Geslaagde thuiswedstrijd voor Sensational Second Cousins

Rock ’n' roll meets cabaret in Klazienaveen

Inge Frieso ,

Na ruim 25 Popronde shows door heel Nederland, een Spaanse tour en optredens bij 3FM staan de Sensational Second Cousins zaterdag 13 december in hun eigen hometown, Klazienaveen.

Het kleine café bij de plaatselijk snackbar, Zus & Griet, staat stampvol met familie, vrienden en andere bekenden. “We speelden het afgelopen jaar bijna overal in Nederland, behalve in Klazienaveen!”, vertelt zanger/gitarist Henri voor aanvang van een set vol garagerockabilly. De hoogste tijd om dat goed te maken dus. Ook vorig jaar stond de tweemansformatie al in dit café: het begin van een mooie traditie.

Vlak voor twaalven trapt drummer Jerk af op zijn zelf in elkaar gelaste drumstel. Een drumstel waardoor hij staand kan drummen, maar wat ook regelmatig uit elkaar valt. Een set vol onwijs flauwe humor tussen de nummers door en veel interactie met het publiek volgt. Het geluid klinkt niet echt fantastisch, maar dat geeft eigenlijk ook niet. Het past wel bij de setting. De Cousins maken muziek met zo weinig mogelijk middelen. Ze zijn dan wel een duo, maar toch klinkt het geluid vol.

Enthousiast, niet te netjes gespeeld en een rauwe sound. Met nummers die perfect passen bij de jaren vijftig rock ’n roll. Zoals hun uiterst meezingbare single Hoom Babba, die tijdens hun Spaanse tour eerder dit jaar werd uitgebracht op het label Saturno Records. Een energieke single die natuurlijk alleen op vinyl te krijgen is. Met alle flauwe grappen tussendoor kan je wel spreken van een soort rock 'n' roll cabaret, waarmee beiden het publiek goed mee krijgen. Al met al een geslaagde avond!

Check The Sensational Second Cousins op 9 januari bij de launch party van 3voor12 drenthe  (meer info volgt!) of op 14 januari op Eurosonic in Groningen.