De vijf (Eindhovense) Gouwe Lempkes van Woody

De vijf beste schijven volgens artiesten uit Eindhoven

Woody Veneman en Paul Knippenberg ,

Afgelopen vrijdag, 11 oktober om precies te zijn, vond de laatste clubavond van 3voor12/Eindhoven in 2013 plaats in de Effenaar. Traditiegetrouw vraagt 3voor12/Eindhoven de geboekte acts naar hun favoriete platen aller tijden: hun Gouwe Lempkes. Die van De Nuance en Kadisnki staan er al op. Tot slot het woord aan Woody Veneman, die zijn grootste faam toe nu toe verwierf met de band Woody & Paul, maar afgelopen vrijdag indruk maakte met de live-vertolking van zijn Woody sings Woody (Guthrie) serie.
Woody heeft het concept nog dichter tegen de naam Gouwe Lempkes laten aanschurken door te kiezen voor zijn favorieten uit de lichtstad. Ook is zijn originele bijdrage aan dit dossier op vele vlakken vergelijkbaar met zijn nieuwe project. Hij wil onze zintuigen prikkelen met beeld, geluid en tekst. Om de samensteller te quoten; “Vijf niet te missen platen uit de levensgevaarlijke wereldstad Eindhoven. Kijkt, luistert en raakt geëmotioneerd.”

THE PHANTOMS - THE PHANTOMS (1966)

De trots van Tongelre. Roald van der Horst, Ad van de Ven, Martien van Rooij en Fred Gundlach haken aan bij de sixties beat en protesthype, maar komen zelf ook met supercoole nummers. Peter Koelewijn schrijft 'Someday I'm Somebody' voor de plaat. The Phantoms trappen af als pauzeact in een Belgische biertent met een 6 watt radioversterker en een zinken wasketel als basdrum. Eindigen tamelijk rijk in the summer of '69 met een top 40 notering voor 'I'll go Crazy' op zak. Zoek hun versie van 'Roadrunner'; deze gasten zijn kreezie! Gundlach verkoopt tegenwoordig auto's, van Rooij is thans internist.
 

KID BALTAN / TOM DISSEVELT ‎- SONG OF THE SECOND MOON (1968)

Zware, buitenaardse, sci-fi trip met friemelachtige figuurtjes. Gemaakt voor 't ambitieuze STEM project van Philips in de fifties. Muzikale kolonisten met een zonderlinge verzameling klanken, snufjes en methodes die de standaard zijn geworden. Bekijk de YouTube-film waarin baanbrekers Dick 'creepy eyes' Raaijmakers en Tom 'stoïcijnse kettingroker' Dissevelt de hassle laten zien, waarmee het mogelijk werd deze klanken te produceren. Werklust. Analoge ambacht. Handwerk. De release viel samen met de missies naar de maan.

FLYIN' SPIDERZ - THE FLYIN' SPIDERZ (1977)

Fuckingscherpe shit op EMI. Eerst een rhythm & blues band, maar als punk in de mode komt springen Guus, Koos, John en Henri in de boot. Vier magere mannetjes in piekfijne pakjes en een voorliefde voor herrie. Check die live-opnames in The Casino, te Montreux! High en beneveld. Plaat - met dikke spin op damesdijbeen -  klinkt immer fris, gemeen hoekig en staat vol kneiters. De woorden zijn hilarisch en penetrant. Ondergepist en afgerost besluiten ze na een paar jaar te kappen.
 
CANDYBAR PLANET - 32 BITCH (1999)

Sexy. Kruimige monsterriffs en brutale snarensolo's. Spannende, dynamische sessies. Bonkige, romige productie van Pidah. Plaat zonder songteksten! De woorden zijn fonetisch gekozen. Groots gezongen. Kleine auditieve details: op 'Rock On' (voor dat de band erin hakt) hoor je Murphy elementen schakelen en in de stilte na de intro van 'Powder' klinkt zacht gestrum van 'n onversterkte elektrische gitaar. Wacht zeker op de verborgen high school ballade 'I Want To Make Sweet Love To You'. En bovendien lieve gasjes. 
 
THE CHASE CLUB - AIRPORT LOUNGE (2010)

Goed geschift album uit het verdorven brein van Ernst-Jan 'one take Tony' van Doorn. Unheimisch, catchy, ook pijnlijk persoonlijk. Zelf gemaakt en opgenomen in een lege hal van de oude vliegbasis Welschap. De tape is een selectie uit misschien 50 nummers over vrienden, vriendinnen en verveling. Ook live geen foute band. Speelde ooit Cheap Time naar huis in de Altstadt.

Meer informatie over Woody en zijn projecten is te vinden op www.woodyveneman.nl