Tijdens Eurosonic laat Groningen zich sowieso al zien, maar met Grunnsonic vieren ze hun eigen feestje. The Bake Shop liet het er dit jaar niet bij zitten en organiseerde Drentsonic in de Chaplin’s Pub. Het was vreselijk koud buiten, en in de pub was het al vrij snel heel erg vol. Alleen maar fijn voor de vier Drentse bands, die heel graag lieten zien wat ze in huis hadden.

Nina Wood

Toen wij Nina Wood uit Assen vorig jaar voor het eerst spraken, bestond de band nog maar een paar maanden. Inmiddels heeft de band laten zien dat ze er klaar voor zijn en hebben ze dankzij Drentsch Peil veel speeluren gemaakt en daarbij ook veel geleerd. Ook kwam vrijdag het nieuws naar buiten dat de band genomineerd is voor de Grote Prijs van Nederland. 2024 wordt hoe dan ook een goed jaar voor Nina Wood.

Helen Jewett

Helen Jewett, ook een relatief onbekende band vorig jaar juni. Tijdens Drentsch Peil hebben zij zich gigantisch ontwikkeld tot een band waar je kippenvel van krijgt. Eigenlijk moeten wij als popjournalisten neutraal zijn, maar Helen Jewett heeft ons hart gestolen. Hoe rustig de mannen buiten het podium zijn, hoe hard ze knallen op het podium. Of het nu een 'all the way' show is of een semi-akoestische set (zoals op vrijdagavond tijdens OOG op ESNS), ze kunnnen het allemaal. Deze band is dé belofte van 2024.

Traversus

Traversus, de band met frontvrouw Madelief de Groot. De band bracht vorig jaar september hun debuut-EP uit. Tijdens Eurosonic 2023 was Musicmaker ontzettend enthousiast over Traversus. Je hoopt dat ze een jaar later dan ergens op een groot podium staan, want eigenlijk is de Chaplin's Pub te klein voor ze. Ja, ze waren ook aanwezig bij de Pinguin Sessies in de Drie Gezusters, maar eigenlijk zou je de band willen zien op het podium van Vera om maar wat te noemen. De band laat haar vertrouwde geluid horen en daar gaat het publiek lekker op. Toch hopen wij dat ze volgend jaar tijdens Eurosonic een gigantische live-show kunnen neerzetten, want dat kunnen Madelief en consorten zeker. (Of Drentsonic zou moeten uitbreiden naar meerdere podia in Groningen, dat is ook een optie).

Bliss

Afsluiter van de avond is Bliss, de band die ook al te zien was tijdens de Pinguin Sessies. Ze rocken de pan uit, zijn iets volwassener geworden en het publiek gaat los. Laten we duimen dat ze dit jaar aan de Popronde mogen meedoen. Extra speeluren maken en nog meer mensen overtuigen van het 'Bliss-virus'.

Drentsonic
Al met al een zeer geslaagde eerste editie van Drentsonic. Zoals al eerder benoemd zou het voor volgend jaar leuk zijn als er meerdere kroegen bij betrokken kunnen worden. Op die manier kan je nog meer Drentse acts laten zien (we hebben er tenslotte genoeg) onder de noemer Drentsonic. Drenthe wordt vaak neergezet als bescheiden, maar laten we voor volgend jaar eens flink uitpakken. Want in de Chaplin's Pub was het al goed druk, dus dit smaakt zeker naar meer.