Terwijl de euforie die de clubtour ter ere van ons 20-jarige bestaan nagonst blikken we voorzichtig terug op de Haagse releases van deze maand — ja, die avond betekende veel voor ons! Er is weer van alles uitgekomen, van luie punkers tot aan een Haagse feestongein. Zet je koptelefoon op, pak de playlist erbij en lees met ons mee.

Glashart

Don't Give Up

Het is alweer een paar maanden geleden dat GLASHART, het muzikale project van Robin Brock, zijn debuut-ep uitbracht. Hoog tijd voor nieuw werk dus, en dat is er nu met single 'Don't Give Up'. Het nummer is mede geschreven en geproduceerd door Haagse hitmachine Wieger Hoogendorp.

Zoals we inmiddels van GLASHART gewend zijn, aarzelt Brock ook op 'Don't Give Up' niet om zijn diepste zielenroerselen met de luisteraar te delen. Dit nummer vertelt namelijk het verhaal van dat cruciale moment waarop je dreigt de liefde van je leven te verliezen. Maar niet zonder nog een laatste nacht op de dansvloer...

Lees de update hier verder en luister 'Don't Give Uphier.

AVA NOVA X OONA

Let Go

Haagse popprinsessen AVA NOVA en OONA maken ons al sinds 2022 lekker met losse singlereleases. Eindelijk mogen we het loslaten, en dat gevoel is wederzijds, want 'Let Go' is de allerlaatste single voordat de EP 'The Medicine' uitkomt — welke volgens de dames in november zal verschijnen. Het nummer gaat, zoals je waarschijnlijk al geraden had, over acceptatie. In dit geval is de boodschap dat als je iemand loslaat, je daarmee niet stopt met houden van. Alhoewel, door de open presentatie tekstueel en vocaal kan je het op meerdere manieren interpreteren..

Lees de update hier verder en luister 'Let Go' hier.

 

Maida Rose

Anymore

Is mentale gezondheid een universeel mensenrecht? Dit jaar is die veronderstelling het onderwerp van Wereld Mentale Gezondheidsdag. Maida Rose, het Haagse droompop duo, bestaande uit Roos Meijer en Javièr den Leeuw brengt een single uit met dat thema in gedachte. Als de terugkerende zin "Somehow you think it'd be better, if you were not here anymore" niet voor kippenvel zorgt, dan zorgt de muziek daar wel voor.

'Anymore 'is de tweede single van de aankomende EP en gaat over een complex vraagstuk: Hoe steun je een geliefde die een innerlijke existentialisme strijd voert en balanceer je tegelijkertijd jouw eigen sociale batterij? Wat is het effect van een geliefde die (te)veel nadenkt over de last van het bestaan op jouw eigen mental gezondheid? Precies die dualiteit brengen Roos en Javièr in woord en geluid op 'Anymore'...

Lees hier de update verder en luister hier naar 'Anymore'.

 

Pyke

Sharks

“Het verhaal achter deze EP begint zo’n vijf jaar geleden,” vertelt Pijke de Grood vanaf de andere kant van de telefoonlijn. “Ik belandde in een stroomversnelling van nieuwe muziek. Waar ik eerst alleen maar naar psychedelische bands luisterde, heb ik op een gegeven moment een honderdtachtiggradendraai gemaakt toen ik The Weeknd en later ook Frank Ocean ontdekte.” Aan de hand van deze nieuwe, meer elektronische, invloeden werd de liefde van songwriting binnen het popgenre aangewakkerd...

Lees hier het achtergrondverhaal verder en luister 'Sharks' hier.

The Klittens

Universal Experience

"I don’t think that I can relate," klinkt het op 'Universal Experience'. Al zien we er allemaal hetzelfde uit, we begrijpen elkaar niet altijd even goed. De rammelende gitaarlijnen doen denken aan cultbands als Half Japanese en Pip Blom. Het is zowel aandoenlijk als vernuftig, waardoor het geheel makkelijk wegluistert. Daarnaast is het hoge hoge lol-gehalte niet verloren gegaan in de strakke productie. De minimalistisch doch strakke bas- en drumpartijen van Michelle en Laurie vormen een mooie ruggengraat voor de vocals van Yäel en de gitaarpartijen van Katja en Winnie. De saxofoon van Gabriel is hier een letterlijke kers op de taart, want die is zo subtiel door de song gewoven dat je pas aan het einde verrast wordt door de aanwezigheid ervan. Sterk.

Check hier de videoclip en luister 'Universal Experiencehier.

