Is dubstep (in Eindhoven) dood? Addergebroed en Devnik geven antwoord! Is dubstep (in Eindhoven) dood? Addergebroed en Devnik geven antwoord!

“SAW en Breek hebben een fijn publiek. Het klinkt misschien stom, maar het zijn heel erg prettige proefdieren”

, Michael Janiec

Is dubstep (in Eindhoven) dood? Addergebroed en Devnik geven antwoord!

“SAW en Breek hebben een fijn publiek. Het klinkt misschien stom, maar het zijn heel erg prettige proefdieren”

Michael Janiec ,

Tussen schip en wal vallen klinkt niet echt aanlokkelijk. Vooralsnog blijkt dit vaak de gulden middenweg voor organisaties die dubstep omarmd hebben. De vraag doemt wederom op: Is dubstep dood? Niet als het aan de kern ligt, maar de definitie verandert. Dubstep evolueert en vermengt zich vrijer met verwante stijlen. Voor degenen die van rauwheid en gruwel houden blijkt er nog genoeg te checken uiteraard. Dubstep is dan wel het doodgeboren kindje van de Skrillex-haters en hypevolgers, maar het mag zich echter toekennen als de grondlegger van een aantal interessante nieuwe genres. We spreken erover met mensen die er middenin zitten. Artiesten van het eerste uur, maar ook organisatoren en gepassioneerde doe-het-zelvers: Addergebroed en Devnik, van de Eindhovense feesten SAW en Breek.

Om te beginnen met het eigen feestje van Devnik en Addergebroed: wat kunnen jullie vertellen over de line-up van de SAW-zaal deze zaterdag? Welke artiesten zijn echt het checken waard deze keer en waarom?
Bart Klein Reesink (Devnik): “Ze zijn allemaal het checken waard. Ik ben zelf heel trots op The Upbeats boeking, daar kijk ik echt naar uit. Dat is één van mijn favorieten.”
Joep le Blanc (Addergebroed): “We willen met SAW een breder perspectief gaan trekken, met veel meer nieuwe dingen en andere genres. Het wordt niet meer SAW Dubstep, maar gewoon SAW in Eindhoven. Dan is zoiets als The Upbeats wel passend.”
Klein Reesink: “We gaan met SAW het hele concept aanpassen. In plaats van alleen dubstep, gaan we alle bassgerelateerde genres erbij betrekken, zoals: dubstep, drum and bass, trap en uk-bass. Het is niet dat we geen SAW meer gaan doen, of dat we het anders gaan noemen echter.”

Welke rollen spelen jullie binnen de SAW-organisatie?
Klein Reesink: “De promotie, suggesties voor boekingen en met ingang van de nieuwe SAW doe ik ook het artwork.”

Wat hopen jullie de bezoekers te brengen tijden het feest?
Le Blanc: “Ik denk dat we onszelf wel willen distantiëren van de echt enorme feesten. Daar heb je vaak gewoon een supergave line-up, met heel veel grote namen. Die draaien dan allemaal super harde dubstep. Iedereen binnen het SAW-team houdt wel van afwisseling en experimentele muziek. We willen graag line-ups bedenken die uitdagend zijn en variatie hebben.”
 

En dan een aantal vragen aan de mannen apart, over hun eigen winkel:
Klein Reesink
Hoe staat het met Underslung Audio?

“Goed! We hebben tot nu toe elke maand één plaat uitgebracht, dus dat gaat wel geleidelijk op. Qua steun en feedback is het super positief.”

Wat is je motivatie geweest om een label te beginnen?
“Ik was zelf gewoon moe van platenmaatschappijen. Ik had geen zin om afhankelijk te zijn van mensen die hun afspraken niet nakwamen. Ik wilde het gewoon anders aanpakken en wél goed de zaakjes op orde hebben. We willen de artiesten een dienst bewijzen en niet andersom.”

Welke interessante dingen staan er op de agenda voor de komende tijd?
“Daar kan ik nog niet heel veel over zeggen. Er zit nog genoeg aan te komen. Wat ik wel kan vertellen: volgend jaar komt er een compilatie-cd uit. Deze gaat gecombineerd worden met een releaseparty. We gaan ook Underslung Audio takeovers (figuurlijke overnames, waarbij een collectief een avond bij een andere organisatie verzorgt) doen door heel Nederland.”

