En dat doen ze met een zeer toepasselijke introductie, ‘Where Everybody Knows Your Name’ van Gary Portnoy, vooral bekend als de intro van de tv-serie ‘Cheers’. De gedachten gaan meteen terug naar de albumpresentatie in maart dit jaar, waar de band voor een introductie koos die erg aansloot op de stemming van het te presenteren album: ‘Backstage’ van Gene Pitney. Mozes and the Firstborn knallen vervolgens meteen met een opzwepend en groovend instrumentaaltje, dat een passende voortzetting krijgt in de vorm van ‘Bloodsucker’. Tijdens dit nummer slaat de vlam al snel over van podium naar publiek.
Spectaculaire afsluiting succesjaar Mozes and the Firstborn in Effenaar
Van Area51 naar grote zaal Effenaar in een jaar tijd tekenend voor groei Eindhovense band
Wat is 2013 een jaar voor Mozes and the Firstborn. Het begon in januari met Eurosonic/Noorderslag en een eerste single-release, in maart volgde het album en vanaf dat moment was alleen de sky nog maar de limit. Meerdere keren werden de koffers gepakt voor een tour door Europa en in de zomer vertrok de band zelfs naar Amerika. Ook daar hingen de benen zo’n beetje overal buiten. In navolging van de nationale pers was ook in het buitenland de loftrompet het enige instrument dat de toon bepaalde. Met zo’n succesvol jaar in de benen, staat de Eindhovense band op 20 december in de Effenaar. De grote zaal van de Effenaar. Welkom thuis Mozes, benieuwd wat jullie voor ons in petto hebben.
En dat doen ze met een zeer toepasselijke introductie, ‘Where Everybody Knows Your Name’ van Gary Portnoy, vooral bekend als de intro van de tv-serie ‘Cheers’. De gedachten gaan meteen terug naar de albumpresentatie in maart dit jaar, waar de band voor een introductie koos die erg aansloot op de stemming van het te presenteren album: ‘Backstage’ van Gene Pitney. Mozes and the Firstborn knallen vervolgens meteen met een opzwepend en groovend instrumentaaltje, dat een passende voortzetting krijgt in de vorm van ‘Bloodsucker’. Tijdens dit nummer slaat de vlam al snel over van podium naar publiek.
Middenin de setlist zijn als duidelijk rustpunt een drietal wat kalmere meezingers geposteerd. ‘What’s Wrong Momma’, ‘Down With The Band’ en ‘Burn Burn Burn’ - waar drummer Raven Aartsen en gitarist Ernst-Jan van Doorn voor één nummer van stuivertje wisselen - haalden tijdens de korte en heftige optredens op festivals en showcases meermaals de setlist niet. Vandaag mag de band weer eens variëren en bewijzen ook uit te blinken in een meer bedaard repertoire. Het publiek blijft zelfs tijdens deze rustige passage enthousiast en vol energie dansen en zingen. Zanger en gitarist Melle Dielesen ziet het schouwspel voor zijn voeten met enige verbazing aan. De fanatieke en hondstrouwe fanbase van Mozes and the Firstborn was voor een beginnende band al jaloersmakend. Als logisch resultaat van alle recente successen is deze alleen maar gegroeid.
Vooral in het tweede gedeelte van de show is de ontwikkeling van de band die we in het begin van dit jaar het debuutalbum zagen presenteren zichtbaar. Tijdens de presentatie in maart was de performance hier en daar nog wat onwennig en was de – onderlinge - spanning op het podium regelmatig voel- en zichtbaar. Ook kon het viertal soms zo nonchalant voor de dag komen dat het ook als gezapig en plichtmatig te interpreteren was. Vanavond blaakt de band echter van het zelfvertrouwen en wordt er constant op hoog niveau gespeeld.
In de zaal was het vanavond feest. Het publiek bestond uit een bonte verzameling van fans, familie, vrienden en oud schoolgenoten. Op het podium was geen plek voor een uitgelaten feeststemming, maar werd er vol focus en scherpte een retestrakke show gespeeld. Wars van toeters of bellen in de vorm van gastoptredens of andersoortig speciaal vertier. Het draaide volledig om Mozes and the Firstborn, een band die in 2013 met open armen werd ontvangen door zijn thuispubliek en een welkom-thuis-feest kreeg van jewelste.
Gezien: Homecoming show Mozes and the Firstborn, op 20 december 2013, in de Effenaar.