Het is zondagmiddag. PopEi is nog niet eens open en er wordt voornamelijk koffie geserveerd. Weinig rock-‘n-roll, en ogenschijnlijk een verrassende keuze van de denims om daar af te spreken, maar de band zorgt wel voor meer verrassingen. Om te beginnen de aankondiging van een debuutalbum, die wel heel erg uit de lucht kwam vallen.
Mirjam Sieben, zangeres-gitarist van de band, reageert zelf ook enigszins verrast: “Ja, gaat het er toch van komen na al die jaren. Elf nummers op één cd, dat is wel apart. Dat ben ik niet gewend.”
Jeroen Teunis, gitarist, vult ad rem aan: “Elf hits. Niet elf nummers. Elf hits.”
Sieben: “Er staan twee nummers op die we opnieuw hebben opgenomen: ‘Going Out’ en ‘Famous’, de titeltracks van de vorige EP’s. Het zijn nummers die we altijd heel vet vonden, maar waarvan we dachten dat we ze beter kunnen opnemen. En nu staat alles mooi op één cdtje. En er staat nog een cover op: ‘What I Like About You’ (van The Romantics red.)”
Teunis: “Daar vroegen mensen gewoon om: ‘die is gaaf, die moeten jullie ook opnemen. Past bij jullie en zo’, dus die hebben we er ook opgezet. Hij past ook wel heel goed bij ons. Die spelen we al zo lang dat het een beetje een eigen liedje is geworden. We hebben er zelfs een mondharmonicasolo bij opgenomen.”
Drummer Thomas Spauwen: “Sterker nog, ‘What I Like About You’ is het nummer waarop ik ooit auditie moest doen bij The Dirty Denims.”
The Dirty Denims: “Kunnen debuutalbum net zo goed Greatest Hits noemen, want dat wordt het uiteindelijk toch wel”
In gesprek met de band over de elf nummers, een supervette pianosolo, Elton John en de albumpresentatie
Maar liefst elf liedjes, dat is meer dan de twee vorige releases bij elkaar, staan er op het debuutalbum van The Dirty Denims. ‘High Five’ is de titel van de eerste full-length, die eind januari 2013 uitkomt. Eindelijk. En dan toch. Veel optreden is de argumentatie waarom het zo lang heeft moeten duren, maar ze zijn er nu dan ook wel echt heel blij mee. Tijd voor een gesprek met de band op de plek waar het album is opgenomen en waar de presentatie ervan plaats zal nemen: PopEi. Over de diversiteit op het album, de “supervette pianosolo” die erop staat en of er opnieuw zo’n hit op staat als 24/7/365.
Ze schieten allemaal in de lach. Het voelt als lang geleden en dat is het ook wel, want de eerste EP stamt uit juli 2009. De tweede volgde pas twee, bijna drie, jaar later: maart 2012. De band bestaat al een hele tijd en over het opnemen van een album hebben ze nog nooit een woord gesproken. Maar dan toch: het is aanstaande, een eerste full length.
Teunis: “We zijn gewoon lui wat dat betreft. Daarnaast is het ook wel zo dat we veel hebben opgetreden en dan is er weinig tijd om liedjes te schrijven of een plaat op te nemen.”
Sieben: “Het leek ons wel leuk, zo’n album. En we hadden er ineens genoeg nummers voor! Wat we daarna gaan doen zien we dan ook wel weer. Het kan best zijn dat het dan weer een EP wordt, maar het is in ieder geval wel echt leuk om een plaat te maken.”
Sabine Biesbroeck, bassiste: “Het is best wel breed, de nummers die erop staan. Het is best divers.”
De rest van de band stemt in.
Sieben: “Wij krijgen vaak te horen dat het allemaal op elkaar lijkt en dat is natuurlijk ook wel zo, maar nu is het toch een stuk diverser.”
Spauwen: “En toch hebben we niet echt ons best gedaan om een heel gevarieerde mix te maken van nummers, maar dat is het per ongeluk wel geworden. Dat is wel vet.”
Een mondharmonica, het orgeltje (dat bekende catchy geluid uit de grootste hit van de band 24/7/365) en zelfs piano zijn te horen op het aanstaande debuutalbum.
Sieben: “Mijn broer heeft voor twee nummers piano ingespeeld waarvan één met een supervette pianosolo…”
Wacht even, een pianosolo bij The Dirty Denims?!
Teunis: “Jajaja, ik heb er zelfs een gitaarsolo voor opgegeven.”
What’s next, een Elton John cover?
Teunis: “Nou… Saturday Night (Saturday Night’s Alright (For Fighting) red.) is wel een vet nummer.”
De nummers worden grotendeels door Sieben en Teunis geschreven, maar ook Biesbroeck, die voor het eerst op een release van de band te horen zal zijn, heeft een nummer geschreven.
Sieben: “Dat is leuk, want dan krijg je echt een heel ander soort nummer. Het was ook even zoeken hoe we het moesten spelen, maar ik vind het nu een van de beste nummers die is opgenomen.”
Elf liedjes en 36 minuten speeltijd, dat zijn de statistieken van het album. En opnieuw happy hardrock?
Biesbroeck: “Mijn vader vroeg of we nu wel een ballad hebben haha. Maar nee, wij doen daar niet aan.”
Sieben: “Een ballad is echt zo’n moment waarop mensen bier gaan halen en dan wordt het zo druk bij de bar. Wij willen mensen zelf laten bepalen wanneer ze bier gaan halen, haha.”