Thor Kissing

SALMIAKLUUK (Expansion Pack)

Videogameuitgever Ubisoft zou trots zijn op Thor Kissing als ze te horen krijgen dat zijn nieuwste deluxe album naar een standaard in de videogame industrie is genoemd: uitbreidingspakketten. 'SALMIAKLUUK (Expansion Pack)' klinkt als een verzameling nummers die eerder uitgebrachte albums SALMIAK en KLUUK niet hebben gehaald. Op deze plaat bewijst de Haagse muzikant drie dingen. Dat hij misschien wel de productiefste Haagse muzikant is en tegelijkertijd de onvervalste memekoning in de stad achter de duinen. Daarnaast weet hij met dit werk niet een 'cashgrab' uit te brengen, maar een hilarische plaat tjokvol rare humor.

Je zou het bijna de eerste Haagse muzikant kunnen noemen die outsider muziek maakt. En dat bedoelen we positief! De plaat gaat werkelijk waar alle kanten op, van punk op 'song googolplex,' naar hiphopbeat gedreven indietracks als 'niet weer II.' Hoogtepunt is wel de track over de collectieve verwarring die 'vieze vlek spoor 9' heet. Jazeker, oplettende muziekliefhebbers dat gaat om om die natte vlek bij Den Haag centraal.

Luister 'SALMIAKLUUK' hier.

Pineapple Kid

This Is For The Ones

In april spraken we Roy Victor Seriese, zoals de muzikant achter Pineapple Kid heet over zijn eerste single 'This Is For The Ones'. De andere singles van de gelijknamige EP's bespraken we ook eerder in de Haagse Nieuwe. En tijdens de Haagse Popweek bij deze EP-release schreven we dat hij een overwinning boekte op denkbeeldige draken. Je zou bijna zeggen dat we fan van de beste man zijn en we het meeste wel gezegd hebben. Ok, nog eentje dan: afsluiter 'See The Sun' is een positieve poprockanthem met een prachtige opbouw die net zoals een zonsopgang je langzaam besluipt. Eerst een gloed, dan een waardige herinnering en vervolgens een bak herrie, ehhh zonlicht op je knar. Hier worden we vrolijk van!

Luister ‘This Is For The Oneshier.

Yellofox

For The Dreamers

Eerdere bespraken we hier de singles van 'For The Dreamers’, het tweede album van de Haagse band Yellofox: ‘New York’ en ‘Feels like a Malibu day to me’. ‘New York’ is een sterk openingsnummer dat je gelijk de plaat in trekt. Urban bluegrass (concrete grass?) op het ritme van de New Yorkse Metro. Dit is anders, dit is niet wat je, goed, kent. Dit is muziek van nu, geënt op seventies Americana als Gram Parsons en Jackson Brown, met een Appalachian twang eraan. Bij Seasons, het tweede nummer hoor je die invloeden duidelijker.  Ook dit nummer is sterk, hoewel een minuut te lang; de rare solo gitaarriedel na 4.09 breekt iets van wat zo mooi was opgebouwd. Gelukkig pakt de band daarna goed door.

Niet alle nummers zijn even sterk op deze plaat. Zo voelen ‘For the Dreamers’ en ‘Feels Like a Malibu Day to Me’ als mindere derivaten van ‘New York’, maar vooral valt op hoeveel sterke, echte verhaal liedjes er wel staan op deze plaat. ‘The Hermit” bijvoorbeeld, is juist zo goed omdat het geen dromerigheid oproept, maar lekker tegen de rock aan leunt. De samenzang vertrekt even uit de neus, landt in de keel, en de gitaar snerpt dat het een aard heeft.

Inderdaad, de stemmen staan altijd voorop gemixt op deze plaat. Dat past bij het ideaal van kleine verhaaltjes vertellen wat deze band heeft. Dus ons advies: voor de betere Haagse Urban Bluegrass met een sterk road trip gevoel, blij en droevig, luister het hele album ‘Dreamers’, terwijl je uurtje moet treinen en lekker uit het raam naar de herfst staart, of als je die autorit naar Zwolle hebt en het miezert op die grijze snelweg. For The Dreamers immers.

Luister 'For The Dreamers' hier.

Chet

Vergeet de Tijd

CHET of Chet Jonas Moerland, zoals de Haagse muzikant in het echt heet weet met zijn eerste single release 'Vergeet de Tijd' gelijk een kalmerende indruk achter te laten. Slechts een paar tokkelende noten begeleiden zijn verhalende zangstem, die later deftig worden ingekleurd door een lekkere en weinig afleidende gitaarpartij. Precies dat is de uitwerking van CHET's debuut, het luistert makkelijk weg, zonder dat het makkelijk of goedkoop overkomt. Soepel.

Luister naar 'Vergeet de Tijd' hier.

