The Heck: On Your Nerves

Het beste album van de band tot nog toe

Daan Hooiveld ,

Keigaaf, keigoed en keihard. Als je ons interview met Henri Sulmann, zanger en songwriter van The Heck gelezen hebt, begrijp je dat we hiermee verwijzen naar de karakterisering ‘steengoede hunebedrock’, die de band zelf gebruikt om haar nieuwe album On Your Nerves te omschrijven. Afgelopen 10 maart verscheen immers het derde studioalbum On Your Nerves van de Drentse rock- en punkformatie The Heck en daarom volgt nu de recensie van 3Voor12 Drenthe.

Zoals Sulmann in het interview dat wij eerder deze maand met hem hadden al aangaf, is On Your Nerves het natuurlijke vervolg van de muzikale ontwikkeling van de Klazienaveense garagerockband. Het openingsnummer On My Nerves is een heerlijke opener van de 12 nummers tellende plaat. De aanstekelijke gitaarriff doet precies wat de song én het album beloven te doen: het werkt je op de zenuwen en je wilt je hoofd laten wiebelen op het ritmische spektakel. Een keilekkere binnenkomer dus!

Tienerromance

Het catchy deuntje van (Stuck Like) Glue is er ook eentje die sterk blijft hangen. Ondanks de ruige gitaarsound en het hoge tempo vertelt The Heck het lieflijke verhaal van een tienerromance die is uitgegroeid tot een lange liefdesrelatie waarin een van de helften van het duo terugblikt op de tijd die zo snel voorbij gevlogen lijkt te zijn. Uiteindelijk is het paar erin geslaagd om alle stormen en het hoge tempo van het leven te overleven en bleek hun liefde zo sterk als lijm te zijn geweest.

Het meest diverse album van The Heck

Make It Count daarentegen is een échte ode aan de sixties sound die we bijvoorbeeld kennen van de legendarische rockband The Animals – de akkoordprogressie klinkt zelfs een beetje als de akkoorden van rockklassieker House of the Rising Sun. Dit maakt Make It Count dan ook een classic The Heck nummer dat tevens lang blijft hangen.

On Your Nerves is zonder twijfel het meest diverse album dat The Heck tot nog toe heeft uitgebracht. Dit komt misschien wel het meest tot uiting in Chance of a Lifetime – een zevenenhalf minuten durend rockepos waarin de band zijn innerlijke Live van Ed Kowalczyk naar boven haalt. Het nummer LAME geeft je vervolgens die heerlijke vibe die je kunt kennen van jaren ’70 punkers The Sex Pistols.

Radeloosheid

Het album eindigt met de akoestische rockballad Where Do We Go From Here? waarin zanger Sulmann zijn radeloosheid ten tonele brengt:

[T]here’s no place to go, cos nothing feels safe anymore. No nothing feels safe anymore. Come again, come again, come again, tell me where do I go from here?

Wij kunnen alleen maar hopen dat deze radeloosheid overal mee te maken heeft, behalve met de toekomst van The Heck. On Your Nerves is immers het beste wat de Zuidoost-Drenten tot nog toe de wereld in hebben geslingerd. Als we dan toch een klein puntje van kritiek moeten hebben op het album in zijn totaliteit, is het misschien wel dat het gros van de nummers wat aan de korte kant is. ‘Is dat een probleem?’, zul je dan denken. Nee zeker niet, want ze nodigen je stuk voor stuk uit om die repeat-knop aan te slingeren!