Le Blanc

Hoe verloopt de overgang van Addergebroed naar Adder?
“Mensen kunnen het waarderen. Ik vind het best grappig hoe mensen erop reageren. Sommigen zeggen echt van: ‘je moet het lang laten!’ Vervolgens als ik ze tegen kom noemen ze mij Adder. Iedereen zegt het meestal al zo, het maakt niet uit hoe je het noemt. Grote platenmaatschappijen haken af op langere namen.”
Klein Reesink: “Joep heeft ook weleens die wedstrijd gedaan, waarbij mensen uit het buitenland iets konden winnen door het goed uit te spreken.”
Le Blanc: “Je mag het blijven zeggen zoals je wil. Als mensen zeggen dat ik Addergebroed heet, dan heet ik zo.”

Gaat deze verandering ook hand in hand met het experimenteren in andere genres?
“Ik heb sowieso de laatste tijd meer ideeën voor andere soorten muziek. Het is niet dat ik geen dubstep meer ben. Als ik rondkijk naar wat ik tot nu toe heb gemaakt, dan is het eigenlijk best wel divers. In diezelfde lijn wil ik nu nog meer gaan experimenteren. Dingen die misschien niemand van mij verwacht. Het zal sowieso niet iets zijn wat klinkt als een standaardplaat, die maak ik niet.”

Zijn er nog interessante releases op komst voor Adder?

“Eind december komt een remix uit van Dub Doctors genaamd: ‘Smoke Heavy’ en ‘Iron Giant’ is op komst bij Underslung Audio ergens volgend jaar. Daarnaast staan er bij andere projecten waar ik aan werk nog wel wat releases op stapel.”

Wat motiveert je om beter te worden als artiest en te groeien?
Klein Reesink: “Het is vooral de grote interesse in muziek. Je hoort artiesten om je heen steeds beter produceren, daar raak je heel erg door geïnspireerd. Door allerlei muziek en andere genres trouwens. Als je nieuwe dingen hoort, dan krijg je gelijk zin om iets te maken. Zo werkt dat bij mij.”
Le Blanc: “Voor mij is het heel erg het tijdperk waarin wij zitten. Vooral dat het heel erg makkelijk is geworden om ergens door geïnspireerd te raken en dat te kunnen gebruiken. Vroeger, als je The Beatles hoorde spelen, kon je een gitaar kopen en de gitaarpartij spelen. Ik merk dat het makkelijker wordt om ideeën en inspiratie te verwerken in je eigen projecten. De snelheid waarmee muzikale exploraties tegenwoordig gedaan kunnen worden is voor mij een goede reden om altijd de grenzen op te zoeken.”
Klein Reesink: “Ik had het ook in mijn biografie gezet: ik speel drums, maar ik heb nooit in een band gezeten. Toen ik begon met produceren, ontdekte ik dat ik de band kon zijn.”
Le Blanc: “Je hoeft geen concessies te maken en gewoon het feit dat mensen je muziek waarderen, dat is erg leuk. Je moet het niet voor de bekendheid doen, maar het is erg leuk dat mensen het kunnen waarderen.”
Klein Reesink: “Zeker weten, dat is wel een grote drijfveer. Daardoor blijf je er wel mee bezig.”

 
Wat heeft je gemotiveerd om je echt serieus op produceren te storten?
Klein Reesink: “Ik ben in 2008 begonnen, in de zomer. Aan het begin was het echt simpele deuntjes maken en kijken hoever je komt. Loops maken met Fruity Loops, dan ontdek je de tijdlijn en dan kan je in één keer een heel nummer maken. Dan ga je steeds verder met ontwikkelen en verder in de techniek duiken en zo ontdek je nieuwe dingen. Ik vond het altijd super interessant.”
Le Blanc: “Deels eenzaamheid. Je ziet al die grote producers op het internet een super leven hebben. Het is toch iets melancholisch, dat je in je eentje op je slaapkamer zit te produceren. Ik ben begonnen door alles te proberen en geen tutorials te kijken. Gewoon trial en error en alles zelf proberen. Daardoor ontwikkelde ik een eigen manier van dingen doen.”

