De laatste weken domineerde het nieuws rondom het verdwijnen van de Haagse KoninginneNach, de invulling van het nieuwe evenement dat daarvoor in de plaats gaat komen en de eventuele verhuizing van ‘de Nach’ naar Rotterdam. Vandaag werd er iets meer duidelijk over de plannen rondom het nieuwe evenement op 29 april, en de kans is groot dat er al dit jaar een evenement zal plaatsvinden.
Voor de realisatie van de oorspronkelijke plannen voor het nieuwe evenement op 29 april wordt 2012 als uitgangspunt genomen. Nadat Prooost door de Gemeente Den Haag werd verkozen tot de organisator van het nieuwe evenement op 29 april, hadden Arthur Pronk en Rick van Oosterhout een kleine twee weken de tijd om te kijken naar de mogelijkheden voor een evenement op 29 april 2011. Die plannen zijn inmiddels ingediend bij de Gemeente Den Haag en Arthur Pronk is positief over de mogelijkheden voor dit jaar. “De vergunningsaanvraag is goedgekeurd en de gemeente is positief over de plannen voor dit jaar. We hebben de wind in de rug.” De afgelopen dagen spraken Pronk en Van Oosterhout met veel mensen uit de stad om ideeën uit te wisselen. “We hebben nog niet met iedereen gesproken, maar tot nu toe is iedereen erg positief over onze benaderingswijze van het evenement.”
Hoewel de gemeente de vergunningsaanvraag heeft goedgekeurd, ligt er nog een andere uitdaging voor de heren van Prooost. “Ook financieel moet het evenement goed in elkaar zitten. We gaan niet gokken met de portemonnee van een ander. We gaan nu ook op zoek naar bedrijven die hun nek willen uitsteken om op 29 april met ons een nieuw evenement op te zetten. Ik ben daarom nog voorzichtig, maar wel positief. Tot nu toe ziet het er goed uit. De geest is positief en er is een wil om er iets anders van te maken. We hebben nu de wind mee, maar als de wind gaat liggen wordt het een lastig verhaal.” De Gemeente Den Haag heeft 225.000 euro subsidie ter beschikking gesteld voor het evenement.
Over de opzet van het nieuwe evenement kan Pronk al een paar dingen kwijt. “We zetten in op zeven evenementenlocaties, verspreid over de binnenstad. Deze locaties bestaan voor een groot deel uit buitenpodia, maar dit zullen niet allemaal megagrote podia worden. We willen een goed verspreid festival door de stad, waardoor er niet een te grote druk op bepaalde plekken ontstaat.” Een andere uitdaging ligt in het samenstellen van het programma. De programmering van de KoninginneNach werd verzorgd door het Paard van Troje en het Haags Pop Centrum, en ook voor het nieuwe evenement is Prooost met verschillende partijen in gesprek. Ook wil men niet alleen inzetten op live muziek, maar bijvoorbeeld ook op dans. “We hebben met een aantal partijen oriënterende gesprekken gehad. Nu we wat meer duidelijkheid hebben, kunnen we weer opnieuw met elkaar aan tafel om verder te praten en zo tot een inhoudelijk goed evenement te komen.” De naam voor het nieuwe evenement houdt Pronk nog even voor zich. “We hebben al wel een naam, maar we zijn nu vooral bezig met wat we gaan doen om op 29 april het evenement gerealiseerd te krijgen.”
Om de berichten rondom de mogelijke verhuizing van de KoninginneNach naar Rotterdam kan Pronk wel lachen. “Het is natuurlijk hilarisch als een festival met die naam in Rotterdam plaats zou vinden. Een evenement neerzetten op die datum oké, maar de Nach? Dat is net zoiets als in Den Haag ook een Euromast neer gaan zetten.” Toch ziet Pronk het wel als positief als er op 29 april ook een evenement in Rotterdam komt. “Dat is prima voor de publieksspreiding. Als er in Rotterdam ook wat gebeurt, neemt de druk in Den Haag af. Ik moedig het dan ook zeker aan. En ondertussen trekt Den Haag haar eigen plan, met een ander mooi evenement.”