voorafgaand aan zijn eerste editie van Content.

WAAR
Elvin: in club Arcade. “Daar hadden ze, toen ik met mijn idee kwam, dezelfde visie: artiesten die wij hier missen naar Eindhoven halen en kijken of het aanslaat.”
Estelle: “In het Tuchthuis en de Oude Rechtbank.”

Op dit moment is het concept aan deze locaties verbonden, maar het wordt niet uitgesloten dat in de toekomst wordt uitgebreid.

WANNEER
Elvin: “Maandelijks, op vrijdagavond. Meestal de laatste vrijdag van de maand.”
Estelle: “De precieze frequentie is nog niet bekend, maar vermoedelijk eens per maand. Op de zaterdag. Het eerste festival wilde ik eerst al in maart doen, maar vanwege mijn studie moet ik toch even andere prioriteiten stellen.”

WAAROM
Elvin: “Naast dat ik de dj’s uit de Randstad naar Eindhoven wilde halen, vond ik het wel leuk om deze kant te bekijken: de dance. Daar kom ik bij de Effenaar helemaal niet aan toe. Omdat ik vaak op van die feestjes kom, leek het me ook vet om in dat wereldje te gaan zitten. Door zelf te draaien en dus te programmeren. Ik ben nog heel erg aan het kijken wat werkt en wat niet. Een vorige keer hadden we hiphop met beats, heel hard en nu is het meer mellow; een beetje Falco Benz, die richting.”
Estelle: “Ik wilde een podium bieden aan bands die het moeilijk vinden om aan spelen toe te komen. Soms is het ook gewoon eigen voorkeur of dat je het een ander gunt en ze een plek wil bieden. Ik had ook wel echt het idee dat Eindhoven zo’n podium een beetje mist, maar ik zie ook wel dat het er al is. Waarom mensen dan toch op zaterdagavond voor mij kiezen is misschien wel een goeie vraag. Ik denk omdat het nieuw is, mensen kennen het niet; het concept en de bands. Dan valt er wat te ontdekken dat moet toch wel onderscheidend zijn.”

Dan wordt het eigen gemis ook maar even voorgelegd: de betere live-acts van de dance, waarom staan die bijna nooit in Eindhoven? STRP heeft nu een heel aardige line-up, We Are Electric lukt het soms om er eentje neer te zetten in aanvulling op de dj’s, maar PITCH lijkt daar bijvoorbeeld veel beter in te slagen.
Elvin: “Het is moeilijk man. Live-acts zijn veel duurder. De acts zelf, maar ook de producties. Je hebt bijvoorbeeld een geluidsman nodig terwijl Arcade eigenlijk niet eens een geluidstafel heeft. Ze hebben een versterker en dj-spullen en dat is normaal genoeg, maar voor de live-act met synthesizer die ik boek moet ik een geluidstafel regelen voor een show van 50 minuten. Voor datzelfde geld kan ik een dj neerzetten die twee uur kan draaien. Ik heb het er toch voor over omdat er zoveel goeds is onder de live-acts en Eindhoven dat wel echt een beetje mist.”
Estelle: “Ik vind Arcade echt een aanwinst. Sowieso als club, maar ook als er dit soort elektronische live-acts staan. Is alleen maar goed.”

Tot slot: wat is jullie beeld van de Eindhovense muziekscene als artiest en nu ook als boeker?
Estelle
: “Als ik naar Eindhoven kijk, heb ik het idee dat de scene best wel uiteenlopend is. Strijp-S is helemaal nieuw, daar is nu met Blue Collar Hotel ook weer een nieuw podium en dan heb je natuurlijk nog PopEi. Het is er wel, maar ik vind het lastig om te peilen. Het mag voor mij ook iets meer zichtbaar zijn. Als je bij 3voor12 of de Effenaar zit, kan ik me voorstellen dat je er middenin zit, maar ik zie het niet altijd. Het is dat ik weet dat er bij Café Wilhelmina bijna altijd wel iets leuks te doen is, of bij de Altstadt heb je ook wel kans, maar het mag zichtbaarder. Stroomhuis is bijvoorbeeld een supervet gebouw. Gebruik dat. Ik weet dat de Effenaar dat nu doet en dat is supertof, maar het mag meer. Zeker op Strijp-S. Eigenlijk heb je super veel in Eindhoven, maar daardoor zie je door de bomen ook vaak het bos niet meer.”
Elvin: “Je hebt heel veel zalen in Eindhoven. Stroomhuis gaat ook weer open als zaal. Ik merk wel dat heel veel dingen ook niet werken. Er is gewoon te veel. Vanuit de programmeurskant wil ik spannende dingen hiernaartoe halen. Een mainstream feest werkt gewoon altijd goed en dat vind ik jammer. Dat mensen niet zo open minded zijn. Ik snap niet zo heel goed waar dat vandaan komt en hoe je dat kan veranderen. Er is heel veel te doen, maar ik vind het niet allemaal even spannend. Er zit heel weinig diversiteit in volgens mij.”

Voor die diversiteit willen Elvin en Estelle dus zorgen met respectievelijk Het Wild en de (naamloze) avonden en het festival van Estelle. Eerstvolgende mogelijkheid om een van hun events te bezoeken:
Estelle: “Combat Cat, 27 februari, in Tuchthuis: electrorock uit Eindhoven. Het is de eerste show van de band rondom de (ex-)zangeres van Digital Orchestra, die daar ook meteen de videoclip presenteert van eerste single ‘Another Run’. In het voorprogramma speelt nog een nieuwe Eindhovense band: G.F. Kennan, een elektronische live-act.”
Elvin: “20 februari was de laatste editie, met Filosofische Stilte en Subp Yao. De datum en namen van de eerstvolgende editie volgen snel. Houd de Facebook-pagina in de gaten.” 
 

 

Nu op 3voor12