 

denote

a green and then golden field

denote is het project van elektronische experimentele muzikant Loden Rietveld. Zijn derde werk 'a green and then golden field' is naar eigen zeggen geïnspireerd op  Ben Johnston's microtonaliteit en harmonie, specifiek hoe hij dit heeft toegepast op String Quartet Nr. 7

De vier tracks zijn een instrumentale fragiele en scherpe reis door ambientlagen die zowel breekbaarheid en feilbaarheid naar de oppervlakte brengen. Kalme texturen verwisselen zich met grommende, vervormde en soms kreunende beats. Een luistersessie is vooral aan te raden voor iedereen die van uitdagende en verhalende ambient houden. Zo vloeien de harmonieën en melodieën in en uit de maat, waardoor je echt een totaalervaring meekrijgt in plaats van een lekker tussendoortje. Rewiregangers opgelet, dit wil je horen!

De EP 'a green and then golden field' hoor je hier.

Marc Fabels

IS IT HUNGER (OR IS IT A HOLE?)

Op de debuutsingle 'Is It Hunger (Or Is It a Hole)' rockt Marc Fabels met een kitscherige single door de speakers. Zelf speelt hij gitaar, bas, piano en zang in. Dit heeft hij naar eigen zeggen allemaal thuis opgenomen, dat geeft het een rauw en op momenten een simpel randje. Dit werk is een voorproefje op de debuutsolo EP die dezelfde titel gaat krijgen. Toegegeven, de basis van het werk staat als een huis, want de uitwerking is als de veel te lange cultplaat 'One Wayne G' van Mac Demarco. Iets te eigenzinnig en tegelijkertijd retecatchy.

Luister 'Is It Hunger (Or Is It a Hole?)hier.

Epistulum

Thy Tides Spell Devastation

Wacht even, maar 'From The Dead Masses' kwam vorig jaar uit. Dat klopt, maar de melodische deathmetalmannen hebben onlangs een videoclip uitgebracht voor 'Thy Tides Spell Devastation.' Het resultaat is een bijpassende videoclip voor een retesnelle en zwierende melodeath plaat. Denk At The Gates en Dark Tranquility, maar dan Haags en onvervalst. Ja, de heren zijn Haags, gezien we vorig jaar een pleidooi deden om de act aan onze stad te verbinden. Wij krijgen niet zo snel genoeg van Haagse metal.

Luister 'Thy Tides Spell Devastation' hier en check de videoclip hier.

Son Mieux

Tonight

Tonight is Son Mieux er voor ons “side by side, make it to the morning light”. Na de eerste piano aanslagen zie je het al voor je in een vol stadion met de aanstekers… Son Mieux blijft echter net daarboven zweven, net iets meer dan dat ‘Cassez la voix’ gevoel. Als de drum er dan inkomt gaan de aanstekers (sorry, lampjes) toch echt uit. En dat is een beetje jammer. Het nummer blijft nu een beetje ertussen. Niet vlot, maar net niet schurend, slepend genoeg om een ballad te zijn. Is het slecht? Nee joh! Maar Son Mieux heeft hun eigen standaarden zo verhoogd dat we iets kritischer mogen zijn omdat we het talent van die zevenkoppige band kennen. Die horen we hier ook allemaal weer, goed geproduceerd: viool, meerstemmigheid, Camiel weer die goede stem. Maar toch, het voelt alsof het nummer ons iets meer had mogen raken.

Luister naar 'Tonight' hier.

 

 

Røyking

Gewoon Gemiddeld

Royking is Noors voor roken. Het had Noors voor ronken mogen zijn, want ronken doen ze. “Punk energie met scherpe lyrics in een zoet jasje”, schrijven ze zelf. Tja, dat klopt ook wel. Denk Wodan Boys met een vrouwelijke zanger. Of beter, als Sophie Straat de zangeres van Wodan Boys was. Dus, als die hoek je ook maar een beetje ligt, word je hier blij van. “Je bent gewoon gemiddeld, net als wij”, zingen ze. Heerlijk om in deze tijd waar iedereen bijzonder is met zijn / haar / het / hun / etc identiteit en eigen unieke ‘ uitdagingen’, dat een band op basis van goede punk riffs zegt dat we gewoon gemiddeld zijn. Dat is waar punk voor is: kleed het uit, trek het gordijn weg en gooi het terug in ons gezicht. Maar dan dus met fijne happy hooks.

'Gewoon Gemiddled' hoor je hier.

Prins S. En De Geit

Goochelaar

Prins S. flikt het weer. Happy Hardcore meets Spinvis. Het blijft knap hoe Prins S. en de Geit ogenschijnlijk oppervlakkig beginnen om dan langzaam maar zeker tekstueel de happy onder de hardcore vandaan te trekken terwijl die muzikaal wel doorgaat. Het nummer opent happy hardcore om dan bijna dark ambient te worden voor het couplet. De muziek staat voor je gevoel haaks op de taalkunst waar Prins S ons weer op trakteert.” Als ik kon toveren, kwam alles voor elkaar” verwijst hij naar ‘Toveren’ van Herman van Veen, om dan te vervolgen “maar dat kan ik niet want ik ben een goochelaar”. Zoals altijd is het de spanning tussen die muziek en de tekst die dit zo knap maakt. Ze mogen geen Son Mieux, Di-Rect achtige Afas Live knallers maken, maar op  Prins S kunnen we, weer,  minstens zo trots zijn.  

