Get Well Soon en David Lemaitre zetten muzikaal Duitsland op de kaart

Schlager en après-ski niet op het menu in Effenaar

Tekst: Rob de Vries ,

Waar velen bij Duitse muziek nog steeds denken aan de schlager en après-ski varianten, acht de Effenaar het nodig dat beeld drastisch te veranderen. Aan David Lemaitre, singer-songwriter van de nieuwe stempel en Get Well Soon, de band van het ‘grote gebaar’ rondom frontman Konstantin Gropper, de taak om daadwerkelijk het tegengeluid te laten horen. Een daarvan hebben we het afgelopen jaar al vaker indruk zien maken.

David Lemaitre

David Lemaitre heeft ons al enkele keren flink verrast. Als voorprogramma van Matthew & The Atlas stal hij letterlijk de show en ook op het Naked Song festival maakte hij indruk dit jaar. De verwachtingen zijn er dus naar. Hij treedt aan als trio, met violist en percussionist en heeft in het begin te kampen met wat technische problemen waar hij zich professioneel doorheen slaat. Na het eerste nummer zijn de technische mankementen verholpen en kan hij zich volledig richten op het spelen van de rest van de set. Lemaitre krijgt lang de tijd en weet zijn nummers mooi te brengen. Rustige opbouw, wat groter uitgewerkt en tot een climax gebracht, en dan weer klein eindigen. Hoogtepunten van de set zijn ‘Incredible Airplane Party’, over een hele vage droom in een vliegtuig en ‘Jacques Cousteau’. Helemaal geen kritiek dan? Toch wel: Het is allemaal wat braaf. Lemaitre oogt wat stijf en soms neigt het naar het saaie. Dit wordt gecompenseerd met hele goede liedjes, maar het mag wat meer sprankelen.

Get Well Soon

Get Well Soon heeft geen moeite het podium te vullen; een enorm aantal instrumenten staat uitgestald tot haast achter de coulissen. Op het kleine podium is plaats voor zes muzikanten. Vanzelfsprekend met drums, gitaar en bas, maar ook viool en blazers zijn van de partij vanavond. Frontman Konstantin Gropper moet het niet hebben van zijn kleine, intieme liedjes.

De band is vooral erg groots. Een kwalificatie die niet direct slaat op groots in klasse of presentatie, maar meer op het geluid dat geproduceerd wordt. Het begin van de set is erg mooi; nummers als ‘The Last Days Of Rome’ en ‘A Voice In The Louvre’ zijn prachtig en hinten sterk naar Arcade Fire. Daarna zakt het een beetje in. Het duurt allemaal wat lang, de nummers lijken veel op elkaar maar en het is nogal zwaar wat er gespeeld wordt. Gropper lijkt de last van de hele wereld op zijn schouders te dragen en dit heeft geen goede uitwerking op zijn prestatie vanavond.

In nieuw nummer ‘Disney’ halverwege de set verrast de band door live een lp in het nummer te mixen. Een actie die we nog niet eerder zagen in dit genre. Helaas zakt het hierna weer een beetje in, om tegen het einde weer een stoot energie te geven met nummers als ‘Dance’ en toegift ‘Sold My Hands’. De pieken zitten in de kop en in de staart van de set vanavond en dat heeft vooral te maken met de presentatie van de band. Het opkomstnummer ‘The End Of The World’ van Skeeter Davis beloofde ons al dat het een apocalyptische set zou gaan worden en die belofte wordt ingelost. Om het optreden beter te kunnen behappen, kan het af en toe wel wat lucht gebruiken. En dat slaat eigenlijk op zowel het hoofd- als voorprogramma.

Gezien: David Lemaitre en Get Well Soon, op 13 september 2012, in de Effenaar.