Fresku besluit weergaloze releaseparty met huwelijksaanzoek

Rapper toont zich meest complete artiest van de Nederhop

Tekst en fotografie: Patric Muris ,

In de week dat Maskerade, het tweede album van Fresku, in de top tien van de Nederlandse albumhitlijst binnenkomt, stelt de rapper het op de laatste weekdag nog even netjes aan ons voor. De show is vooraf al uitverkocht en iedereen die Fresku liefheeft, is aanwezig. Achteraf wordt duidelijk waarom dat zo belangrijk voor hem was. Geen formaliteit deze releaseparty, maar ‘één van de mooiste dagen van zijn leven’ zo laat Fresku na afloop op Twitter weten. Fresku is sterk uit een zware periode gekomen met de albumpresentatie van Maskerade als proclamatie en de start van een nieuw begin.

Het album ‘Maskerade’ toont de twee bekendste kanten van Fresku: de openhartige, emotionele rapper die rechtstreeks in gesprek gaat met je inlevingsvermogen en de clown die bijzonder grappig is en iedereen aan het lachen krijgt. Als er feest wordt gevierd zoals vanavond, is het wel voor te stellen dat de clown in goede aarde valt. De vrees is er eerder hoe die emotionele, soms toch vrij zware en volledig autobiografische nummers het doen in een uitverkochte Effenaar. Niet in de laatste plaats bij Fresku zelf die laat weten vooraf zo zenuwachtig te zijn geweest dat hij voortdurend dacht te moeten overgeven. Fresku gaat meteen na de bijzonder collegiale aankondiging door Ali B de confrontatie aan: de spotlight, alleen gericht op zijn mic, schijnt fel. Fresku neemt plaats op het kruisje op de vloer, sluit zijn ogen, legt beide handen op de microfoon en gaat meteen het diepe in. Het is stil, mensen luisteren en geven de teksten van openingsnummer ‘Maskerade’ de kans om in te werken. Om grip te krijgen. Het voelt aan als een alles of niets moment voor het zelfvertrouwen van de rapper en het wordt overduidelijk alles.

Zodra Fresku dat ziet, verdwijnen zijn zenuwen. Met ‘Lintworm’ gooit hij definitief alle schroom van zich af. De grappenmaker komt naar boven en doet gekke dansjes. Die worden nog hilarischer tijdens ‘Op De Hoogte’ waarin hij een ieder die nog twijfelde zekerheid biedt: dit is een duidelijke De Jeugd Van Tegenwoordig dis. Rijen dik springt het mee. Naast de man in lintwormpak zijn er nog heel wat meer gastoptredens; van een charismatische Izaline Calister – die wordt bijgestaan door een gitarist –, een wat fletse Shock ’n Surprise en een bezielde Brace. Ook dj Y’skid doet mee door af en toe een woordje mee te rappen, met zijn vingers mee te knippen op de beat en gevat sample gebruik.

De grootste indruk maakt Fresku echter op het moment dat de muziek stilvalt en hij a capella verder gaat. Zo wordt niet het laatste zinnetje, maar een groot deel van ‘Keuzes’ gerapt zonder muziek. Zijn emotie speelt op. Met zijn ogen gesloten brengt hij de tekst die zo gevoelig ligt; over het missen van zijn kindje en de onmogelijkheid van zijn vorige relatie. Het is de tekst van het nummer waarvan hij twijfelde of hij het wel op het album moest zetten. Een groot deel van het publiek is nog jong, maar iedereen is op dit moment oud genoeg om te begrijpen wat hij voelt. Het is ongelofelijk knap hoe hij deze momenten zo natuurlijk regisseert. Bij de laatste zin wrijft Fresku heel even door zijn ogen en met hem doen nog vele anderen dat. En hij pakt door. Waar Fresku vanavond eerder nog zo makkelijk switchte van zijn emotionele rap naar stuiter rap en zelfs nieuw geïntroduceerd ‘gemiddelde-sukkel-rap’, houdt hij het op het einde van de set de tendens van ‘Keuzes’ aan door af te sluiten met ‘Twijfel’ en ‘Littekens’.

Na dat laatste nummer wil hij iedereen op het podium hebben om zo’n beetje het enige dat deze avond nog legendarischer kan maken te doen: hij gaat op zijn knieën en vraagt zijn vriendin Lieke ten huwelijk. Zodra zij het jawoord geeft, viert de hele zaal feest. Dit publiek heeft letterlijk heel de avond met Fresku meegevoeld. Het is zijn eigen verdienste; hij stelt zich open en hij laat je van hem houden. In voor- en tegenspoed. Fresku laat vanavond zien de meest complete rapper van Nederland te zijn die zowel het goede als het slechte nieuws brengt met een meesterlijke flow. En dan vergeef je hem zelfs dat hij geen ‘verdikkeme’ zegt bij ‘Nieuwe Dag’ en ‘Sitcom’, één van de sterkste tracks van het nieuwe album, niet speelt.

Gezien: Fresku tijdens albumreleaseparty ‘Maskerade’, op 20 mei 2012, in de Effenaar.