Veel van de acts die samen met PIP de zestien kaarsjes uitblazen, zijn zogezegd kind aan huis bij de inmiddels iconische Haagse club. Wat maakt ze dan zo onderscheidend? Ze weten een zekere ons-kent-ons-sfeer als gedeelde ervaring over te brengen. Zo deelde PIP voorafgaand via Instagram foto’s van de gangmakers, artiesten en crewleden toen ze nog zestien waren. Zo voel je je als bezoeker part of the crew.
Wat groeien ze toch snel op. PIP is zestien geworden en viert dat met een driedaags programma. Het eigenzinnige doe-het-zelf karakter van PIP blijft goed behouden. Zo rijdt er een lichtgevende tweetakt tomosbrommer rond en staat er buiten een zelfgemaakt podium. Er heerst zoals vanouds een gezellige chaos, die sterk lijkt op dat van een meerdaags festival. Dit weekend zien we niet alleen acts die hun wortels aan de club hebben te danken, maar ook acts die pas net hun vleugels uitslaan.
Variërende vrijdag
Aangekomen bij BINK36 zien we dat de rode loper al is uitgerold. Binnen bij de bar druipen glitterslingers aan de muren en overal hangen kitschy sweet sixteen vlaggetjes. Unit Nine mag de verjaardag aftrappen. De jazzhoppers hebben genoeg te vieren: single ‘Mirrors In The Object’ is net uitgebracht op PIP records en dit is hun allereerste liveoptreden. We horen een voorproefje van een nog onaangekondigd album. Dit is vroeg pieken. Dat is voornamelijk door het filmische karakter dat ontstaat door korte stiltes in de muziek, alsof de bandleden naar adem happen. Daarnaast maken ze bewust muzikale ruimte voor elkaar, waardoor ze elkaar enerveren en eleveren. Door de balans van zwoel en meeslepend kan Unit Nine na de opening al op een daverend applaus rekenen. Kortom, vernuftige muzikanten die goed weten wat de kunst van het weglaten inhoudt. Een nieuwe act is geboren.
Na de heerlijke tonen van Unit Nine valt langzaam de nacht. Een greep uit het nachtprogramma: aciddreunen bij Space Arp Pete die de ene zaal opwarmt terwijl Jeff Acid & The Return of the Wezel in de andere zaal onder andere Eazy-E, Wu-Tang en DMX platen erdoorheen ramt. Twee compleet verschillende werelden van muziek. Het enige dat de twee verbindt is dat die tweetakt tomosbrommer langrijdt. Dazion, gaat door het leven als Cris Kühlen, en is vanaf de oprichting al onlosmakend verbonden met PIP. Sterker nog, hij herinnert zich nog de avond in de Zeta wanneer PIP enkel nog een idee in het hoofd was van de oprichters. Samen met Alberta Balsam geeft hij een bloedstollende set weg met een handelsmerk van gelukmakende stompende bassen.
Ondertussen in de bunker van PIP experimenteren vier heren (Offer van Kesteren, Gianni Tjon Tam Pau, Tijmen van Wageningen, Laurens ten Berge) onder de noemer Voertuig. Als professoren in de sampleologie serveren ze een sterke pot live house. Klassieke drumcomputers, zoals de Roland TR-707, samplers en synthesizers geven Voertuig een mooi rond stuwend, ratelt en knarsend geluid. Waanzinnig.
Verrassende Zondag
Buiten staat een gigantisch zelfgebouwde constructie, met drie etages, die vrijdag en zaterdag fungeert als een chillplek en op zondag als podium. De dragers van flared broeken in Flaire maken op dit podium een "kankergek feestje". Max Lorenzo, Holty en Yves Springer hebben een duidelijke mindset: feesten, feesten en nog eens feesten. Beatmaker Yves zet tracks zo vlot in dat Max en Holty amper op adem kunnen komen. “Die heeft nu al zin in het zuipen” grappen ze met elkaar. De mannen van Flaire serveren muzikale zoetstof, poppier kan eigenlijk niet. PIP-gangers zingen zonder moeite songs als ‘Balans’ ‘Na Vannacht’ en ‘Ik Voel Me Kut’ mee. Bijzonder voor een relatief nieuwe groep, al helemaal om het feit dat ze de eerste zijn die zondag op het podium staan. Wanneer het optreden voorbij is schept Max op; of we nog één salto willen zien? Ja natuurlijk! En zo geschiedde.
