Vandaag komt de EP Sharks van Pyke uit. Een vier nummers tellende kortspeler waarop de Haagse singer-songwriter voor het eerst sinds It Might Just Float Away uit 2017 een grotere release doet. In maart 2022 kwam single ‘Sleeping With Sharks’ uit en in mei van dit jaar werd ‘Go No Don’t Go’ uitgebracht, waarna de artiest met zijn band een sterke performance neerzette op Sniester. Deze singles zijn ook te horen op de nieuwe kortspeler.

“Het verhaal achter deze EP begint zo’n vijf jaar geleden.”, vertelt Pijke de Grood vanaf de andere kant van de telefoonlijn. “Ik belandde in een stroomversnelling van nieuwe muziek. Waar ik eerst alleen maar naar psychedelische bands luisterde, heb ik op een gegeven moment een honderdtachtiggradendraai gemaakt toen ik The Weeknd en later ook Frank Ocean ontdekte.” Aan de hand van deze nieuwe, meer elektronische, invloeden werd de liefde van songwriting binnen het popgenre aangewakkerd.

In de studio met Camiel

Toen Pijke op een feestje Camiel Meiresonne tegen het lijf liep, vertelde de zanger van Son Mieux dat hij altijd liefhebber was geweest van de songwriting en het stemgeluid van Pijke.  “Hij stelde voor om samen te gaan zitten, zodat we elkaar konden helpen.” Dit resulteerde in een samenwerking waarbij Pijke schreef en Camiel de productie deed. “Camiel wilde zich verder ontwikkelen als producer en de muziekstijl die ik wilde spelen, sloot daarbij aan.” Nadat de eerste song was opgenomen (‘Go No Don’t Go), waren beide muzikanten zo enthousiast, dat ze door wilden gaan voor een EP.

Nog voor het uitbreken van de pandemie was alles opgenomen. Het mixen en masteren vond wel tijdens de coronaperiode plaats en zorgde er ook voor dat Pijke niet precies wist op welke manier hij deze muziek de wereld in wilde brengen. “Ik vond het lastig om werk uit te brengen in die fase, ik heb zelfs niets geschreven. Ik kon het maken van eigen muziek niet rijmen met de crisis waarin de wereld zich begaf.” Pijke legde het project op de plank en liet het schrijven van muziek even voor wat het was. “Achteraf had ik het misschien wel eerder uit kunnen brengen, maar ik had zo’n rare relatie overgehouden met mijn eigen muziek, dat moest eerst herstellen.” Dit is een verstandige beslissing geweest van de muzikant, die sinds de pandemie voorbij is een betere relatie met zijn muziek heeft gekregen en een groep muzikanten om zich heen heeft verzameld met wie hij live op het podium staat. “Ik ben superblij dat ik deze vier songs heb kunnen opnemen en dat ik die kan laten horen. Het is een soort viering van de afgelopen jaren voor mij en het proces waar ik doorheen ben gegaan.”

In de tussentijd is Meiresonne natuurlijk uitgegroeid tot een van de allergrootste popsterren van Nederland, maar volgens Pijke is er niets veranderd in zijn mening met betrekking tot dit project. “Camiel had voor deze EP nog niets geproducet, behalve zijn eigen songs. Dus hij wilde er ook gewoon van leren.” Toen de nummers naar de mixer gingen, zat het werk voor Camiel erop. Toch bleef de zanger van Son Mieux altijd enthousiast over de EP. “Ik sprak hem laatst nog, hij was heel blij voor me dat het nu uitkomt.” Daarbij gaat het volgens Pijke ook niet om wat Camiels rol hierin is geweest. “Ik heb een hele fijne samenwerking gehad met Camiel als producer en hij heeft mij enorm geïnspireerd in die tijd, en dat doet hij nog steeds. Voor de geïnteresseerden is het een leuke funfact dat Camiel het heeft geproduceerd, maar het blijft een EP van Pyke met een eigen geluid”

Een ander persoon

Live klinkt Pyke anders dan op deze EP. Een deel van de elektronische geluiden worden door synthesizers ondervangen, maar er is ook gekozen voor een wat dynamische en organische bandsound. Dit is bijvoorbeeld hoorbaar op de onlangs uitgekomen livevideo van ‘Sleeping with Sharks’, opgenomen in de Melkweg. “Toen de EP af was, was het voor mij al duidelijk dat het een studioplaat was.”, aldus de zanger. De songs vormen de basis van de EP, in zekere zin hoe Pijke zijn ambacht als songwriter wil delen met het publiek. "Hoe deze songs op de plaat klinken, zo heb ik ze het liefst door je speakers thuis. Hoe ze vervolgens live klinken is weer een heel ander verhaal."

“Ik zou alle vier de nummers ook voor je kunnen spelen op akoestische gitaar. De EP-versies kunnen in een Spotify-lijst, maar ik speel ze wel anders.” De songs live noot voor noot naspelen is niet wat De Grood wil doen: “dan is het alsof ik Guitar Hero speel.” Maar door de mensen die de zanger om zich heen verzamelde, andere visies, een nieuw arrangement en het publiek kan live een nummer opeens een andere lading krijgen. “Deze vier nummers zou ik op plaat altijd zo willen hebben, maar de nummers die ik nu aan het opnemen ben, zijn alweer zo anders. Die zullen ook op de opname weer super anders zijn.” Voor Pijke is dit ook een van de mooiere dingen van songwriting, de songs groeien met de artiest mee, elk nummer is weer een stap voorwaarts. Hierdoor blijft alles een eeuwig proces. “Ik ben immers een ander persoon dan vroeger.”