Douwe Bob straalt in De Amer

'Dit is waar we het voor doen'

Wouter Bessels ,

Er zijn van die artiesten die gemaakt zijn voor bepaalde podia. De combinatie café De Amer en Douwe Bob is er zo één. Dat veel liefhebbers dat weten, blijkt al afgaande van het rappe tempo waarin kaarten voor beide concerten van de singer-songwriter de deur uit zijn gevlogen. De jonge Amsterdammer maakt daarom min of meer van de nood een deugd en blijft nog een dagje langer in Drenthe voor een extra concert.

Bijna twee jaar na het uitbrengen van zijn eerste album Born In A Storm staat Douwe Bob Posthuma nu aan de vooravond van de release van zijn tweede plaat: Pass It On. Voor Amen betekent dat smullen, want al aan het begin van de avond zegt de 22-jarige troubadour veel nieuw materiaal te willen gaan spelen. Zo is daar Will Be Gone, een nummer dat hij samen met Diederik Nomden (Royal Parks) schreef. Een fijn liedje vol harmonische (zang)pracht. Ander opvallend mooi nieuw liedje: Sugar.

Douwe Bob is zondagavond niet alleen; hij wordt bijgestaan door jeugdvriend Maurice van Hoek die een paar uur eerder nog in de bus zat, onderweg naar huis na een wintersportvakantie. Hij vindt in Van Hoek een prima aanvullende (solo)gitarist met fraaie tweede stem die nét iets hoger klinkt dan de koperen bariton van die andere man op het podium. Dat maakt een stuk als Eliza Jane nog nét iets specialer dan op de plaat.

De doorleefde akoestische Gibson van Douwe Bob mag dan regelmatig een stembeurt tussen de nummers door nodig hebben, met het warme geluid van dit instrument én de ook uitstekend gitaar spelende frontman toont hij wederom aan tot de eregalerij van de singer-songwriters in ons land te behoren. Dat iemand vanaf de eerste noot zijn luisteraars zo kan laten meeslepen in tekst én muziek is niet aan iedere singer-songwriter besteed. Hoogtepunt vormt op dat gebied een uitvoering van een eind 19e eeuwse Ierse ballade: Butcher Boy. Die laat de volle deel sprakeloos en luid applaudisserend achter.

De bierglazen op het podium worden regelmatig bijgevuld. De sfeer wordt gaandeweg losser en het concert wordt daarmee alleen maar verrassender. De derde set begint met twee stukken waarin het duo wordt aangevuld met geluidsman Ronnie Snippe. Hij laat zijn mengtafel even voor wat het is en speelt met de heren prachtige, driestemmige versies van Peaceful Easy Feeling (Eagles) en The Weight (The Band).

Zo beweegt de avond zich gaandeweg tussen pop, folk, country en Americana en de vloeiende combinatie van stijlen. Er volgt zelfs een stuk van John Hartford, waarin folk, country en bluegrass elkaar ontmoeten.

Tegen het einde volgen de publieksfavorieten: I Smoke and I Drink, Blind Man’s Bluff en Judge, Jury and Executioner. Ook Douwe Bobs vaste bassist Jeroen Overman heeft dan inmiddels op het podium plaatsgenomen.
Na bijna drie uur volgt de climax van de avond: eerst het melige Ice Cold Beer, daarna You Don’t Have To Stay en tot slot het onvermijdelijke Multicoloured Angels. Douwe Bob bekent dat hij gisteren nog voor 25.000 man stond in het Sportpaleis van Antwerpen, samen met Anouk. ‘Maar dit is waar we het voor doen’, complimenteert hij het tachtig koppige luisterpubliek, aan het einde van de eerste échte lentedag van 2015.

Halverwege het avondconcert kijkt Douwe Bob alweer stiekem naar de dag van morgen. Voordat een derde, extra optreden op maandagavond op de agenda staat, wil hij in Drenthe eerst nog zijn andere passie beleven: paardrijden. Met dank aan een spontaan aanbod vanuit het publiek gaat de landelijke omgeving van Stuifzand maandagmiddag kennismaken met de ruiter Douwe Bob.
Een mooier begin van de lente kan hij zich niet wensen.

Benieuwd hoe het Douwe Bob verging tijdens een middagje paardrijden in Stuifzand?
Lees het artikel in de Hoogeveensche Courant via