Wat vind je overschat in de Haagse Scene?
Waar ik me altijd aan erger, zijn mensen die roepen ‘Den Haag beatstad’. Want het zijn alleen maar Hagenezen die dat de hele tijd roepen. Dat vind ik overschat. Misschien is het wel zo, we hebben een hele vette historie, met veel vette bands als Anouk, Di-rect en The Golden Earring, maar ik vind het onnodig om dat zelf zo hard te zeggen. Die scene is er echt wel, maar laat anderen dat maar zeggen. Mocht ik dat ooit gezegd hebben, dan neem ik het bij deze terug. Als anderen het zeggen ben ik er trouwens wel trots op!
Wat vind je onderschat in de Haagse scene?
Ik vind dat Sniester landelijk veel meer aandacht verdient. Ik vind dat zij voor de bandjescultuur en de alternatieve sector echt iets heel moois neerzetten en zou het tof vinden als mensen hiervoor uit Groningen, Maastricht en Middelburg zouden komen. Ik heb het idee dat het nu nog heel erg rust op de lokale scene.
Met wie zou je een dag willen ruilen?
Vanuit mijn beroep zou ik heel graag een keer met een grote artiestenmanager willen ruilen, om te zien hoe dat is. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is, maar dat de schaal anders is. Dat je in plaats van met 7 man crew, een vrachtwagen en de bandbus op stap gaat, je 19 vrachtwagens, 70 man personeel en vier nightliners om al die mensen te bergen bij je hebt. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de broertjes Reynolds. De oudere broer doet het management van The Killers en de jongere broer van Imagine Dragons. Om die twee acts heen hebben zij een managementbedrijf opgezet. Hun filosofie is dat ze zich focussen op een of twee acts per manager, omdat zij niet geloven in een bedrijf voor honderden acts en day to day managers. Die filosofie deel ik heel erg. Dus met een van hun zou ik wel willen ruilen.
Waar kun je ’s nachts wakker van liggen?
De dag voor een nieuwe release, of voordat er een show in de verkoop gaat, of dat we een tour aan gaan kondigen slaap ik echt niet. Op dat soort momenten ben ik altijd helemaal hyped. Vooral met releases, dan komt om 12 uur alles online en dan ga ik meteen alles checken. Dan ga ik al die lijstjes op Spotify af om te kijken of alles goed staat. Dan ben ik tot een uurtje of twee bezig en lig ik daarna tot half drie klaarwakker naar het plafond te staren. Ik lig nooit wakker van zorgen, alleen van adrenaline en enthousiasme. Ik zeg ook altijd dat de dag dat dat gevoel stopt, dat ik niet meer zo enthousiast ben over een nieuwe release of een show, dan kap ik ermee. Daar mag je me aan houden!
Welk nummer mag er gedraaid worden op je begrafenis?
Ik zou het vet vinden als ze iets heel obscuurs draaien, waarvan iedereen denkt ‘waarom de fuck hebben ze dat nou weer gekozen’. Ik heb wel eens tegen mijn vriendin gezegd draai Whorehoppin’ (shit, goddam) van Eagles of Death Metal. Dat betekent helemaal niets, het is ook niet heel mooi of dramatisch, maar ik vind het gewoon een lekker nummer. Ik hoop dat dat dan ook de energie een beetje breekt ofzo. Maar ik denk niet dat ik mijn begrafenis zou regisseren, of mijn familie met een plan achterlaten. Het is hun proces, ik ben er dan toch niet meer bij.
Waar luister je de laatste dagen veel naar?
Sowieso Goldband, dat kan altijd. 'Alles Kapot' bijvoorbeeld kun je altijd draaien, dat is een instant classic. Ik luister thuis tegenwoordig ook veel jazzplaten. De blazers die bij Di-rect zitten zijn onwijze jazz cats en ik ben er helemaal niet zo in thuis. Een van die jongens stuurt me af en toe wat platen die ik dan moet kopen van hem, een soort van jazzles. Die draai ik thuis. Bijvoorbeeld Coltrane of Cannonball Adderley, maar ook Sonny Rollins. Hij stuurt me soms wat klassiekers, maar niet te moeilijke shit. Ik moet het nog een beetje leren. Dat vind ik ook wel lekker mellow voor thuis. Ik luister thuis niet zo heel veel muziek, dat doe ik vooral onderweg en op kantoor. Maar als ik dan iets luister wel liever iets rustigs, terwijl mijn muzieksmaak normaal helemaal niet rustig is. Ik luister bijvoorbeeld veel naar IDLES. Thuis draai ik wel veel Spinvis of The Beatles. Mijn vriendin is fan van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong, dus dat is ook wel jazzy. Dat zijn ook hele goede platen, maar niet te aanwezig. Wat ik trouwens ook vet vind is Snapped Ankles, dat kent denk ik niemand, maar dat is echt heel vuig en hard en leuk. Oja en Alfie Templeman zijn 'Happiness In Liquid Form' is ook een heel lekker liedje. Ik heb zo’n playlist waar ik van alles in zet en dan komen er steeds nummers voorbij waarvan ik eigenlijk helemaal niet weet wat het is.
Wat is je grootste guilty pleasure?
Ik vind dat zo’n dooddoenende term. Als iets je pleasure is, is het gewoon je pleasure. Ik ben heel lang opgestaan met de wekker You Can Call Me Al van Paul Simon. Dat zullen heel veel mensen een heel cheesy liedje vinden. Dan begint je dag wel heel intens trouwens, heel vrolijk meteen. Ik heb ook niet zoveel met Toto, maar Africa vind ik echt al jaren een fantastisch nummer. Ik ken alle drie de eerste platen van Acda en de Munnik uit mijn hoofd, want dat draaide mijn vader vroeger altijd in de auto op vakantie. Volgens mij vinden mensen dat ook verschrikkelijk. Maar zijn dat dan guilty pleasures? Rot op. Als ik dat wil draaien, dan draai ik dat toch gewoon?
Hoeveel tattoos en/of piercings heb je?
Nul.