EP-recensie: Coral Springs - ‘Greetings From Coral Springs’

Vriendelijke punkrock om de ochtend mee te starten

Cok Jouvenaar ,

Wie ooit eens in Florida is geweest zegt de naam Coral Springs misschien wel wat. Een relatief jong staatje vlakbij Fort Lauderdale. Wellicht is het juist de jonge uitstraling van deze stad wat vier jongemannen en een jongedame hebben besloten tot het dragen van deze bandnaam. “2012 wordt ons jaar!” Met deze veelbelovende kreet wordt de bio van Coral Springs op de website afgesloten. Iets te hoogdravend misschien? Want in pas november verblijdde dit surfpunkvijftal de medemens.

En ja. De titel ‘Greetings From Coral Springs’ zegt eigenlijk alles bij deze band. Slechts een groet, meer niet. De cover van de EP is vormgegeven als een ansichtkaart en dit is een aangename kennismaking. Niets hoogdravends maar een aardig punkpop kleinood waar spelplezier en oer-Hollandse gezelligheid van afspat. De vier songs op deze EP zijn net te weinig om een helder en goed oordeel te vellen van wat de band nou wil en kan uitdragen. De ene keer is het punk wat de boventoon voert, de andere keer is het pop. Of de band op twee paarden wil wedden, is de eerste gedachte.

Het is ook niet alledaags om als punkband met een vrouwelijke zangeres op de proppen te komen. Aan de vocalen van zangeres Jo ligt het zeer zeker niet. Juist haar spontaniteit en enthousiasme zijn aanstekelijk genoeg. Als de band slim is bouwen ze dit uit en doen de vier heren een stapje achteruit. Het zal niet de eerste keer zijn dat een band van dit kaliber aan grote ego’s ten onder gaat. Een zangeres is nou eenmaal een eyecatcher. Maak daar gebruik van.

‘Greetings From Coral Springs’ moet de opmaat zijn tot het echte werk. Misschien tot een heel album en tot vele optredens? Nu heeft de band slechts een handjevol optredens op haar naam staan en speelt zoals elke beginnende band voor de gebruikelijke familie en vrienden. Je kan je afvragen of het niet beter was om eerst wat meer live te spelen, een gedegen repertoire op te bouwen en dan de studio in te gaan. Op deze EP ontbreekt een echte uitschieter en blijft er zelfs na diverse luisterbeurten niets hangen. Hiervoor liggen de songs te veel in elkaars verlengde. In ieder geval ontbreekt het niet aan enthousiasme en gedrevenheid. Deze karaktereigenschappen kom je nog maar zelden tegen bij bands. Misschien wordt daarom 2013 wel het jaar van Coral Springs.

De EP 'Greetings From Coral Springs' van Coral Springs is te beluisteren in de Haagse YouBox.