Hoe zouden jullie het geluid van het album willen omschrijven?
Spauwen: “Er staat een rockabilly-nummer op, sommige zijn wat meer duister, andere wat meer heavy…”
Teunis vult aan: “Er staan wel wat ruigere nummers op, maar ook een paar vrolijke…”
Spauwen: “De een heeft wat meer retrosound, de ander is weer wat feestelijker door dat pianootje. Er zitten ook wat grapjes tussen terwijl andere nummers weer heel serieus zijn.”
Dus het predicaat happy hardrock dekt de lading niet meer?
Teunis: “Nee, niet echt. Het past wel, maar het is nu ook meer dan dat. Gewoon rock-‘n-roll is een betere term.”
En ja dan de vraag: Staat er een nieuwe 24/7/365 op?
Spauwen: “Ik vind het stom om te patsen, maar ik vind dat er één nummer op staat, dat vind ik niet alleen tof om te spelen, maar ook leuk om naar te luisteren. En dat heb ik niet vaak. Ik vind hem echt heel tof. ‘Make Up Your Mind’ is de titel, dat vind ik wel een potentieel nieuwe single. Het is het enige nummer dat we nog nooit live hebben gespeeld voor publiek.”
Sieben: “Dat is het enige nummer dat nog een verrassing is op de plaat.”
Teunis: “De rest kennen de mensen waarschijnlijk al zo’n beetje, omdat we die nummers al langere tijd live spelen.”
Sieben: “Op de plaat hebben we de nummers er wel op een andere manier opgezet. Op een manier zoals het live niet altijd kan, maar in de studio wel.”
Teunis: “Sommige dingen werken op plaat niet. Live spelen we AC/DC’s ‘Thunderstruck’ wel eens een minuutje tussendoor om het publiek mee te krijgen, maar dat is op plaat natuurlijk super lame. Daar moesten we dan een nieuw arrangement voor verzinnen.”
‘Bad Habit’ en ‘Make Up Your Mind’ worden getipt als favoriet om uitgebracht te worden als eerste single.
Teunis: “Er staan wel meer singles op. Eigenlijk staan er alleen maar singles op. Het is gewoon: welke van de elf wordt het eerst?”
De discussie welk nummer als eerste wordt uitgebracht als single wordt uitgesteld naar de aansluitende repetitie, maar duidelijk is wel dat het succes van hitsingle 24/7/365 graag nog eens geëvenaard wordt.
Teunis: “Weet je wat het is? Op de radio gedraaid worden brengt je gewoon op betere plekken. We hebben twee goede festivalseizoenen gehad (met Lowlands in 2012 red.) en je merkt dat je in het begin festivals mag openen en nu steeds meer later op de dag wordt neergezet. En op kleinere festivals stonden we zelfs al vaker als afsluiter. Je merkt toch wel dat mensen het dan sneller oppikken. Het is ook leuk dat mensen die je niet kent naar je toekomen. Die dragen dan je shirtje of je petje en die staan dan dingen mee te zingen. Dat is wel gaaf.”
Sieben: “Ik ben alleen maar in singles gaan denken sinds we op 3FM gedraaid worden. Dat is leuk en dan wil je daar wel singles voor uitkiezen, maar daarvoor waren we helemaal niet met singles bezig.”
Wordt ook het debuutalbum, in navolging van de twee EP’s, in eigen beheer uitgebracht of zijn jullie na 24/7/365 misschien wel benaderd door een label?
Sieben lacht er wat om, alsof dat onmogelijk zou zijn, maar reageert als volgt: “Nee, niet benaderd en ook niet echt gezocht. Ik wilde in eerste instantie wel graag bij een label, maar ik weet niet echt wat ze kunnen bijdragen behalve wat pr en communicatie.”
Teunis vult aan: “We hebben wel wat rondgevraagd, ook bij mensen die bij een label zitten en op zich opent het misschien ook wel andere deuren wat sneller, maar als je ziet wat we nou al zonder label hebben bereikt, weet ik niet of het echt nodig is. Als je kijkt naar de huidige muziek industrie… je kunt heel veel zelf doen.“
Sieben: “Nou ja, ik werk hier natuurlijk en we hebben hem hier opgenomen.”
Teunis: “Maar we gaan ook nog wel in The Rambler spelen hoor. Niets ten nadele van The Rambler, die hebben ons altijd gesteund en vaak bij vette bands in het voorprogramma gezet.”
Hoe onbevangen de band live dan ook mag overkomen, er gaat achter de schermen een keur aan ambities en ideeën schuil. De band heeft vandaag gesproken over een pianosolo, arrangementen, visuals en een diverser geluid. Het is dus meer dan alleen maar rock-‘n’-roll bij The Dirty Denims, al zal het op het debuutalbum ongetwijfeld weer de hoofdmoot zijn. Benieuwd hoe ‘High Five’ klinkt? Luister dan in januari iedere woensdag naar 3voor12/Eindhoven radio waar de eerste tracks van het album te horen zullen zijn.
Het was tijdens het gesprek nog niet helemaal zeker, maar na het interview heeft de band laten weten het album ook op vinyl uit te brengen. De vinylrelease verschijnt bij Lighttown Fidelity waar ook Eindhovense acts als Komatsu en Candybar Planet hun plaat hebben uitgebracht. De presentatie van het debuutalbum vindt plaats op 26 januari in PopEi, om 15.00 uur.