2 Meter Sessie met Luka Bloom oorstrelend

Avond vol nostalgie gepresenteerd door Jan Douwe Kroeske

Tino van Leeuwen | Foto's: Michella Kuijkhoven ,

Wie Jan Douwe Kroeske zegt, zegt 2 Meter Sessies. Een concept dat al bijna 24 jaar bestaat en anno 2011 voor de tweede maal diverse theaters en podia aandoet. Afgelopen vrijdag 18 februari was het de beurt aan het Paard van Troje. Jan Douwe Kroeske trakteerde het publiek op diverse nostalgische archiefbeelden, waarbij hij natuurlijk veel te vertellen had over die desbetreffende opnamen. Luka Bloom verzorgde het live-element van de show, officieel 2 Meter Sessie nummer 1492.

Avond vol nostalgie gepresenteerd door Jan Douwe Kroeske

Wie Jan Douwe Kroeske zegt, zegt 2 Meter Sessies. Een concept dat al bijna 24 jaar bestaat en anno 2011 voor de tweede maal diverse theaters en podia aandoet. Afgelopen vrijdag 18 februari was het de beurt aan het Paard van Troje. Jan Douwe Kroeske trakteerde het publiek op diverse nostalgische archiefbeelden, waarbij hij natuurlijk veel te vertellen had over die desbetreffende opnamen. Luka Bloom verzorgde het live-element van de show, officieel 2 Meter Sessie nummer 1492.

Vlak na zijn opkomst waarschuwt Jan Douwe het publiek alvast: “Het gaat een lange avond worden. Voor degenen die oppas geregeld hebben, sms maar dat het minstens half twaalf wordt.” Dat belooft dus wat. Op het videoscherm wordt een 2 Meter Sessie met Del Amitri vertoond, de eerste van vanavond. Een ingetogen opname, wat eigenlijk voor de meeste 2 Meter Sessies wel geldt. Niet voor niets dat het publiek na iedere vertoning klapt, al zijn het maar beelden.

Er zit ook een interactief element in de show. Zo mag het publiek kiezen uit de 2 Meter Sessies met Radiohead, Aerosmith, Coldplay en Foo Fighters. Iedereen roept alles door elkaar, maar Jan Douwe meent dat de meesten Foo Fighters willen zien. Hij introduceert de video-opname met het vertellen over zijn ervaringen met deze band. Zo schetst hij Dave Grohl als een uiterst ontspannen kerel, prettig om mee samen te werken. En leuk ook dat Jan Douwe hem al kende tijdens zijn Nirvana-periode, want die band heeft in zijn begintijd ook al eens een 2 Meter Sessie gedaan.

Vlak voor de pauze wordt Luka Bloom op het podium gehaald. Hij vraagt aan het publiek of hij een cover van Bob Marley of van Bob Dylan moet spelen. Het wordt Bob Marley en vol overgave doet hij zijn ding. Het is muisstil in de zaal en iedereen geniet van de akoestische gitaarklanken en de doorleefde stem van Luka. Het blijft voorlopig bij één nummer, waarna het pauze is en zich lange rijen bij de bar vormen, want die was dicht tijdens de show.

Als de zaallichten gedempt worden en het tweede deel van de avond begint, duurt het nog even voordat Luka Bloom terugkomt. Eerst laat Jan Douwe nog een aantal opnamen zien van onder andere Triggerfinger (legendarisch!) en Anouk. Bij laatstgenoemde artiest zit er een heel verhaal aan vast. Normaal gesproken benadert Jan Douwe zelf een act om een 2 Meter Sessie mee te doen, alleen bij Anouk gebeurde het andersom. Haar platenmaatschappij drong aan op een 2 Meter Sessie met haar. Ondanks de plannen om Charles Aznavour erbij te halen of de opnamen in Polen te laten plaatsvinden, werd het uiteindelijk een duet met Sarah Bettens van K’s Choice. Samen deden zij het uitgekauwde Live-nummer ‘I alone’. Toch is Jan Douwe er trots op.

En dan is er de finale: Luka Bloom mag zes nummers ten gehore brengen. Officieel is het 2 Meter Sessie nummer 1492. Jan Douwe gaat er op een kruk bijzitten en je ziet hem genieten. Hij wordt zelfs een beetje in verlegenheid gebracht door Luka, die een song over vriendschap aan hem opdraagt. Tussen de nummers door blijkt dat een aantal Ieren zich in de zaal bevindt, zij kennen het repertoire van landgenoot Luka maar al te goed en roepen verscheidene verzoeknummers. Hoogtepunten zijn ‘Gone to Pablo’ - iets anders uitgevoerd dan de originele cd-opname - en ‘I need love’ van LL Cool J. En het worden meer dan zes nummers, dankzij het enthousiasme van het publiek. Ja, deze avond vol nostalgie was met recht oorstrelend te noemen.