Luister hier naar 'Goochelaar'.

Bennie Beenham & De Tappers

Bier Bier Bier

Deze maand vierde we 20 jaar 3voor12 Den Haag en daar was Bennie Beenham als muzikaal hoogtepunt en dieptepunt aanwezig als afsluiter in het Paardcafé. Overal waar Bennie Beenham gaat is het carnaval, zelfs in deze ambtenarenstad. Eerder sprak Bennie Beenham al vol lof over bier, maar iedereen weet drie keer bier is scheepsrecht, daarom heet de nieuwste single 'Bier Bier Bier' en is de goudgele rakker het lijdend voorwerp. Naast het nuttigen van dit sociale smeermiddel is meezingen wettelijk verplicht.

Luister 'Bier Bier Bier' hier.

De Autoriteit

Zonnetje

Dat 13 oktober geen ongeluksdag hoeft te zijn is bij deze bewezen door De Autoriteit. Op deze dag kwam de band namelijk met hun nieuwe EP 'Zonnetje EP' - ja, die tweede 'EP' hoort er echt bij. In drie nummers van bij elkaar net iets meer dan 10 minuten smelt de groep meerde muziekgenres (hip hop, reggae, funk, en ska) samen tot een humoristisch geheel, dat ook nog eens lekker wegluistert. Onderwerpen lopen sterk uiteen, van genieten van de zon op het terras, tot het slachtoffer worden van een panna op het voetbalveld. Aanrader, ook als je normaal niets hebt met voorgenoemdende genres.

Luister EP 'Zonnetje' hier.

Gruppo Sportivo

P.S. I Love You

Een welkome blast from the past: Gruppo Sportivo! De Haagse popband kan het nog, met 'P.S. I Love You' bedanken ze hun fans die de heren al vanaf de jaren '70 volgen. Het is een zwoele en makkelijk luisterbare track te noemen die zeker weer wat nieuwe fans zal opleveren. De popformule klopt hier zo goed, dat je na zo'n 3 minuten als spontaan begint mee te zingen. Ja, wij houden ook (nog steeds) van jullie.

Luister 'P.S. I Love You' hier.

MASSA

Psyche

Voor wie niet vies is van obscure post-metalacts als Neurosis of Russian Circles en jaarlijks een bezoek brengt aan een festival als Roadburn weet met MASSA wel raad. Deze post-rock act doet bij vlagen denken aan een slome doomband als Candlemass, maar dan volledig instrumentaal. Als we in Den Haag ooit nog een aardeverschuiving mogen meemaken dan is die hoogstwaarschijnlijk te danken aan deze band. Wil je dat een keer meemaken? Deze donderdag brengen de heren 'Psyche' officieel uit in het Paardcafé.

Luister plaat 'Psyche' hier.

Fuzzy Teeth

Strangelands

Fuzzy Teeth timmert al een tijdje aan de weg, en we lieten ons in voorgaande edities van de Haagse Nieuwe al meer dan eens lovend uit over dit project van songwriter Anthony Koenn. Deze maand bracht hij de single 'Strangelands' uit, het eerste nummer van de aankomende tweede EP. De funky klanken van eerder uitgebrachte nummers maken plaats voor een wat meer poppy - minder surrealistisch - geluid, en lijkt daarmee voor de nieuwe EP een andere richting in te slaan dan we tot dusver kennen. Wij zijn benieuwd wat de rest zal brengen!

Luister 'Strangelands' hier.

Salesmen

Cheap Suckers

De Salesmen zijn een rockkwartet uit Den Haag en 'Cheap Suckers' is het eerste wapenfeit van de mannen. Vanaf opener 'Tonight's Game Is...' horen we rammende rocktracks die het vooral moeten hebben van de loeiharde productie, die op momenten echt iets te hard is, en een gierende orgel. Wij zijn onder de indruk van de diversiteit die een rockband tegenwoordig kan bieden op een langspeler, maar blijven niet plakken doordat de hele plaat geproduceerd lijkt te zijn door Lemmy Kilmister. Zelfs een rustige track als 'One More, Please' blaast onze oren eraf.

Luister 'Cheap Suckers' hier.

Mis je een Haagse Nieuwe?

Zelf muziek gemaakt? Of wil je iets doorgeven dat op de lijst moet? DAT BEPALEN WIJ ZELF WEL. Maar mail je tips vooral naar info@3voor12denhaag.nl en wie weet staat jouw favoriete release de volgende keer te pronken tussen de andere Haagse Nieuwe muziek.

Het hele jaar door verse muziek uit de hofstad? Volg de playlist onderaan.