Toen ik aankwam bij café De Drie Gezusters in Groningen waar de Showcases van Pinguin Radio werden gehouden was Traversus al aan het spelen. Het vertrouwde stemgeluid van Madelief de Groot, front-girl van Traversus, kwam ons vanaf het Q-stage front tegemoet. Ze speelden verschillende nummers en Madelief spoorde haar management aan om een moshpit te beginnen. Ik wou er eigenlijk niet te veel over uitweiden omdat ze ook al in het artikel over Drentsonic staat dus heb ik bij deze stage vooral gewoon zelf staan genieten van de muziek.

Maria Anouk past net onder de dakbalk

Waar ik wel meer over ga uitweiden is Maria Anouk. Anouk van Putten, zoals we haar hebben leren kennen in het interview met Femke staat op de Secret stage, helemaal achter de draaibar (Stulp stage). Het is niet moeilijk te raden waar de Secret stage zijn naam aan te danken heeft want het zit goed verstopt. Als ik arriveer zijn ze nog bezig met het opbouwen en soundchecken. De ruimte voelt koud en kil aan met een boel steen en beton en Anouk zelf is ook niet erg warm gekleed. Het plafond in de ruimte waar ze staat is niet heel erg hoog. Anouk is een lange dame, dus ze past maar net onder de dakbalk. Als ze begint te zingen heb ik nog alle plek om te staan, want echt druk is het er niet. Haar warme stemgeluid in combinatie met het strakek gitaarspel en het vlijmscherpe slagwerk zorgt er wel voor dat de ruimte zich steeds meer blijft vullen met mensen. Het genre van Anouks muziek is een heel eigen stijl, zelf spreekt ze van hardrock, garagerock en metal met een sausje urban. Als we halverwege het optreden zijn moet ik moeite doen om haar nog te zien en ook van de kou en kilte is weinig meer te merken. Ze speelt ook nog Yellow Dyed Hair die op de streamingsdiensten te beluisteren is. Verder doet ze alle nummers die op haar nog uit te komen EP staan.

Aan het einde van haar optreden vroeg ik haar hoe ze het beleeft had:

“Heel vet, ik moest goed focussen want het is niet echt podium licht hier, het is een beetje alsof je in een kamer optreed maar het is wel heel vet.”

De single Yellow Dyed hair is als enige lied uit, wanneer komt de rest:

“Derealization komt 2 februari uit en de EP volgt in april”

Gercoh., de trotse afsluiter van de Siso-stage

Als afsluiter van de Siso-stage stond daar Gercoh.. Dat heeft hij meerdere malen benoemd dat zijn naam Gercoh. met een C is en met, niet onbelangrijk de punt erachter. Na dat alles gestemd en gesoundcheck is, wat nog niet mee viel omdat het er best wel rumoerig was zo aan het einde van de avond, gaat hij iets later dan op papier staat van start. De stage waar hij staat is helemaal voor in de Drie Gezusters, hier is een klein podium gemaakt voor singer-songwriters. We staan bij de deur waar continu mensen in en uit lopen en waar af en toe een koude windvlaag van buiten komt. Zijn muziek is klein en het zijn echt nummers waar voor je gaat zitten luisteren. Toen hij begon bleven er niet veel mensen staan maar na een tijdje wordt het steeds drukker met mensen die even blijven staan luisteren. Na een paar nummers neemt hij het woord en bedankt dat hij op deze stage mag afsluiten. Hij zegt dat hij met zijn vrouw een gezinshuis heeft en thuis kinderen opvangt die nergens anders heen kunnen. Dan doet hij nog een aantal nummers en vraagt zelf nog aan het publiek om hun “kopstem” te gebruiken en mee te zingen.

Na z’n optreden sprak ik hem nog even en vroeg hem wat hij van het optreden vond:

“Ik vond het te gek, leuk, trots dat ik hier mocht afsluiten.”

Is alle muziek die je vanavond gedaan hebt terug te vinden: