Ggu:ll en Emptiness brengen de kleine zaal van Het Paard in een trance waarin enkel ruimte is voor muren van geluid, zo nu en dan afgewisseld met opvallende synths of gitaarpartijen. Ggu:ll heeft het voordeel van een goede performance, Emptiness drijft op de kracht van visuals.

Het Tilburgse Ggu:ll begint met een donderende soundscape uit ronkende versterkers zoals bekend van Sunn0))). Een ruisende drone zet de doom toon. Deze wordt ondersteund door doom-drums van de drummer, niet anders bekend dan als BW. Dit alles in een zaal waar het nog rustig genoeg is om niet snel je hoofd te stoten aan een medeheadbanger. De vocalen doen bij vlagen denken aan Trepaneringsritualen. Opvallend is de bassist, DvB, die zijn beste beentje voor zet door hard mee te stampen met het ritme van de drummer. Het lijkt nooit genoeg. Duwend en trekkend aan zijn bas sleurt en perst hij alles eruit wat er in zit. Wanneer BW in zijn Mgla shirt eindelijk het tempo aanneemt wat zijn shirt doet vermoeden komt er slechts een vijftal bezoekers “los” en begint een beetje mee te knikken, nog net niet headbangen.

Frontman WvdV, verborgen achter zijn gezichtsbeharing en zijn lokken, gromt zijn grunts naar het publiek toe. Het beest, Ggu:ll, lijkt los te komen maar houdt dit niet lang vol. Uiteindelijk worden de drums voorspelbaar maar het snaarwerk van de overige leden compenseert dit enigszins. Deze voorspelbaarheid doet geen afbreuk aan de overtuigingskracht van de band en het publiek lijkt hiervan te genieten.

Ggu:ll @ Paard

Ggu:ll @ Paard

De Brusselaars van Emptiness presenteren een gelikte show waarbij de visuals en de lichtshow naadloos aansluiten op de muziek, de combinatie waarmee de band zich in optredens onderscheidt van de plaat. De black metal doom brengt het publiek in een trance en de inmiddels redelijk gevulde zaal knikt tevreden mee. De visuals sluiten goed aan op de muziek: wanneer het tempo van de band versnelt veranderen de visuals in tempo mee.

De deathmetal insteek zoals op het album 'Guilty to Exist' zijn niet terug te horen in het optreden dat bestaat uit nummers van 'Not for Music.' Subtiele snaren en toetsen wisselen de redelijk constante lage tonen af, wat zorgt voor een gevarieerd geluid. Ondanks de starre houding van de band, waarin onderling contact geen rol lijkt te spelen, weet de band zich goed te houden aan de muziek zoals deze is opgenomen.

Uiteindelijk is de set van minder dan een uur, bestaand uit verstaanbare grunts met een doom geluid dat gepaard gaat met hoge gitaargeluiden, een fijn gehoor maar verschilt het optreden nagenoeg niks van het luisteren van de opnames. Desalniettemin past de band in het rijtje Belgische bands waar ook Amenra in past, een mening die het publiek gezien de verschillende Amenra shirts lijkt te delen. Beide bands benaderen verschillende metal genres op een vernieuwende manier en creëren zo hun eigen sound waardoor een duidelijk verschil ontstaat vergeleken met de bekendere metal bands.

Emptiness @ Paard