Op het erf van Bluegrass Halfway House in Dalerveen vond 12 t/m 14 april de tweede editie van Boet’n Deure Snarenpluk plaats. Het karakter van het evenement sluit aan met de levensstijl van de nuchtere Drent: het is kleinschalig en intiem, mensen luisteren naar de akoestische concerten en er wordt vers gekookt. Onze fotograaf Marielle Hensums ging langs bij het evenement en peilde bij bezoekers wat ze er van vonden.

Op de vrijdag is er een carrousel van drie concerten, bestaande uit: Jeroen Jongsma en Laurens Joensen, Table for Two en Tenneesee Studs. Bezoeker Ria Pronk: “Vanuit het hoge noorden reed Jeroen Jongsma (zang, gitaar en mandoline) wekenlang naar Amsterdam om nieuwe liedjes te repeteren met Laurens Joensen (zang en gitaar). Het resultaat mag er zijn: prachtige poëtische Nederlandstalige songs over verlangen en heimwee en het aardse en het onstoffelijke, raken de gevoelige snaar. Her en der wordt een traantje weggepinkt, en dan is het nog niet eens half negen.”

In de Yurt, een van oorsprong Mongolische nomadentent, speelt Table for Two een ingetogen set met onder andere covers van The Everly Brothers en The Beatles. Verderop in de woonkamer zijn alle snaarinstrumenten verzameld voor een energieke set van de Tenneessee Studs. “Op Snarenpluk is geen stress en lijkt alles in volkomen harmonie te verlopen,” vat Pronk de avond samen.

De zaterdagavond zit iets minder mee qua weer dan de vrijdag. De organisatie van Snarenpluk waarschuwt van de voren dat iedereen vooral goed ingepakt moet verschijnen. Op deze avond is het de kans aan Yentl en de Boer, Annick Odom, Ondra Kozák en Ralph Schut om het publiek op te warmen. De groep bezoekers wordt in drieën gedeeld. Sandra Wanders, één van de mensen aanwezig, begint haar muzikale avond bij Annick Odom: “Als iedereen zit vertelt Annick over haar geboortegrond: Amerika, West-Virginia. Verhalen vertellen kan ze: elk nummer is een avontuur vanwege haar belevenissen en haar kijk op de wereld waar ze is opgegroeid.” De verdere set van de Amerikaanse doet je wanen in een Western.

De Yurt huist op de zaterdagavond Ondra Kozák en Ralph Schut. Het tweetal staat bekend om de opzwepende set en het bezoek heeft moeite om zich te houden aan de restricties van een luisterconcert. Wanders: “Het plezier spat ervan af. Ralph is zo’n vrolijke verschijning dat ik niets anders kan doen dan glimlachen. Ik krijg er een heerlijk nostalgisch country-gevoel van.” De huiskamer is, zoals doet verwachten, heerlijk warm. Zelfs mét het slechte weerbericht van te voren. Laurens Joensen is een dagje langer blijven hangen en heeft zich aangesloten bij het duo Yentl en de Boer. Wanders beschrijft het als ‘perfecte cabaretliedjes om nog op je gemak thuis terug te beluisteren.’

De bezoekers die wij hebben gesproken op vrijdag- en zaterdagavond waren tevreden. Was jij ook aanwezig? Laat dan vooral even weten hoe jouw ervaring was!