De mannen van dit moment zitten toch echt in Goldband. Dankzij de immense populariteit binnen—en we zeggen voorzichtig ook buiten—Nederland zou je bijna vergeten dat de mannen hier onderdeel zijn van het meubilair. Je hebt Hagenezen, Hagenaars en PIPinezen. Laatstgenoemde is van hier van toepassing, geboren en getogen in thuisbasis PIP. Eigenlijk is het dus niet zo'n verrassing dat ze hier als onaangekondigde act op het podium staan. Wanneer ze ‘Witte Was’ inzetten van het balkon zit de sfeer er al in. Het zelfgebouwde podium krijgt het zwaar te verduren, maar een noodgevalletje blijft gelukkig uit. Wanneer ‘Rommel’ wordt geïntroduceerd als 'kutlied' door Milo blijkt dat ze weer een hit te pakken hebben. Bier vliegt door de lucht, een gigantische moshpit onstaat en iemand met een groene bril op probeert al stagedivend een baco voor de heren te halen. Heen lukt wel, maar we zien de beste man niet meer terug. Kort blikken ze terug op hun connectie met PIP: Milo heeft seks gehad in de wc, Boaz herinnert zich vooral het schroeven en Karel heugt zich alleen nog het permanent verblijven. Kortom “zonder PIP geen Goldband.” Om dat te bevestigen hebben ze een cadeau voor oprichters Steven van Lummel en David Schoch, de gouden plaat van ‘Witte Was’. Wat een gezellige chaos.
Een andere verrassingsact is De Jeugd Van Tegenwoordig die het lekker bij de bekende hits houden. Opmerkelijk feitje is dat niet Bas Bron, maar Sef achter de draaitafels staat. “In principe zijn we Hagenezen”. WiWa en Vieze Freddie’s vriendinnen zijn Haags. Plus, Faberyayo houdt van het strand. Die uitleg kenden we nog niet, maar we keuren het voor deze keer goed. De handen gaan de lucht in en ‘Bewuste Sabotage’, ‘De Formule’, ‘Hollereer’ en ‘Sterrenstof’ schieten voorbij. Bij laatstgenoemde komt de microfoon langs de voorste rij. Er is interactie, maar vooral de opmerkingen en sfeer zijn memorabel. Zo lopen er zeker zes kinderen rond op het podium en willen meerdere videografen het optreden vastleggen. Faberyayo roept op “Ik wil iedereen zien snuiven. Sleutels in de lucht”. WiWa laat op zijn beurt een kind zien hoe hij water moet gooien, en dan zie je maar weer hoe snel kinderen dingen nadoen. Nog geen minuut later en de kids zijn alle waterflesjes aan het leegmaken. Wederom, chaos.
Andere opmerkelijke acts op de zondagprogrammering zijn Sophie Straat en Chicco. Volkszanger Chicco laat de zon in ons hart en roept op tot een polonaise. ADO-sjalen gaan de lucht in en het bier vloeit rijkelijk. Bij Sophie Straat trilt het bier letterlijk van de speakers. En zij blikt terug op acht jaar PIP. Hier was het allereerste optreden en kreeg Sophie verkering. Met een decor van langsrijdende treinen op de achtergrond komen 'Wat Is Het Kut Om Agent Te Zijn,' 'Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap' en 'De Stad Is Van Ons' voorbij. De goedgehumeurde Sophie huppelt met wijdgespreide armen over het podium, terwijl Wieger met een fluorescerende gitaar een stukje showmanschap laat zien. Hoogtepunt is als de mannen van Goldband het podium opkomen voor politieke hit 'Tweede Kamer.'
Zestien jaar cultuurbordeel
PIP noemt zichzelf gekscherend cultuurbordeel en daar zit een kern van waarheid in. Het is er hoerig leuk door de samensmelting van stijlen in muziek en publiek. Want zeg nou zelf, hoeveel tenten in Den Haag verwelkomen zowel jazzbands als volkszangers? Als je het over PIP hebt, heb je het niet over gewoon een club. Dat statement is misschien een open deur, maar dat maakt het niet minder waar. Zoals meer plaatsen met een historie—en dat heeft PIP inmiddels door het zestienjarige bestaan—heerst er een gemeenschappelijk gevoel onder degene die er al langer ronddwalen. Voor sommige een thuisbasis, voor anderen een plek om volledig kwijt te raken en in het geval van nieuwe acts als Flaire en Unit Nine, een plek om groot te worden. Op naar nog veel meer jaren gezellige chaos.