Wie 6 oktober in het centrum van Den Haag wandelde, kreeg al een voorproefje van wat er in de daaropvolgende week te beleven zou zijn tijdens de Haagse Popweek. De prachtige klokken van de Grote Kerk lieten namelijk tijdens een carillonconcert de muziek horen van enkele acts die op het festivalprogramma vermeld stonden. Naast Yellofox en Sky Feliz vergreep stadsbeiaardier Gijsbert Kok zich tevens aan het werk van Pineapple Kid. Laatstgenoemde presenteerde woensdagavond in een goedgevulde Kleine Zaal van PAARD zijn debuut-EP. De band rondom Roy-Victor Seriese maakte er in aanwezigheid van vrienden, familie, collega’s en nieuwsgierige muziekliefhebbers een waar feest van. Er viel namelijk meer te vieren dan alleen de release van de debuut-ep ‘This Is For The Ones’.

Deze recensie kwam tot stand na het volgen van de recensieworkshop tijdens de Haagse Popweek.

De vroege bezoekers maken voorafgaand aan het optreden van Pineapple Kid kennis met het turbulente liefdesleven van Loen, een charmante maar ook stoere zangeres die op een prettig venijnige manier met Nederlandstalige pop weet te imponeren. Vorige week verscheen haar debuut-EP Hoi Ik Ben Loen. Vanavond neemt Eline, zoals zij werkelijk heet, slechts begeleid door haar gitarist alvast een voorschot op de roem met haar single ‘Als Ik Later Famous Ben’ waarin zij belooft trouw te blijven aan zichzelf en haar omgeving.

Het met Baas B geschreven ‘Regendans’ maakt indruk en ook met teksten als “Was je even vergeten dat je thuis een vriendinnetje had” houdt de zangeres de aandacht moeiteloos vast. Loen is vocaal sterk, heeft een flink bereik en voelt zich thuis in stijlen als r&b en soul, alsmede een lichte vorm van hiphop. Aan interactie geen gebrek: “Kunnen jullie voor mij de fingersnaps providen?” en herkenning is er met haar uitvoering van ‘Sukkel Voor De Liefde’ dat bekend werd door The Opposites. Na WIES, Froukje, S10 en nog veel andere zangeressen met een naam zetten wij ons geld op Loen.

Loen @ PAARD

Pineapple Kid bestaat uit vijf muzikanten en al snel wordt duidelijk dat zij de eerder uitgebrachte tracks van de EP live een stuk steviger laten klinken. De gehoorbescherming van een wel heel jonge fan die op de schouders wordt genomen, blijkt niet voor niets. De bombast in combinatie met een uitgekiende lichtshow is ronduit spectaculair. Met het pakkende ‘Hold On’ waarin interessante percussie en sterke vocalen bij elkaar komen, wordt al vroeg een sterke troef uitgespeeld. Ook het meer ingetogen ‘Start All Over Again’ doet het prettig in de set. “Fijn dat jullie er allemaal zijn, dat maakt de show toch wat leuker”, aldus Seriese. Met de nodige ervaring om zich heen - bandleden speelden onder meer in Soul Sister Dance Revolution, Trudeau en Pitch Blond - voelt de enthousiaste bandleider zich duidelijk comfortabel. Met een tweede gitarist in de gelederen kan hij zich dan ook iets meer op het vocale gedeelte focussen.

Pineapple Kid @ PAARD

Seriese blijkt zich echter ook kwetsbaar op te kunnen stellen, zoals tijdens ‘Superhero’, waarin hij het even helemaal alleen doet en daarmee de zaal vijf minuten lang absoluut stil krijgt. Een prestatie zoals je die tegenwoordig maar zelden meemaakt. De muzikant maakt er geen geheim van uit een diep dal te zijn geklommen. Bepaalde emoties werden op een verkeerde manier met verkeerde middelen aangepakt. Pineapple Kid kent duidelijk meerdere gedaantes want de denkbeeldige draken lijken te zijn verslagen. Moeiteloos wordt er dan ook doorgepakt met het stoere ‘Warrior’ waarna de sterke titeltrack van This Is For The Ones door enkele fans al wordt meegezongen. De kracht van muziek komt vanavond maar weer eens duidelijk naar voren. Dat er bovendien licht is aan het eind van de tunnel wordt met het afsluitende ‘See The Sun’ maar weer eens aangetoond.

Deze recensie is geschreven door een deelnemer aan onze workshop recenseren. Wil jij jouw recensie op onze site hebben? Ga naar onze vacaturepagina.

Pineapple Kid @ PAARD