Wat is jouw meest bijzondere herinnering van een optreden en waarom?
Klein Reesink: “Ik denk Resist samen met Joep (Joep is het hiermee eens, ze treden vaker samen op) Dat was gewoon super episch. Dan sta je daar op het meters hoge podium voor een man of 3000 en zie je al die kopjes naar je kijken. Op het moment dat je een fader omhoog doet, dan gaat iedereen helemaal los.”
Le Blanc: “Het was echt de eerste Resist. Het concept was helemaal nieuw. We hebben ook (omdat we vaak back2back sets met elkaar draaien) van die avonturen gehad dat we ergens heen gaan en in eerste instantie denken: dit zal wel echt niks worden. Vervolgens wordt het dan uiteindelijk gruwelijk vet.” 

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
“Een jaar of vier a vijf geleden zijn we in contact gekomen via MySpace. Daarna hebben wij voor de eerste keer in Breda gespeeld samen en elkaar in het echt ontmoet. In Dos Amigos was dat toen, tijdens Step Right Dub.”

Het is zelden voorgekomen dat jullie samen een tune gemaakt hebben. Hoe komt dat?
Klein Reesink: “We hebben ooit samen een nummer gemaakt en gratis weggeven.”
Le Blanc: “We gebruiken beiden sowieso andere programma’s. Het kan wel, we kunnen goed samenwerken denk ik. We moeten er echt tijd voor nemen. We hebben elke keer dat we net een avondje ervoor kunnen gaan zitten, maar eigenlijk hebben we liever een hele week of weekend ervoor om in dezelfde vibe komen.”
Klein Reesink: “We zijn in ieder geval van plan om vlak bij de Ardennen een studio te huren met z’n tweeën en daar het weekend door te brengen.”

Welke Nederlandse artiesten zijn op dit moment echt lekker bezig en waarom?
Le Blanc: “Lifecycle, altijd eigenlijk wel.”
Klein Reesink: “In een heel ander genre: Deon Custom (Uit Dordrecht), die maakt een beetje van die Hudson Mohawk-muziek, heel erg tof.”
Le Blanc: “Ik vind sowieso dat Kramphaft ook erg goed bezig is.”
Klein Reesink: “Qua drum and bass kunnen we Noisia natuurlijk niet uitsluiten.”
Le Blanc: “June Miller”
Klein Reesink: “Black Sun Empire met ‘Variations on Black’ was natuurlijk super dik.”
Le Blanc: “Je hebt ook nog Spag Heddy. Ook goed bezig. De release op Play Me Records is gelijk één van hun beste releases in de afgelopen jaren.”

Zijn er nog buitenlandse artiesten waar jullie naar uit kijken in het komende jaar?
Klein Reesink: “Die alias van 16Bit, Moody Good. Ik kijk echt uit naar het nieuwe album.”
Le Blanc: “Isqa. Hij is een beetje de nieuwe Culprate, maar dan zestien jaar oud. Het is echt gek hoe snel sommige van die gastjes dat oppikken.”
Klein Reesink: “Qua drum and bass is het wel NickBee, die komt uit het Oostblok ergens.”
Le Blanc: “En natuurlijk Emperor. Ik hoop echt dat die jongen gaat knallen.”

Hoe vaart de scene in Eindhoven, nu de hype wat getemperd is?
Le Blanc: “Het is leuk dat wij binnen SAW zo een publiek hebben. Het klinkt misschien stom, maar het zijn heel erg prettige proefdieren. We kunnen heel veel maken en gevarieerde line-ups neerzetten. Bijvoorbeeld tijdens de vorige editie met Koven. Dat was niet hele standaard-dubstep, maar een live-act met een zangeres. Je zag dan bijvoorbeeld mensen op de schouders zitten, dat was heel mooi om te zien. Je ziet dat het publiek heel open is hier.”

Waarom is Eindhoven een toffe stad om feesten te geven?
Klein Reesink: “We weten met SAW de juiste mensen aan te trekken. Ze zijn gemoedelijk en uitbundig, maar er zijn nooit echt problemen geweest met deze groep.”
Le Blanc: “Op grote feesten is het moeilijk om iemand te vinden die niet aan de pillen zit. Het is veel leuker als dj om mensen te vermaken, die de dag erna nog weten wie zij hebben gezien.”

Tot slot:
Welke boodschap willen jullie aan de bezoekers en lezers geven?
“Don’t do drugs. Volg Underslung Audio, Addergebroed en Devnik. En ga positief het nieuwe jaar in.”

Devnik en Addergebroed zijn te zien op SAW vs BREEK op 21 december 2013 in de Effenaar.

nu op 3voor12