David Lemaitre verrast met folky soundscapes

Set alles behalve naakt gebracht

Tekst: Koen van Hees / Hanneke Wetzer ,

Begin dit jaar was David Lemaitre al te zien in de Effenaar als voorprogramma van Matthew & The Atlas. De programmeur van de Effenaar was onder de indruk van de demo's en de show en boekte hem weer. De act stelt opnieuw niet teleur, sterker nog: dit zijn de acts die Naked Song zo'n leuk festival maken.

Gezien
David Lemaitre, tijdens Naked Song festival in Muziekgebouw, op 16 juni 2012.

Muziek
David Lemaitre is een singer-songwriter die intense folkliedjes met een breed palet maakt. Vandaag wordt hij ondersteund door violist, drummer en een multi-instrumentalist genaamd Philipp the Orchestra. David's stem heeft wat weg van Jeff Buckley en José Gonzales. De muziek put uit allerlei vaatjes.

Plus
Lemaitre speelt een heerlijke set. Het publiek wordt betoverd door zijn stem en de soundscapes vullen hem perfect aan. Het mooie aan de muziek is dat het niet eentonig is, ze is genreoverstijgend. Enige Oosterse invloeden worden niet geschuwd en ook electronica wordt nuttig ingezet. Tijdens elk liedje komen er wel nieuwe instrumenten tevoorschijn, zelfs 'plumeauxshakers' worden ingezet. Je zou kunnen denken dat dit overdreven is, maar niets is minder waar. Het past allemaal in het plaatje dat David Lemaitre heet.

Min
Er is veel lawaai op de achtergrond te horen, ook helemaal vooraan. Dit is vooral aan het begin van de set nadelig als er kleine liedjes gespeeld worden.

Conclusie
David Lemaitre is een mooie belofte voor de toekomst die eerder dit jaar in de Effenaar als voorprogramma al meer indruk maakte dan de hoofdact. Vanavond troeft hij opnieuw enkele headliners af. En dan te bedenken dat dit soort intelligente muziek meestal beter tot z'n recht komt als de plaat al een aantal keren gehoord is. Helaas is er op dit moment alleen nog maar een EP uit waar natuurlijk lang niet de hele set op staat. Een andere te trekken conclusie is dus dat het uitkijken is naar zijn eerste full length.

Cijfer
9